Alternativă la „gazul rusesc”. „Masterplanul LNG” al UE prevede construirea a 9 terminale de gaz lichefiat, două fiind la Galați și Constanța

În contextul crizei din estul Ucrainei, unul din subiectele sensibile este siguranța energetică a Uniunii Europene, care este dependentă de „gazul rusesc” în condițiile în care, potrivit Eurostat, aproximativ 43% din gazul natural folosit în statele Uniunii vine din Rusia.

La Conferința de Securitate de la Munchen, care a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, printre subiectele discutate a fost și siguranța energetică a UE. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a spus că criza din Ucraina implică un „risc clar” de reducere a volumului gazelor ruseşti livrate către UE, dar a dat asigurări că nu există un pericol pentru că „Uniunea Europeană a luat măsuri de precauţie în cazul unei întreruperi bruşte a aprovizionării cu gaze din Rusia”.

Comisia Europeană e preocupată de mai mulți ani de reducerea riscului presupus de importul de gaze din Rusia și are un plan de rezervă, de diversificare a resurselor, prin asigurarea gazelor naturale lichefiate din import. În ultimele săptămâni reprezentanții Comisiei au discutat cu exportatori importanţi de gaze naturale lichefiate, în primul rând cu Statele Unite, Qatar şi Egipt.

Cel mai important plan al Uniunii Europene este crearea unei infrastructuri pentru importul, transportarea și distribuția gazului natural lichefiat, iar pentru punerea în practică a acestuia a fost realizat un Masterplan, în cadrul căruia au fost conturate reglementările și soluțiile tehnice referitoare la realizarea unei astfel de infrastructuri.

Masterplanul a reunit 33 de beneficiari și 70 de companii specializate în construcția terminalelor și navelor pentru gaz lichefiat

Proiectul „LNG Masterplan for Rhin-Main-Danube”, a avut ca principal obiectiv creşterea utilizării gazului natural lichefiat, atât ca marfă transportată pe căile navigabile interioare din Europa, fiind un combustibil mai ieftin şi mai puţin poluant, cât și în varianta de carburant utilizat de nave și de alte echipamente, până la TIR-urile de transport de mărfuri.

Bugetul proiectului a fost de 62 milioane euro, din care 17 milioane euro a fost finanţarea UE prin Programul Transport Network (TEN-T). Acest proiect a abordat Proiectul Prioritar Nr. 18 „Axa căii navigabile Rhin/Meuse/Main/Dunăre” a rețelei TEN-T și a implicat participarea a 33 de beneficiari, din 12 țări (Austria, Olanda, România, Bulgaria, Belgia, Cehia, Germania, Franța, Luxemburg, Slovacia, Italia și Cipru) și peste 70 de companii care fac parte dintr-un „grup de sprijin” al industriei, format din furnizori de echipamente și constructori de terminale de gaz lichefiat și de nave specializate pentru acest tip de transport.

Partenerii din cadrul proiectului investesc sume importante în construirea de nave speciale pentru transportarea gazului lichefiat, pentru achiziția de echipamente și construirea de terminale.

Dintre cele 9 terminale pentru gaz lichefiat construite în porturile europene, două terminale vor fi la Galați și Constanța

În Masterplanul LNG al UE este prevăzută construirea a nouă terminale pentru gaze lichefiate, dintre care șapte vor fi la Rotterdam, Antwerpen, Strasbourg, Mannheim, Linz, Komarno, Russe, pe sectorul românesc al Dunării fiind prevăzute un terminal la Galați și un altul la Constanța.

Proiectul „LNG Masterplan for Rhin-Main-Danube” a fost inițiat de Pro Danube Management GmbHdin Viena, Austria și Portul Rotterdam. Echipa de coordonare a proiectului a fost formată din președintele Pro Danube Management GmBH din Viena, Alexandru Capatu, secretarul general al Pro Danube, Manfred Setz și Stian Erichsen, de la firma Norconsult din Norvegia. Președintele Pro Danube Management GmBH Viena, Alexandru Capatu, s-a născut la Galați și a plecat în Austria în urmă cu mulți ani.

Printre partenerii din proiect s-au aflat Administrația Porturilor Dunării Maritime din Galați, Administrația Portului Constanța și Asociația Constructorilor de Nave din România (CERONAV). Un alt partener român a fost Parcul Industrial Galați, care funcționează sub autoritatea Primăriei Galați și va pune la dispoziție, pentru construirea terminalului, terenul cu acces la malul Dunării.

Teminalul de la Galați va avea opt rezevoare de 1.000 de metri cubi de gaz lichefiat

În echipa de proiect s-a aflat și Silviu Meternă, șeful Serviciului Marketing-Proiecte din cadrul Administrației Porturilor Dunării Maritime din Galați. Potrivit acestuia, terminalul care urmează să fie construit la Galați va avea inițial o capacitate de 4.000 mc, dar pe parcursul implementării proiectului acest terminal va fi upgradat.

El va fi format din rezervoare de 1.000 de metri cubi și pe măsură ce cererea de gaz natural lichefiat va crește se vor adăuga noi rezervoare, capacitatea urmând să fie dezvoltată în funcție de creșterea consumului până la 8.000 mc. Investiția în terminalul de la Galați este estimată la aproximativ 17,4 milioane de euro, la care se vor mai adăuga câteva sute de mii de euro pentru autorizații și taxe.

Elaborarea Masterplanului LNG, a fost doar prima etapă a planului UE de creare a alternativei la „gazul rusesc”

Elaborarea Masterplanului LNG al UE pentru Rhin – Main – Dunăre, a fost doar o primă etapă în dezvoltarea proiectului rețetelei de terminale de gaz lichefiat de pe apele interioare ale Europei.

Masterplanul a fost realizat pentru identificarera piețelor și clienților din apropierea celor nouă porturi, transferarea know-how-ului din navigația maritimă în sectorul navigației pe apele interioare ale Europei și furnizarea unor noi concepte de nave moderne specializate la transportul gazului lichefiat și propulsia cu gaz lichefiat, dar și elaborarea unor reglementări de natură legislativă, economică și tehnică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole