Autostrada Sibiu–Făgăraș înaintează. Guvernul aprobă exproprierile și suplimentează fondurile pentru lucrări
Guvernul României a făcut un pas important pentru modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare, avizând declanșarea procedurilor de expropriere pentru tronsonul Boița–Avrig al Autostrăzii Sibiu–Făgăraș. Măsura este esențială pentru începerea efectivă a lucrărilor și evitarea blocajelor administrative, punând în mișcare unul dintre proiectele strategice de conectivitate rutieră din centrul țării.
Exproprieri pe tronsonul Boița–Avrig: fonduri europene asigură despăgubirile
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a anunțat că procedurile de expropriere vizează peste 1.900 de imobile, iar valoarea totală estimată a despăgubirilor depășește 2,2 milioane de lei. „Sumele sunt asigurate exclusiv din fonduri externe nerambursabile”, a subliniat ministrul, adăugând că acest pas este crucial pentru accelerarea calendarului de execuție.
Tronsonul Boița–Avrig face parte din proiectul mai amplu care urmărește realizarea unei conexiuni rutiere moderne între Sibiu și Brașov, considerată o axă strategică pentru transportul în zona centrală a României.
Pachet de acte normative pentru infrastructură rutieră și feroviară
Aprobarea exproprierilor se înscrie într-un pachet mai amplu de acte normative adoptate de Guvern, care vizează atât infrastructura rutieră, cât și pe cea feroviară. În cadrul aceleiași ședințe, Executivul a acceptat amendamentele la Convenția COTIF, actualizând regulile de interoperabilitate feroviară internațională, admiterea tehnică a materialului rulant și siguranța circulației.
Ministrul Transporturilor a explicat într-o postare pe Facebook:
„Guvernul a aprobat un pachet important de acte normative pentru modernizarea infrastructurii rutiere şi feroviare. În cadrul şedinţei de astăzi Guvernul a adoptat, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii: acceptarea amendamentelor la Convenţia COTIF (OTIF). Au fost actualizate regulile de interoperabilitate feroviară internaţională, admiterea tehnică a materialului rulant şi siguranţa circulaţiei, aliniind România la cele mai noi standarde europene şi mondiale.”
De asemenea, Guvernul a suplimentat fondurile pentru lucrările de pe Autostrada Orăștie–Sibiu, lotul Săliște, pentru finalizarea despăgubirilor și deblocarea șantierelor.
„Au fost relocate şi majorate sumele (din fonduri externe nerambursabile) pentru finalizarea despăgubirilor şi deblocarea lucrărilor”, a mai precizat Ciprian Șerban.
Avans în lucrările pe Autostrada Sibiu–Pitești
Pe tronsonul Boița–Cornetu al Autostrăzii Sibiu–Pitești, lucrările progresează într-un ritm susținut, chiar pe una dintre cele mai dificile secțiuni ale A1. Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a transmis:
„Lucrări 24 de ore din 24 de ore în munți!”
Asocierea de constructori turci Mapa–Cengiz a mobilizat aproximativ 400 de muncitori și 100 de utilaje. Stadiul fizic al lucrărilor pe tronsonul de 31,33 kilometri, care include șapte tuneluri și 48 de poduri și viaducte, a ajuns la peste 7%, iar zonele cu autorizații de construire înregistrază un ritm mai rapid. La Tunelul Robești, structura-cheie a secțiunii, s-a străpuns deja aproximativ 160 de metri pe o galerie și 100 de metri pe cealaltă.
CNAIR subliniază că monitorizează permanent atât procedurile administrative, cât și stadiul lucrărilor pentru a asigura finalizarea proiectului până în 2028.
„Monitorizăm permanent inclusiv acest șantier (finanțat prin Programul Transport) pentru a ne asigura că lucrările se desfășoară în ritm alert și la calitatea prevăzută în contract”, a mai precizat Cristian Pistol.