Anca Dobrescu: „Îmi place să spun că afacerile au și ele suflet”

Multă lume uită că afacerile sunt cu și despre oameni și că în general, mediul de business salvează și transformă în mai bine atât de multe vieți. Românii au început să acționeze, nu doar să viseze la antreprenoriat și ușor-ușor, observ că se schimbă percepția majorității.

De această părere este Anca Dobrescu – Managing Partner peprimapagina.ro. „Îmi place să spun că afacerile au și ele suflet, pentru că împrumută puternic viziunea și gândirea fondatorilor lor. Pâna la urmă, Apple încă reprezintă spiritul vizionar al lui Steve Jobs și Chanel nonconformismul atât de elegant al lui Coco, chiar dacă nici unul nu mai este prezent în această lume. Un business este un copil, o moștenire care îi inspiră și pe alții și poate să schimbe lumea în bine sau, poate doar să exploateze și să se consume totul, până când nu mai rămâne nimic”, este de părere Anca.

Ea adaugă că multă lume uită că afacerile sunt cu și despre oameni și că în general, mediul de business salvează și transformă în mai bine atât de multe vieți. Mai ales în această perioadă, cu un război care afectează în mod nedrept milioane de oameni nevinovați, mediul privat a fost cel care s-a organizat imediat și a ajutat, deși nu avea această obligație, care aparține, în primul rând, statului.

Antreprenori și salariați au făcut un efort uriaș, fără să facă paradă cu gestul lor și sunt sute de afaceri și mii de oameni necunoscuți care ne-au redat tuturor speranța că sufletul și spiritul uman sunt mai presus de orice. Spun acest lucru deoarece foarte multă vreme am fost îndoctrinați cu mesaje despre un capitalism cinic, pentru care oamenii nu sunt importanți și despre afaceriștii lacomi și asupritori”.

Probabil de aceea, subliniază Anca Dobrescu, de abia relativ recent românii au început să acționeze, nu doar să viseze la antreprenoriat și ușor-ușor, se observă că se schimbă percepția majorității: „Adevărul este că nu toate afacerile sunt la fel și nu toate oferă cele mai bune condiții, dar în România de astăzi, oamenii au dreptul și libertatea de a alege cel mai bun loc de muncă pentru ei, de alege cu cine colaborează, locul în care își cheltuie banii și pentru cine-și folosesc abilitățile”.

Publicul simte și te taxează imediat

Anca mai este de părere că armonia dintre sufletul și spiritul unui business reprezintă armonia sau conflictul între ceea ce spune că face și ceea ce face, de fapt pentru angajații și clienții săi. „Nu ai cum să-ți înșeli clienții și speri că totul va fi bine pe termen lung, la fel cum modul în care îți tratezi angajații se va răsfrânge în mod pozitiv sau negativ asupra afacerii tale. Fiecare companie trebuie să-și identifice și să-și creeze propriul set de valori pe care să le exprime public în zona de misiune și viziune.

Cel mai important lucru este ca aceste valori să se identifice cu oamenii din compania respectivă, deoarece este mult mai ușor să atragi publicul care rezonează cu mesajul tău și să construiești o cultură organizațională care îți fidelizează angajații”. Și cel  mai nociv lucru ca business? „Este să fii în bătaia vântului: astăzi ții cu comunitatea LBGTQ+, mâine vorbești despre încălzirea globală și când vine ziua României, despre patriotism. Publicul simte și te taxează imediat când lucrurile se fac doar de dragul imaginii. Așadar, mai mult ca oricând, afacerile trebuie să fie asumate și autentice”, mai consideră Anca.

Antreprenorii români aleargă după himere sau fac rai din ceea ce au?

 Întrebarea poate sună cam pretențios, dar i-am adresat-o! „Nu poți să fii antreprenor dacă nu alergi după visele tale”, răspunde Anca, punctând că e o mare diferență în a-ți urmări și a lucra pentru a-ți vedea visul cu ochii și a crede că universul lucrează pentru tine, în locul tău. „Mai ales în zona în care activăm, cea de marketing online, am observat două tendințe opuse: există o categorie de antreprenori care au impresia că de la bun început, creșterea va fi explozivă și imediată, chiar și când nu este vorba despre marketing viral și a doua, care nu cred deloc în marketing și drept urmare, nu depun niciun efort în acest sens”.

Ea mai precizează că, atunci când vine vorba despre marketing, nu trebuie să te mulțumești cu puțin. Marketingul online poate să-ți ofere niște rezultate uimitoare, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să ai așteptări nerealiste, pentru că vei cădea în plasa vânzătorilor de iluzii. „Ai nevoie de un site? Sunt suficienți prieteni, nepoți, specialiști care ți-l fac imediat, în câteva ore sau zile. Ai nevoie rapidă de vizibilitate și comenzi? Găsești imediat specialiști care îți vor face o campanie de Google și/sau Facebook Ads, în câteva minute, fără să optimizeze paginile de destinație ale site-ului și să găsească motivele pentru care magazinul tău online nu a excelat niciodată la capitolul vânzări ș.a.m.d.”.

Ca afacere, trebuie să faci mai întâi rai din ce ai. Adică trebuie să-ți îmbunătățești produsele și serviciile, să faci faci eforturi pentru a-ți cunoaște publicul și să încerci să profiți la maximum de fiecare acțiune de marketing. Sunt atât de multe afaceri care visează la bugetele uriașe ale corporațiilor, „dar nu trebuie să uite că adaptabilitatea, creativitatea și personalizarea sunt niște atuuri mai prețioase față de un buget uriaș irosit pe o strategie  de marketing anostă”,  evidențiază ea.

Ce lecții a învățat în această perioadă

 Anca Dobrescu crede că toți suntem conștienți că nu ne putem baza pe niște planuri care de foarte multe ori, nu se confundă cu realitatea. „Afacerile din România știu din trecut că dacă nu ții pasul ori dacă te oprești din alergare, este foarte greu să mai prinzi plutonul. Dar este necesar să-ți păstrezi calmul, analizând de mai multe ori variantele, înainte de a lua o decizie.

Am observat că lumea afacerilor este preponderent optimistă și poate și datorită Peștelui, o perioadă cu o încărcătură simbolistică aparte pentru România, am asistat la deblocarea unor proiecte și la dorința exprimată de a merge mai departe. Pe nimeni nu ajută frica și dacă vrei să-i ajuți pe ceilalți, ar trebui mai întâi să te ajuți pe tine”.

Referitor la Paște, Anca consideră că ne-am lăsat conduși, ca de fiecare dată cu ocazia marii  sărbători, de titluri senzaționale și credem că majoritatea așteaptă Paștele ca să mănânce carne de miel și cozonac: „Până la urmă, fiecare știe ce are nevoie pentru a se simți împlinit. Online-ul ne arată anul acesta următoarea imagine: sunt 3600 de căutări pe Google pentru ‘miel’, în timp ce ‘Învierea Domnului’ are 4400 de interogări.

 Poate ar fi bine să ne asumăm faptul că, din cauza trecutului nu foarte îndepărtat, românii asociază sărbătorile cu masa plină și cu bucuria de a-i vedea pe cei dragi că au în farfurie tot ce-și doresc, fără ca acest lucru să le știrbească grija pentru nevoile sufletului”.  

 

Mai multe articole...

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole