Bani grei pentru șefi, subvenții insuficiente și venituri în cădere la Metrorex
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/12/mariana-miclaus.png)
Șefii Metrorex încasează peste 1 milion de lei în 2025, în timp ce compania se confruntă cu venituri în scădere. Indemnizațiile directorilor și ale membrilor Consiliului de Administrație depășesc echivalentul salariilor a zeci de angajați simpli.
Directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, și directorul financiar, Ioana Diaconu, ambii numiți prin contract de mandat pe o durată de 3 ani și 5 luni, începând cu 1 octombrie 2023 până la 9 februarie 2027, vor primi împreună 696.000 lei, echivalentul salariilor a aproximativ 14 angajați care câștigă salariul minim brut pe economie. În paralel, Consiliul de Administrație, condus de Gabriel Popa și alcătuit din Traian Preoteasa, Iosif Szentes și Mariana Petre, va beneficia de indemnizații totale de 320.700 lei, incluzând și un membru provizoriu numit pe cinci luni, cu posibilitate de prelungire pentru încă două luni.
”Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete sunt programate conform prevederilor art. 37 și 38 din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, la valoarea de 1.016,70 mii lei, după cum urmează: – indemnizația directorului general precum și cea a directorului financiar, numiți prin contract de mandat și acte adiționale, prin selecție, pe o durată de 3 ani și 5 luni, începând cu data de 01.10.2023 până la data de 09.02.2027, este în sumă totală de 696 mii lei, conform prevederilor O.U.G. nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
– indemnizația membrilor consiliului de administrație, din care fac parte 4 membri care au fost numiți prin contract de mandat, prin selecție, pe o durată de 4 ani, începând cu 10.02.2023 și până pe data de 09.02.2027, și un membru provizoriu numit prin contract de mandat pe o durată de maxim 5 luni, începând cu data de 10.01.2025, cu posibilitate de prelungire o singură dată pentru încă 2 luni, este în sumă totală de 320,70 mii lei, conform prevederilor O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Au crescut cheltuielile cu personalul
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 1.056.098,04 mii lei, sunt estimate în anul 2025, în creștere cu suma de 74.344,20 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, aprobat prin H.G. nr. 1549/04.12.2024, respectiv de la 981.753,84 mii lei (anul 2024) la 1.056.098,04 mii lei (anul 2025). La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, societatea respectă prevederile art. XXXIV. – (1) lit. b)-e), (11) și (9) din OUG nr. 156/2024. Societatea prevede, cu asigurarea surselor din venituri proprii, în cadrul cheltuielilor de natură salarială, potrivit art. XXXIV. – (11) din OUG. nr. 156/2024, din data de 21.02.2025, creșterea salariului brut din grila de salarizare cu diferența dintre ultimul salariu minim brut pe țară garantat în plată prevăzut în grila de salarizare și salariul minim brut pe economie de care s-a ținut seama la încheierea CCM 2024/2025 conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.1506/27.11.2024, coroborat cu indicii de ierarhizare prevăzuți în art.18 din Legea nr. 195/2020 – statutul personalului feroviar, având ca sursă de finanțare majorarea tarifelor de călătorie, aprobată prin O.M.T.I. nr. 4094/31.12.2024.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 963.025,98 mii lei, sunt mai mari cu suma de 69.713,57 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, prin H.G. nr. 1549/04.12.2024, respectiv în creștere cu 7,80%, de la 893.312,41 mii lei (anul 2024) la 963.025,98 mii lei (anul 2025).
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în anul 2025, cu suma de 69.713,57 mii lei, se datorează:
1. majorării cheltuielilor cu salariile cu suma de 52.564,53 mii lei în anul 2025 față de cheltuielile cu salariile aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2024 prin HG nr. 1549/04.12.2024, având în vedere prevederile CCM 2024/2025, intrat în vigoare la data de 01.12.2024, coroborate cu prevederile art. XXXIV – (11) din OUG nr. 156/2024. Astfel, începând cu data de 21.02.2025, societatea a prevăzut și aplicat o creștere a salariului brut din grila de salarizare pentru fiecare salariat, cu suma de 1.050 lei, de la 3.000 lei, reprezentând salariul minim brut pe economie de care s-a ținut seama la încheierea CCM 2023/2024, la 4.050 lei, stabilit conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.1506/27.11.2024, reprezentând salariul minim brut pe economie de care s-a ținut seama la încheierea CCM 2024/2025, coroborat cu indicii de ierarhizare prevăzuți în art.18 din Legea nr. 195/2020 – statutul personalului feroviar.
