Afacere comunistă, reinventată. Nostalgia anilor ’60, direct în inima Bucureștiului
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/Design-fara-titlu-2025-05-04T193644.050.png)
Radu Savopol, antreprenorul cunoscut pentru revoluția adusă în consumul de cafea prin lanțul „5 to go”, face un pas neașteptat spre trecut, cu ochii la viitor. Anul acesta, el pregătește lansarea unui concept nostalgic, dar modernizat: Lacto Bar, o reinterpretare a faimoaselor localuri românești din anii ’60-’80, unde produsele lactate erau vedetele meniului. Urmează o afacere care surprinde.
O afacere uitată revine: de la mămăligă cu brânză, la granola cu iaurt
Lacto Bar a fost un fenomen social înainte de 1989. Aflat la intersecția dintre tradiție, simplitate și accesibilitate, era locul unde oamenii veneau pentru o mămăliguță caldă cu brânză și smântână — totul la un preț simbolic de 6 lei. Un astfel de local se afla chiar lângă cofetăria Scala, în centrul Bucureștiului, fiind un reper gastronomic al epocii comuniste.
Radu Savopol a explicat că ideea i-a venit în timp ce căuta branduri românești cu valoare afectivă, cu potențial de a fi reactualizate în formate comerciale moderne. A descoperit că marca „Lacto Bar” aparține lui Raul Ciurtin, cunoscut pentru succesul avut cu brandul Albalact, vândut ulterior către gigantul Lactalis. După o discuție cu acesta, Savopol a fost plăcut surprins de deschiderea omului de afaceri, pe care îl consideră un model rar de normalitate în peisajul antreprenorial românesc.
„Brandul avea notorietate mare înainte de ’89, era un brand pe care părinții noștri îl accesau destul de des, era un brand mai cool pentru acea perioadă. Ideea este că mă gândeam demult la câteva locații care să aibă focus pe lactate și produse derivate, așa că am făcut research și am văzut că brandul îi aparține lui Raul Ciurtin (cel care a dezvoltat brandul Albalact și l-a vândut către Lactalis)”, spune fondatorul lanţului, Radu Savopol, informează Profit.ro.
Piața Amzei, primul pas al revenirii
Prima unitate Lacto Bar by 5 to go este programată să se deschidă în zona Piața Amzei din București, o locație care se potrivește perfect cu spiritul urban-nostalgic al conceptului. Investiția va fi una moderată, cuprinsă între 50.000 și 100.000 de euro, dar mizând pe un mix de produse atent selecționate, cu accent pe lactate locale și preparate sănătoase.
Noul concept va oferi un meniu bazat pe lactate, dar adaptat gusturilor actuale: iaurt cu granola, brânzeturi artizanale, quiche-uri, plăcinte coapte pe loc și sendvișuri proaspete. Clienții vor avea de ales între produse provenite de la producători locali artizanali și nume consacrate din industria lactatelor, precum Lactalis sau Danone.
Savopol a subliniat că, după deschiderea a peste 600 de cafenele „5 to go”, a simțit nevoia unui proiect nou, diferit, care să aducă ceva original în peisajul HoReCa. Lacto Bar vine tocmai din acest impuls de a îmbina gustul nostalgic cu standardele moderne de food service, într-un spațiu care evocă trecutul, dar trăiește în prezent.
„Ne-am uitat după branduri cu nostalgie și așa a apărut ideea Lacto Bar. După ce lansezi peste 600 de cafenele, vrei să vii și cu noutăți la nivel de concepte, cu ceva diferit. Vom avea multe produse din zona lactatelor – granola cu iaurt, 4-5 feluri de lactate pentru acasă, quiche-uri, chiar și o gamă de plăcinte coapte în locație, sendvișuri. Vom avea atât lapte de la producători artizanali, cât și produse ale marilor companii de tipul Lactalis sau Danone”, a explicat acesta.