Autostrada Moldovei prinde contur. Două loturi au ajuns la 80% execuție, primele tronsoane ar putea fi deschise în 2025

Publicat: 22 aug. 2025, 17:29, de Corina Oprea, în Transporturi , ? cititori
Autostrada Moldovei prinde contur. Două loturi au ajuns la 80% execuție, primele tronsoane ar putea fi deschise în 2025

Lucrările la Autostrada Moldovei (A7) înaintează într-un ritm accelerat, iar autoritățile transmit că șoferii ar putea circula pe primii zeci de kilometri chiar din acest an. Premierul Ilie Bolojan, ministrul Transporturilor Ciprian Șerban și șeful CNAIR Cristian Pistol au verificat stadiul lucrărilor pe șantier și au anunțat că două loturi dintre Focșani și Bacău sunt deja aproape finalizate.

Premierul și ministrul Transporturilor, vizită la Autostrada Moldovei

v

Pe șantierul de la Autostrada Moldovei, premierul Ilie Bolojan a fost însoțit de șeful CNAIR, Cristian Pistol, și de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban. După inspecția efectuată, autoritățile au anunțat că loturile Focșani–Domnești Târg și Domnești Târg–Răcăciuni au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 80%, în timp ce pe tronsonul Răcăciuni–Bacău progresul este de circa 60%.

„Am verificat astăzi lucrările pe tronsonul Focșani–Bacău al Autostrăzii Moldova (A7), împreună cu primul-ministru Ilie Bolojan și cu ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban! Stadiile fizice sunt de aproximativ 80% pe primele două loturi (Focșani–Domnești Târg și Domnești Târg–Răcăciuni), iar pe lotul Răcăciuni–Bacău stadiul fizic este de aproximativ 60%”, a transmis Cristian Pistol.

Potrivit oficialilor, în ritmul actual, există șanse ca în 2025 să fie deschiși primii 50 de kilometri ai autostrăzii, până la Adjud, o veste mult așteptată de șoferii din Moldova.

Proiect finanțat prin PNRR, cu peste 14 miliarde de lei

Valoarea totală a lucrărilor pe tronsonul Focșani–Bacău depășește 14 miliarde de lei, iar finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Premierul Ilie Bolojan a subliniat că această includere în PNRR garantează banii necesari pentru finalizarea întregului proiect.

„Valoarea lucrărilor depășește 14 miliarde de lei. Una dintre deciziile importante pe care le-am luat în vederea finanțării autostrăzii, care asigură conectarea Moldovei, este includerea acesteia în lista de proiecte din Planul Național de Redresare și Reziliență. Acest lucru înseamnă că sumele necesare vor fi asigurate, astfel încât, în toamna anului viitor, lucrările pe toate tronsoanele să fie finalizate”, a scris premierul pe pagina sa de Facebook.

Tot el a precizat că pentru respectarea termenelor va fi nevoie de o mobilizare susținută și de un flux constant de bani.

„Astfel va fi nevoie să facem plăți lunare cuprinse între 800 de milioane și 1 miliard de lei. Am discutat cu ministrul Transporturilor și cu cel al Finanțelor pentru a găsi soluții de asigurare a fluxului de plăți și, de asemenea, va fi nevoie de o mobilizare susținută a constructorilor”, a adăugat Bolojan.

Mii de muncitori pe șantier

Pe șantierele Autostrăzii Moldovei lucrează zilnic peste 5.000 de muncitori, coordonați de antreprenorul român Dorinel Umbrărescu, cel care are contractele pentru toate cele șase loturi dintre Focșani și Pașcani. Potrivit datelor CNAIR, gradul de execuție pe întreg traseul variază între 30% și 80%.

Conform graficului oficial, în 2026 șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostrada care va lega Bucureștiul de Pașcani, pe o distanță de aproape 400 de kilometri.