„Prin operaţiuni de restructurare a unor contracte de credit încheiate anterior anului 2010, profitând de starea de vulnerabilitate a debitorilor aflaţi în dificultate de plată, Raiffeisen Bank a majorat semnificativ dobânzile pe toată perioada contractuală, sub promisiunea eliminării unor comisioane care, în fapt, au fost introduse în rata de dobândă aferentă creditului. Pe cale de consecinţă, pentru o facilitate acordată debitorului pe o perioadă scurtă de timp (6 luni), acesta urma să plătească o rata a dobânzii majorată cu 20% pentru toată perioada contractuală rămasă până la scadenţă„, se precizează în comunicat.
Asociaţia menţionează că practica băncii a fost sancţionată de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor prin Ordinul emis de Preşedintele ANPC nr. 280/09.07.2014, în conformitate cu Legea 363/2007 privind practicile comerciale incorecte.
Raiffeisen Bank a contestat Ordinul respectiv, iar prin hotărâri succesive ale Curţii de Apel Bucureşti (sentinţa civilă nr. 952/17 martie 2017), respectiv ale Înalte Curţi de Casaţie şi Justiţie (decizia civilă nr. 647/06 februarie 2020), instanţele de judecată au constatat caracterul legal al măsurii dispuse de ANPC, banca având obligaţia de a returna către debitorii afectaţi sumele de bani achitate în plus cu titlu de dobândă, de la momentul operaţiunii de restructurare şi până în prezent.
Credere menţionează că a avut recent o întrevedere cu conducerea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, primind asigurări că autoritatea va depune toate diligenţele pentru implementarea de către Raiffeisen Bank a hotărârii definitive pronunţate de către instanţa de judecată. Potrivit surselor oficiale, prejudiciul ar depăşi semnificativ estimarea realizată de Raiffeisen la 10 milioane de euro, din moment ce Ordinul nr. 280/09 iulie 2014 se aplică tuturor celor 14.000 de clienţi afectaţi, indiferent de statusul contractului de credit: activ sau inactiv.
Asociaţia Credere pentru Informarea, Consilierea şi Educarea Consumatorilor a fost înfiinţată în anul 2018, la iniţiativa unui grup de consumatori care în ultimii 11 ani s-au implicat în demersuri ce au avut drept obiectiv protejarea intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare.