„Ana”, noul chatbot al ANAF. Promite să reducă birocrația și cozile la ghișee
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pregătește lansarea chatbotului „ANA”, un asistent virtual conversațional bazat pe inteligență artificială, care va simplifica interacțiunea dintre contribuabili și instituție. Proiectul se află în faza finală de testare și va fi integrat în serviciile digitale existente ale Fiscului, inclusiv în contact center și Spațiul Privat Virtual (SPV).
Un pas important în digitalizarea ANAF
Rodica Duță, director general adjunct al Direcției Generale de Asistență pentru Contribuabili, a anunțat, în cadrul Summitului de Fiscalitate și Tehnologie organizat de Camera Consultanților Fiscali (CCF) la GoTech World, că chatbotul va funcționa în tandem cu sistemul de asistență umană al ANAF.
„Avem și alte servicii pe care le dezvoltăm în continuare. De exemplu contact center-ul, care de fapt nu este doar un simplu call center al agenției, el este integrat și cu soluția de chat. În viitor va fi integrat și cu o soluție de chatbot. La momentul în care chatbotul nu va ști să răspundă, conversația va fi preluată de un agent uman”, a explicat Rodica Duță.
Ea a adăugat că, în cazul unor situații legislative noi sau complexe, solicitările vor fi direcționate către experți umani pentru analiză detaliată.
„Inteligența artificială are încă anumite limitări. Ea nu se hrănește singură cu informația, ci trebuie ghidată de factorul uman pentru o înțelegere corectă a textelor pe care le interpretează”, a precizat Duță.
„ANA”, surpriza digitală a ANAF
Doru Dudaș, președintele Comitetului Fiscal al CCF, a confirmat că numele viitorului chatbot va fi „ANA”, menționând că proiectul se află în ultima etapă de testare.
„Colegii testează încă, dar ANA va fi surpriza în viitorul apropiat. Ea va reprezenta o valorificare reală a inteligenței artificiale în asistența fiscală, pentru că agenția fiscală nu poate rămâne pe loc, altfel pierde – și pierdem cu toții”, a spus Dudaș.
ANAF dezvoltă și o platformă de interacțiune video, destinată contribuabililor care vor să evite deplasarea la ghișee.
„Va introduce o interacțiune digitală a administrației fiscale cu contribuabilul. Atunci când acesta este implicat în diverse proceduri, poate fi utilizată această interacțiune video pentru a elimina deplasarea la organul fiscal”, a explicat Rodica Duță.
Totodată, Spațiul Privat Virtual (SPV) va fi extins și îmbunătățit, atât în privința vizualizării informațiilor, cât și a numărului de funcționalități disponibile.
„Avem în prezent în jur de 3,7 milioane de utilizatori persoane fizice și juridice. SPV este unul dintre cele mai utilizate servicii și va deveni un canal vizionar pentru dezvoltarea digitală a agenției”, a precizat Duță.
În încheiere, reprezentanta ANAF a subliniat că obiectivul instituției este transformarea într-o administrație fiscală modernă și adaptată tehnologic.