2. creșterii valorii bonusurilor programate pentru anul 2025 cu suma de 17.149,04 mii lei față de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2024, prin H.G. nr. 1549/04.12.2024, fundamentate la valoarea de 68.770,86 mii lei după cum urmează:
– cheltuieli cu tichetele de masă, în sumă de 21.306,90 mii lei, prevăzute conform art. XXXIV alin.(1) lit.b) din OUG nr. 156/2024. Astfel, societatea prevede tichete de masă salariaților ale căror salarii nete sunt de până la 8.000 lei inclusiv, ținând seama de prevederile Legii nr. 296/2023 cu modificările și completările ulterioare, art. XL, alin. (1^1): ”Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru personalul ale cărui salarii lunare nete sunt de până la 8.000 lei inclusiv, care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, beneficiau de un nivel al drepturilor de hrană/indemnizaţiei de hrană/tichetelor de masă/normei de hrană, denumite generic «drepturi», peste limita prevăzută la alin. (1), drepturile se pot acorda până la nivelul aflat în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi”, pentru un număr de 3.000 de salariați ale căror salarii nete sunt de până la 8.000 lei inclusiv, la valoarea de 30 lei/tichet;
– cheltuieli cu tichetele de masă, în sumă de 11.693,76 mii lei, în limita prevederilor art XXXIV alin.(1) lit.c) din OUG nr. 156/2024, conform căruia ”valoarea mesei calde acordate pentru salariaţii care îşi desfăşoară activitatea cel puţin 50% din timpul de lucru în subteran să nu depăşească suma de 35 lei net pentru fiecare zi lucrată, indiferent de salariul net lunar obţinut. În cazul în care nu se poate asigura masa caldă conform condiţiilor legale specifice, operatorii economici pot acorda contravaloarea în bani a acesteia sau tichete de masă în cuantum de 35 lei pentru fiecare zi lucrată”. Astfel societatea prevede tichete de masă pentru un număr de 1.762 de salariați care își desfășoară activitatea cel puțin 50% din timpul de lucru în subteran, începând cu data de 21.02.2025, la valoarea de 30 lei/tichet;
– cheltuielile sociale, programate în anul 2025, la valoarea de 35.770,20 mii lei, în limita deductibilității prevăzută de codul fiscal, în creștere cu 9.267,74 mii lei față de valoarea aprobată în anul 2024, conform HG nr. 1549/2024, conform prevederilor art. XXXIV alin.(1) lit. d) din OUG nr. 156/2024.
Venituri în scădere
Proiectul bugetului Metrorex pentru 2025 prevede venituri totale de 2,66 miliarde lei, ceea ce reprezintă o scădere de aproape 17% față de anul anterior. Principala cauză a acestei reduceri este diminuarea semnificativă a subvențiilor pentru investiții, estimate la aproape jumătate din nivelul realizat în 2024. Bugetul aprobat pentru subvențiile de exploatare nu acoperă integral cheltuielile curente ale Metrorex.
Scăderea productivității
Productivitatea per angajat este estimată să scadă cu aproape 19% față de 2024, ceea ce indică o utilizare mai puțin eficientă a resurselor umane. Această scădere poate fi cauzată de reducerea personalului sau de creșterea costurilor salariale fără o creștere proporțională a volumului de muncă, afectând eficiența generală a societății.
Creșterea cheltuielilor pentru bunuri și servicii
Cheltuielile pentru achiziții de bunuri și servicii cresc cu 28,4% față de anul precedent, ca urmare a necesităților operaționale crescute. Această majorare accentuează dezechilibrul financiar al Metrorex, mai ales într-un context de venituri în scădere și subvenții insuficiente.
Dependența de finanțarea publică pentru investiții
Investițiile de 1,26 miliarde lei sunt aproape integral finanțate din alocații de la bugetul de stat, ceea ce crește vulnerabilitatea Metrorex. Orice întârziere sau reducere a fondurilor alocate de stat ar putea amâna proiecte esențiale, precum achiziția de trenuri noi sau modernizarea magistralelor de metrou.
NF-35