Autostrăzi și drumuri expres: România se apropie de cifra simbolică de 100 km inaugurați în 2025
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/537394119_736442085970602_8536728859860348616_n.jpg)
România a adăugat în acest an 83 de kilometri de autostrada și de drum expres. Șantierele active includ mai multe loturi importante, însă finalizarea lor integrală până la sfârșitul anului rămâne incertă.
Principalele șanse de atingere a pragului de 100 km sunt pe traseul A7 Ploiești – Buzău (lot 3, 14 km), unde lucrează asocierea condusă de turcii de la Nurol, și posibil pe segmentul Focșani – Bacău, cu Dorinel Umbrărescu în postura de constructor. În scenariul cel mai optimist, dacă loturile Focșani – Bacău vor fi date în folosință parțial sau integral, România ar putea depăși ușor 100 km de drum rapid inaugurați în 2025.
Până în acest moment, inaugurările din 2025 includ:
- conexiunea DEx12 cu A1;
- nodul A0-A1;
- loturi finalizate pe PiSi 5 și PloBuz 2;
- segmentul de autostradă de lângă Turda.
Aceste tronsoane cumulate însumează aproximativ 83 km, iar cu eventualele deschideri de pe A7 și A3 Zimbor – Poarta Sălajului, cifra totală s-ar apropia de 100 km, ceea ce ar marca unul dintre cei mai productivi ani pentru drumurile rapide din ultimele decenii.
Privind retrospectiv, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din România a avut ani cu creșteri semnificative, precum 2012 (108 km), 2024 (201 km), dar și ani cu deschideri modeste, cum au fost 1987 (17 km) sau 2016 (22 km). Până în prezent, totalul drumurilor rapide din România atinge 1.358 km, potrivit datelor centralizate.
Perspectivele pentru 2026 par și mai optimiste, cu proiecte majore precum finalizarea PNRR până la Pașcani, A3 nord fără tunel, restul de loturi de pe A0 și DEx6. Totuși, viaductele și podurile complexe pot întârzia deschiderea anumitor tronsoane, ceea ce ar putea amâna depășirea pragului de 100 km inaugurați în prima parte a anului viitor.