AUR propune momente solemne în școli: imnul și rugăciunea „Tatăl nostru” la începutul zilei
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/aur.jpg)
Parlamentarii AUR au depus un proiect legislativ care vizează introducerea unor momente solemne la începutul fiecărei zile de școală, incluzând intonarea Imnului Național și rostirea rugăciunii „Tatăl nostru”. Inițiativa a fost depusă pe 2 septembrie 2025 la Consiliul Economic și Social (CES) și urmărește promovarea valorilor naționale și spirituale în rândul elevilor și cadrelor didactice.
Obiectivele inițiativei AUR
Potrivit expunerii de motive a parlamentarilor, scopul proiectului este „întărirea sentimentului de apartenență națională și educarea în spiritul respectului față de valorile fundamentale ale națiunii”. Parlamentarii AUR invocă exemple din țări precum Polonia, Grecia și Italia, unde sunt deja instituite momente dedicate simbolurilor naționale și rugăciunii.
Proiectul prevede că intonarea imnului național „Deșteaptă-te, române!” și rostirea rugăciunii „Tatăl nostru” vor fi opționale pentru toți participanții, inclusiv preșcolari, elevi și cadre didactice.
„Caracterul opțional al participării la rugăciune pentru toate categoriile de participanți – preșcolari, elevi și cadre didactice – demonstrează respectul deplin al propunerii legislative pentru principiul libertății de conștiință și religioase”, se arată în documentul oficial.
Inițiatorii subliniază că proiectul include și mecanisme de înlocuire a cadrelor didactice care aleg să nu participe.
„Această flexibilitate procedurală, care include și mecanisme de înlocuire a cadrelor didactice care refuză participarea, asigură echilibrul necesar între obiectivele educaționale naționale și respectarea diversității confesionale și de conștiință din societatea română”, mai notează documentul.
Susținerea inițiativei
Proiectul a fost inițiat de deputata AUR Cristina-Emanuela Dascălu și este susținut de alți 33 de parlamentari ai formațiunii. Aceștia menționează că propunerea nu urmărește impunerea participării, ci creează un cadru prin care elevii și profesorii care doresc să participe să o poată face, consolidând în același timp valorile naționale și spirituale.
După depunerea la CES, proiectul va fi analizat și discutat, urmând să fie supus dezbaterii în comisiile de specialitate din Parlament. Implementarea efectivă va presupune adaptări la nivelul regulamentelor interne ale școlilor și informarea clară a tuturor părților implicate cu privire la caracterul opțional al participării.