Autostrada Ploiești-Brașov, din nou în impas: CNIR avertizează proiectantul și admite că studiul ar putea fi gata la finalul lui 2026

Publicat: 16 nov. 2025, 18:53, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Autostrada Ploiești-Brașov, din nou în impas: CNIR avertizează proiectantul și admite că studiul ar putea fi gata la finalul lui 2026
Sursa foto: Economica.net

Studiul de Fezabilitate pentru Autostrada A3 Ploiești – Brașov ar putea fi finalizat până la sfârșitul anului viitor, a anunțat Gabriel Budescu, directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), în cadrul emisiunii „Drumurile noastre” de la B1TV. Proiectul, unul dintre cele mai complexe și disputate tronsoane rutiere din România, rămâne însă dependent de colaborarea cu proiectantul și de clarificarea surselor de finanțare.

Divergențe cu proiectantul și presiuni pentru accelerarea lucrărilor de documentație

CNIR a preluat în februarie contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate și elaborarea Proiectului Tehnic al autostrăzii. Potrivit lui Budescu, instituția a încercat să imprime un ritm mai alert, în special în privința investigațiilor geotehnice.

„Vrem să maximizăm studiile geotehnice, astfel încât să putem promova proiectul către fazele de proiectare și execuție”, a spus acesta, precizând că au existat „divergențe” cu proiectantul, care ar fi căutat „cea mai ușoară cale”. CNIR a transmis deja o notificare prestatorului, avertizând asupra posibilității aplicării de penalități dacă întârzierile persistă.

Budescu a afirmat că speră într-o deblocare rapidă a contractului, însă a evitat să ofere un termen exact privind finalizarea documentațiilor.

Orizontul de timp rămâne incert

„Mi-e greu să mă pronunț în momentul de față”, a declarat șeful CNIR, subliniind că un calendar realist de execuție va putea fi discutat doar după aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Totuși, acesta a menționat că este posibil ca până la finalul anului 2026 să existe un Studiu de Fezabilitate finalizat — al doilea de acest fel realizat pentru acest tronson.

Finanțarea: toate variantele sunt pe masă

Problema finanțării este o altă necunoscută majoră. Budescu a precizat că se analizează toate opțiunile, de la fonduri europene și bugetul de stat până la un posibil parteneriat public-privat.

„Va fi din ce în ce mai dificil să găsim finanțări, pentru că avem foarte multe obiective”, a spus acesta, făcând referire la presiunea crescândă asupra bugetului destinat infrastructurii rutiere.

112 kilometri de traseu complex, de la Ploiești la Codlea

Conform Analizei Multi-Criteriale, Autostrada A3 Ploiești – Brașov ar urma să aibă 112 kilometri, continuând segmentul București – Ploiești și integrând porțiunea Râșnov – Cristian, deschisă circulației în 2020. Traseul se va încheia la Codlea, unde ar urma să fie amenajat un nod rutier major, care va conecta A3 cu viitoarele autostrăzi A13 Sibiu – Făgăraș – Brașov și A13 Brașov – Bacău.