Potrivit legislației privind achizițiile publice/ sectoriale, în cazul contractelor de achiziții publice/contractelor sectoriale, autoritatea contractantă poate solicita constituirea de garanții de participare și garanții de bună execuție – potrivit art. 35, respectiv art. 39 din Anexa la H.G. nr. 395/ 2016 și potrivit art. 41, respectiv art. 45 din Anexa la H.G. nr. 394/ 2016.
Conform legislației, instrumentele de garantare trebuie să îndeplinească anumite condiții, și anume să fie emise de către o instituție de credit din România sau din alt stat sau de către o societate de asigurări și să respecte toate condițiile de formă și de fond impuse de legislația specifică în domeniul financiar bancar, precum și pe cele care derivă din legislația în domeniul achizițiilor publice/ sectoriale.
În virtutea principiului asumării răspunderii, responsabilitatea verificării instrumentelor de garantare prezentate de către operatorii economici ofertanți, sub aspectul îndeplinirii tuturor condițiilor legale necesare pentru a fi acceptate în procedura de atribuire, revine autorității contractante.