Aveți card VISA? Inteligența artificială (IA) va prelua controlul cumpărăturilor dumneavoastră
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/11/visa.png)
Roboții IA pot prelua sarcinile noastre cu facturile, cumpărăturile pentru casă sau rezervările de vacanță. Proiectul se dezvoltă văzând cu ochii. VISA a anunțat săptămâna aceasta că deja colaborează cu un grup de dezvoltatori de chatbot IA pentru a-și conecta sistemele la rețeaua de plăți a cardului.
VISA colaborează cu companii IA precum Anthropic, Microsoft și OpenAI pentru a le permite consumatorilor să externalizeze cheltuielile către agenții IA.
Scopul este acela de a externaliza cheltuielile pe care noi le făceam cu bugetul personal către roboții IA. Utilizatorii vor putea seta preferințe și limite de cheltuieli, iar apoi agenții AI vor căuta produse și vor face achiziții.
Companiile partenere includ companiile americane Anthropic, Microsoft, Openai și Perplexity și Mistral France. Visa lucrează, de asemenea, la acest proiect cu IBM, compania de plăți online Stripe și producătorul de telefoane Samsung.
Proiectele-pilot au început miercuri, înaintea unei utilizări mai răspândite, așteptată în 2026
Compania de procesare a plăților din San Francisco pariază că ceea ce acum pare a fi un concept futurist ar putea deveni în curând o alternativă practică la sarcinile noastre cele mai banale de cumpărături.
Astfel, pentru companiile emergente de AI, sprijinul Visa le-ar putea spori, de asemenea, șansele de a concura cu giganții tehnologici Amazon și Google, care domină comerțul digital și își dezvoltă proprii agenți AI.
„Credem că acest lucru ar putea fi cu adevărat important”, a spus Jack Forest, directorul de produse și strategie al Visa, într-un interviu, citat de Observatoire de l’Europe.
Agenția IA, de la a scrie e-mailuri, a face rezumatul unor documente, până la a ajuta oamenii să codifice
Industria tehnologică arată deja ce poate face cu așa-numita „agenție” IA, deși multe utilizări există încă în formă experimentală – nedisponibile publicului.
Cele mai multe sunt versiuni reîmprospătate ale modelelor mari de limbaj – tehnologia IA generativă din spatele chatbot-urilor care pot scrie e-mailuri, rezuma documente sau ajuta oamenii să codifice. Antrenați pe sisteme de date uriașe, pot cerceta internetul și pot aduce recomandări de cumpărare.
„Primele încercări ale comerțului bazat pe agenți IA încep, sunt o reușită în ceea ce privește cumpărăturile, dar au probleme uriașe la plăți”, a spus Forest.
Se consideră că VISA joacă un rol cheie în a oferi agenților AI acces mai ușor și mai fiabil la banii de care au nevoie pentru a face achiziții.
Plăți digitale
Mulți consumatori s-au obișnuit deja cu sistemele de plată digitale precum Apple Pay, care transformă telefoanele în carduri de credit. Un proces similar ar permite agenților AI să lucreze în numele unui client, într-un mod în care ar trebui să asigure cumpărătorilor, băncilor și comercianților că tranzacțiile sunt legitime și că Visa se va ocupa de dispute.
Acest lucru nu înseamnă că agenții AI vor prelua toate cumpărăturile, dar ar putea fi util pentru unele pe care unii oameni le consideră dificile – cum ar fi alimente, articole pentru locuință sau chiar liste de Crăciun sau rezervările de călătorie.
Alte experiențe de cumpărături, cum ar fi bunurile de lux, sunt o formă de divertisment, iar mulți clienți încă doresc să se implice în alegeri și comparații.
Limitele de cheltuieli
Cum rămâne cu datoria cu cardul de credit? Soldurile cardurilor de credit pentru consumatori din SUA au atins 1,21 trilioane de dolari (1,1 miliarde de euro) la sfârșitul anului trecut, potrivit Rezervei Federale din New York.
În noul proiect care implică IA, consumatorii le vor oferi agenților lor IA limite de cheltuieli și condiții care ar trebui să le dea încredere că omul are încă controlul. Inițial, agenții se vor întoarce probabil la cumpărători pentru a se asigura că sunt mulțumiți de un anumit bilet de avion. În timp, acești agenți ar putea câștiga mai multă autonomie pentru a „cheltui până la 1.500 de dolari pe orice companie aeriană pentru a mă duce de la A la B”.
O parte a ceea ce atrage unii dezvoltatori AI către parteneriatul VISA este că, cu acordul unui client, un agent AI poate, de asemenea, să extragă date extinse despre achizițiile anterioare cu cardul de credit.
„Visa are posibilitatea ca un utilizator să consimtă la partajarea fluxurilor istoricului tranzacțiilor sale cu noi”, a spus Dmitry Shevelenko, director de afaceri al Perplexity.
„Când generăm o recomandare – să presupunem că întrebați: „Care sunt cele mai bune laptop-uri? – Am ști ce alte tranzacții ați făcut și preferințele dumneavostră.”
Chatbot-ul lui Perplexity poate rezerva deja hoteluri și poate face alte achiziții, dar este încă în stadiile incipiente ale comerțului AI, a explicat Shevelenko.