„Autostrada muzeu“ blocată la 99% pentru greșeli de amatori. Firma bulgară, acuzată acasă de fraude și asfaltări de slabă calitate

Publicat: 22 sept. 2025, 11:42, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
„Autostrada muzeu“ blocată la 99% pentru greșeli de amatori. Firma bulgară, acuzată acasă de fraude și asfaltări de slabă calitate
Foto: Facebook Irinel Ionel Scrioșteanu

Un lot de autostradă care ar întregi un important sector de drum stă blocat de la începutul anului la un grad de execuție de 99,9%. Lotul nu poate fi dat în folosință din cauza unor probleme cu mai multe poduri și pasaje. Constructorul, o firmă din Bulgaria, a făcut greșeli de amator care a transformat autostrada într-una de muzeu. Concret, bulgarii au greșit cotele la două pasaje peste autostradă și un pod, iar lotul nu a mai putut fi deschis traficului. Nici acum situația nu a fost remediată pe deplin.

„Autostrada muzeu“ blocată la 99% pentru greșeli de amatori

„Autostrada muzeu“ blocată la 99% grad de execuție din cauza unor greșeli de amatori este lotul dintre Mizil și Pietroasele, parte din A7 Ploiești – Buzău (Autostrada Moldovei). Un lot de 28,35 km așteptat încă din decembrie 2024, dar a cărui deschidere s-a tot amânat din cauza unor greșeli de începător ale constructorului bulgar Trace Group Hold PLC.

Asocierea româno-bulgară Coni SRL – Trace Group Hold PLC, care s-a ocupat de acest lot, a dat-o în bară chiar pe finalul lucrărilor, greșind cotele la două dintre pasajele peste autostradă (km 26 și km 33) și la podul peste râul Sărata (km 38). De lucări s-a ocupat aici firma din Bulgaria. După lungi analize, s-a ales varianta montării de eclise cu șuruburi de înaltă rezistență pentru remedierea erorilor.

„Autostrada muzeu“ blocată la 99% pentru greșeli de amatori

Bulgarii s-au apucat de treabă de câteva luni, dar încă nu sunt gata. S-a spus că lotul 2 Mizil – Pietroasele al A7 Ploiești – Buzău va fi gata în această lună. Slabe speranțe, din câte se pare. Surse din cadrul CNAIR susțin că bulgarii mai au de montat 64 de eclise, după care podul și pasajele trebuie să treacă testul de rezistență. „Nu va fi în niciun caz septembrie, poate începutul lui octombrie, în cel mai fericit caz“, a spus un oficial de la CNAIR.

Firma bulgară este acuzată acasă de fraude și asfaltări de slabă calitate

Constructorul implicat în greșelile de pe lotul Mizil – Pietroasele (A7), compania bulgară Trace Group Hold, are un istoric marcat de fraude, calitate slabă a lucrărilor și conexiuni politice la vârful puterii din Sofia, potrivit Buletin de București.

Proiectul a fost atribuit în 2022, cu termen de finalizare de 20 de luni, iar deschiderea celor 28,35 km era programată pentru aprilie 2025. În primăvară însă au fost constatate problemele grave: suduri neconforme și structuri aliniate greșit. „Trebuie să vină cu niște soluții de remediere, cu niște eclise probabil, probleme pe care tot ei le-au creat. Sunt greșeli pe care nici măcar un începător nu le-ar fi făcut. (…) Cote greșite, tot ce se poate mai rău“, au explicat atunci surse apropiate proiectului, potrivit sursei citate.

„Autostrada muzeu“ blocată la 99% pentru greșeli de amatori

În replică, firma bulgară a transmis un răspuns pentru HotNews: „Trace îndeplineşte contractul, precum și modificările care însoțesc lucrările aferente soluțiilor de proiectare. Operăm în sincronizare cu toți participanții la procesul de investiții, implementând Ordinele de modificare (instrucțiunile) Beneficiarului și Inginerului în termenele specificate“.

Scandalurile în care apare numele Trace Group Hold

Un raport obținut de Buletin de București arată că Trace Group Hold este acuzată de corupție, fraudă și execuții deficitare în Bulgaria. Presa de la Sofia a descris compania ca „un element central al unei rețele politice de tip caracatiță“, asociată cu fostul premier Boyko Borisov. În Bulgaria, Ministerele de Interne și Dezvoltării Regionale au investigat compania după ce ar fi fraudat statul cu 20 de milioane de euro pe Lotul 2 al Autostrăzii Trakia, economisind materiale în mod ilegal.

Trace Group a fost implicată și într-un caz tragic în 2018, când un accident rutier la Svoge s-a soldat cu 20 de morți.  Ancheta a arătat că printre cauze s-a numărat și calitatea slabă a asfaltului, deși compania nu a fost acuzată penal. Proprietarul Trace, Nikolay Mihaylov, este descris în presa bulgară ca „favoritul tuturor autorităților în ultimii 20 de ani“.

Alte scandaluri includ sancțiuni pentru suprataxarea municipalității Zemen și o anchetă a Parchetului European privind utilizarea abuzivă a fondurilor UE la proiectul „Drumul cu cărămizi galbene“ din Sofia.

Vestea bună pentru cei care așteaptă secțiunea completă a A7 Ploiești – Buzău este că antreprenorul de pe lotul 3 Pietroasele – Buzău s-a mișcat foarte bine și sunt șanse ca sectorul de autostradă să fie gata încă din octombrie 2025. Turcii de la Nurol au început munca pe lotul de 13,9 km care va ocoli Buzăul de la vest la est, între DN2/pădurea Spătaru și DN2B/ieșirea spre Brăila, în martie 2024 și s-au încadrat în termenul contractual de 20 de luni, execuție directă fără perioadă de proiectare.

Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Lotul 2 Mizil – Pietroasele

Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC;
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 1.249.992.665 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR);
Ordin de începere: 12.08.2022;
Stadiu actual: 99%;
Lungime: 28,35 km.