„Autostrada urșilor”, tot mai aproape de final: 44% din lucrări sunt gata. Care e termenul de deschidere
Lucrările la secțiunea Margina–Holdea a autostrăzii A1, supranumită „autostrada urșilor”, avansează vizibil. Luni, a fost realizată străpungerea galeriei de pe sensul Lugoj–Deva al primului tunel, marcând o etapă esențială în finalizarea unuia dintre cele mai complexe tronsoane de autostradă din România.
Stadiul lucrărilor și detaliile tehnice de pe Autostrada urșilor
Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, care a atras atenția constructorilor că ritmul lucrărilor trebuie accelerat pentru respectarea termenului de finalizare.
„Astăzi s-a realizat și străpungerea galeriei de pe sensul Lugoj–Deva (calea 1), a Tunelului 1. Galeria 2 (sensul Deva–Lugoj) a fost finalizată la sfârșitul lunii iulie. Însă, pentru a respecta termenele limită, Asocierea de constructori români și bosniaci (UMB – Euro Asfalt) trebuie să accelereze ritmul de lucru”, a transmis Ciprian Șerban.
Potrivit Ministerului Transporturilor, stadiul fizic al întregului șantier de 9,13 kilometri a ajuns la 44%, iar activitatea se concentrează în prezent pe două secțiuni principale – Tunelul 2 și Tunelul Cut&Cover.
„La Tunelul 2, s-au forat 445 m din cei 1.985 m ai galeriei drepte și 447 m din cei 1.825 m ai galeriei stângi. La galeria dreaptă a Tunelului Cut&Cover s-au forat 143 m din cei 302 m, iar la galeria stângă s-au forat 219 m din cei 228 m”, a precizat ministrul.
Pe șantier sunt mobilizați peste 750 de muncitori și aproximativ 200 de utilaje. Oficialul a subliniat că finalizarea acestei secțiuni este esențială pentru conectarea completă a coridorului de autostradă dintre Boița și Nădlac, o distanță de aproximativ 360 de kilometri.
Contractul de proiectare și execuție, cu o valoare de 1,82 miliarde de lei (fără TVA), este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
CNAIR: la finalul lui 2026 se va putea circula neîntrerupt între Sibiu și granița cu Ungaria
Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a confirmat, la rândul său, avansul lucrărilor și a oferit un nou termen pentru darea în folosință a autostrăzii.
„A fost realizată străpungerea unei noi galerii a ansamblului de tuneluri construit pe secţiunea de autostradă Margina–Holdea (A1)! Astăzi, străpungerea galeriei Tunelului 1, pe sensul de deplasare Lugoj–Deva (calea 1), a fost finalizată, după ce, la sfârşitul lunii iulie, s-a realizat şi străpungerea galeriei de pe calea 2 (sensul Deva–Lugoj). Forajele pentru aceste galerii au fost realizate prin metoda austriacă, un proces tehnic de înaltă precizie”, a explicat Cristian Pistol.
Oficialul CNAIR a detaliat că, în continuare, pe întregul tunel se desfășoară lucrări de excavare, armare, căptușire, cofrare și betonare. Progresul fizic general al șantierului se menține la 44%.
„La sfârşitul anului 2026, după finalizarea construirii acestei secţiuni (9,13 km), se va putea circula de la Boiţa la Nădlac pe aproximativ 360 km de autostradă”, a precizat Cristian Pistol.
Secțiunea Margina–Holdea este ultima porțiune lipsă de pe autostrada A1 Sibiu–Nădlac, una dintre cele mai importante rute de transport din România, parte a coridorului european care leagă Marea Neagră de Europa Centrală și de Vest.