Aeroportul Domodedovo a aterizat forțat în brațele statului: Rusia naționalizează ce nu mai poate controla

Publicat: 18 iun. 2025, 08:29, de Radu Caranfil, în Internațional , ? cititori
Aeroportul Domodedovo a aterizat forțat în brațele statului: Rusia naționalizează ce nu mai poate controla

În Rusia lui 2025, capitalismul privat e un lux temporar, iar proprietatea – un drept revocabil prin decret, ședință închisă și o interpretare patriotarhico-paranoică a Codului Civil. Ultima victimă: aeroportul Domodedovo, singurul hub aerian moscovit care nu mai aparținea direct statului rus.

Un tribunal regional, într-o discreție tipică regimurilor care mimează legalitatea cu ciorapi groși de lână, a decis că întregul complex Domodedovo – un aeroport cu peste 15 milioane de pasageri anual – trebuie să revină statului, pentru că s-ar fi aflat „sub influență străină”. Adică patronii au pașapoarte care nu încep cu litera „Р”.

„Influența străină” înseamnă Dubai, Tel Aviv și un milion de pasageri pe lună

Naționalizarea, cerută de Parchetul General, vine în urma unei plângeri care sună mai degrabă ca un comunicat de război spiritual: acționarii Dmitri Kamenshiku și Valery Kogan ar fi „rezidenți ai unor țări străine” – Turcia, Emiratele Arabe Unite și Israel – și, mai grav, ar „urma politici agresive ale statelor occidentale care doresc să provoace o înfrângere strategică Federației Ruse”.

Evident. Nimic nu distruge mai sigur economia rusă decât o cursă de Qatar Airways care pleacă la timp.

Când „apărarea intereselor naționale” înseamnă expropriere totală

Motivarea deciziei instanței – ținută, desigur, departe de ochii presei – se învârte în jurul conceptului elastic de „securitate națională”. În Rusia, asta înseamnă orice poate fi revendicat de stat ca „activ strategic”. Ați construit un aeroport cu banii proprii? Ați adus zeci de milioane de pasageri anual, ați creat mii de locuri de muncă, ați susținut conectivitatea internațională a capitalei? Minunat. Vă mulțumim. Acum e al nostru.

Domodedovo era, de facto, ultimul bastion al economiei private de infrastructură în Moscova. Privatizat în anii ’90, într-un efort sincer de a crea „piață liberă” în haosul post-sovietic, a devenit în ultimii 20 de ani un model de eficiență – un aeroport modern, profitabil, competitiv. Dar tocmai asta l-a făcut suspect.

Pentru Kremlinul de azi, succesul fără girul statului e intolerabil. Pentru că înseamnă autonomie. Și autonomia – în Rusia, în 2025 – e un delict geopolitic.

De la naționalizare la capturare: stilul hibrid de administrare

Este deja a doua mare lovitură dată economiei private în mai puțin de un an, după ce numeroase subsidiare ale firmelor occidentale au fost „absorbite” de entități controlate de apropiați ai Kremlinului. Schema e mereu aceeași:

  • se invocă „influența străină”
  • se citează o amenințare nedefinită la „interesele naționale”
  • se face un proces discret
  • se transferă acțiunile în tăcere
  • se aplaudă victoria „suveranității economice”

Dar cine câștigă cu adevărat? Statul rus? Greu de spus. Pentru că, în spatele naționalizărilor, se află rețele de interese personale, oligarhi cu stea în frunte, băieți „în civil” care preiau companii întregi fără să investească un cent. Aceasta nu e economie de stat – e captură de stat.

În cazul Domodedovo, viitorul e clar: numiri politice în conducere, contracte grase pentru prieteni de partid, scăderea eficienței, dar creșterea loialității față de regimul Putin. Pasagerii vor resimți efectele peste câțiva ani: întârzieri, corupție, terminale care nu mai au becuri funcționale și o atmosferă generală de „aeroport de provincie cu ștaif de KGB”.

Încă un cui în sicriul economiei liberale ruse

Privind în ansamblu, această naționalizare este încă un pas în direcția pe care Rusia o numește „autonomie suverană”, dar care, în realitate, seamănă tot mai mult cu o economie de fortăreață asediată. Statul confiscă, controlează, disciplinează. Economia se militarizează. Iar în acest peisaj, orice acționar cu pașaport alternativ e suspect de trădare.

Evident, pentru lumea civilizată, acest tip de justiție – în care un aeroport poate fi expropriat pentru că patronul e din Dubai – pare grotesc. Dar în Rusia, unde paranoia e strategie de stat, a avea contacte externe e deja o vină. Inclusiv în transportul aerian.

Zborul tău a fost anulat. Proprietatea e în revizie ideologică.

Domodedovo nu e doar un aeroport. E un simbol al unui stat care se auto-devorează în numele „curățeniei geopolitice”. Iar când „influența străină” înseamnă acționari care vor doar să opereze eficient, putem fi siguri că Rusia își taie singură aripile.