Analiză KeysFin: Transportatorii locali de marfă au pierdut 2% din cifra de afaceri în 2020

Publicat: 08 apr. 2021, 13:45, de Răzvan Zamfir, în ESENȚIAL , ? cititori
Analiză KeysFin: Transportatorii locali de marfă au pierdut 2% din cifra de afaceri în 2020
Transport TIR mobilitate

Cifra de afaceri a transportatorilor locali de marfă a crescut în 2019 cu 47% față de 2015 și cu 163% față de 2010, la 66,4 miliarde de lei. Cu toate acestea, pentru 2020 analiștii KeysFin estimează un declin de aproximativ 2%, până în apropierea nivelului de 65 de miliarde de lei, în baza schimbării comportamentului de consum (food retail în defavoarea bunurilor de folosință îndelungată) generat de pandemia de COVID-19.

„România reprezintă un hub strategic pentru transportul de marfă din regiune, însă avantajele noastre competitive nu au fost valorificate la maximum în anul pandemiei. Chiar dacă există companii în creștere pe această piață, scăderea înregistrată de industrie arată lipsa unei strategii clare de valorificare a poziției țării noastre, precum și a resursei umane interne. De asemenea, din păcate, infrastructura deficitară limitează afacerile din transporturile de marfă. Pentru 2021, considerăm că situația se va redresa doar dacă business-ul pierdut va fi înlocuit cu surse noi de venit, precum transportul din pharma sau din alte domenii ale căror volume au crescut considerabil“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Numărul de companii din domeniu a crescut cu 22% față de 2015 și a fost cu 60% peste nivelul din 2010, la 41.500 de companii în 2019. Rezultatul net al acestora a crescut cu 35% față de 2015. Dintre cele 41,5 mii de companii analizate, aproximativ 23.900 (58%) au înregistrat profit, 13,3 mii (32%) pierdere, iar restul au avut un rezultat net nul în 2019.

Cea mai slabă performanță la CFR Marfă

Pe tipuri de companii, companiile mari au avut cea mai slabă performanță, respectiv o pierdere de 126 de milioane de lei din cauza Societății Naționale de Transport Feroviar CFR Marfă, companie situată pe locul 4 după cifra de afaceri care a înregistrat de departe cea mai mare pierdere din industrie, de 237,4 milioane de lei (35% din cifra de afaceri) în 2019.

În același timp, Aquila Part Prod Com a rămas lider de piață și în 2019, cu o cifră de afaceri de 938,6 milioane de lei (1,4% din total) după scăderea de 3,6% înregistrată față de 2018. Grup Feroviar Român (GFR) a urcat pe locul al doilea după cifra de afaceri (este în același timp al doilea angajator și numărul 2 ca profitabilitate) în 2019 după ce se situa pe poziția a patra în 2018, în urma unui avans de 8,7% față de 2018, la aproape 733 milioane de lei în 2019.

Carrion Expedition a coborât de pe locul secund, pe poziția a treia după cea mai mare scădere a cifrei de afaceri din top 5, de la 781,7 milioane de lei în 2018, la 724,5 milioane de lei în 2019.

Cumulat, în 2019, primii 10 transportatori locali de marfă au avut o cifră de afaceri de 5,86 miliarde de lei, adică 8,9% din totalul industriei.

Angajații din transportul de marfă

Numărul de angajați din industria transporturilor locale de marfă a crescut cu 18% față de 2015 și a fost cu 43% peste nivelul din 2010, la aproximativ 187.500 în 2019. Pentru 2020, analiștii KeysFin estimează scădere a numărului de angajați până în apropierea nivelului de 178.000, în baza datelor de la Institutul Național de Statistică.

În ceea ce privește cei mai mari angajatori, aceștia sunt Societatea Română de Transport Feroviar, cu 5.400i de angajați reprezentând 2,9% din total, GFR, cu 2.200 de angajați și 1,2% din total, și Aquila Part Prod Com, cu 2.007 angajați și 1,1% din total. Primii 10 angajatori locali au avut pe statele de plată în 2019 18.000 de angajați, respectiv 7,2% din totalul angajaților industriei.

Peste 2 treimi dintre mărfurile românești, transportate rutier

Volumul mărfurilor transportate a scăzut cu 2% față de 2019, la 394 milioane de tone în 2020, potrivit datelor INS. Transportul rutier de mărfuri a crescut cu 4% față de 2019, la 266,5 milioane de tone în 2020, în timp ce transportul feroviar de mărfuri s-a redus cu 15,5% la 49,7 milioane de tone, cel aerian a scăzut cu 14,9% la 40.000 de tone, cel maritim s-a contractat cu 11,1% la 47,2 milioane de tone, iar transportul pe căile navigabile interioare a scăzut și el cu 8,2% față de 2019, la 30,5 milioane de tone în 2020.

Ca pondere a modului de transport în anul pandemiei analiștii KeysFin observă o creștere a transporturilor rutiere de 3,8 puncte procetuale la 67,7% din total. Urmează transportul feroviar cu 12,6% din total (scădere de 2 p.p. față de 2019), cel maritim cu 12% (reducere anuală de 1,2 p.p) și cel pe căi navigabile interioare cu 7,7% din total (contracție anuală de 0,5 p.p.) în 2020.