Barcagii din Deltă fug de controalele inspectorilor navali
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/Delta-Dunarii-barca.jpg)
Pe canalele Dunării și în inima Deltei, controalele autorităților sunt foarte dificil de aplicat. Barcagiii profită de lipsa de personal și de logistica limitată pentru a evita sancțiunile. Deși Autoritatea Navală Română a declanșat o campanie de verificări la nivel național, acestea nu sunt ușor de pus în practică.
Barcagii din Deltă se avertizează între ei pe WhatsApp
Potrivit Ora de Tulcea, echipele Căpităniei Tulcea încearcă să își facă treaba, dar lupta e inegală. Sunt foarte mulți barcagii și foarte puțini inspectori.
„Estimăm peste 2.000 de ambarcațiuni de agrement în zonă. Nu avem două mii de oameni să stea fiecare după fiecare barcă”, explică Dan Ichim, căpitanul-șef al Portului Tulcea.
În lipsa controalelor constante, barcagiii s-au adaptat, organizându-se în grupuri pe WhatsApp. Astfel, se anunță unii pe alții când o șalupă de control pleacă de la mal.
„Cei în regulă își continuă treaba, ceilalți se ascund și ies după ce plecăm”, povestește Ichim.
Fiind vorba de niște comunități restrânse, în care majoritatea localnicilor se cunosc între ei, informațiile se răspândesc cu viteza luminii.
Personal puțin pe o suprafață uriașă
În toată zona Deltei, care însumează peste 500.000 de hectare de luciu de apă, Căpitănia Tulcea are la dispoziție doar 50 de oameni. Iar posturile vacante nu par să atragă pe nimeni. La Sulina, din 15 posturi sunt ocupate doar 10, iar concursurile organizate pentru ocuparea lor nu au avut succes.
„Cu salariile astea mici, nu se înghesuie nimeni”, explică șeful Portului.
Pe lângă toate aceste piedici, competențele Căpităniei se opresc pe Dunăre. În Deltă, responsabilitatea controlului revine Administrației Rezervației Biosferei. Situația creează o zonă gri de responsabilitate, în care supravegherea devine și mai dificilă.
Deși resursele sunt limitate, autoritățile nu renunță. Campania de control demarată în luna iulie continuă până la jumătatea lui septembrie, în special ca răspuns la tragediile recente.
„Chiar dacă e mai mult prevenire decât sancționare, e important. Măcar știu că suntem pe apă și nu-și mai permit chiar orice”, spune Ichim, care recunoaște totuși că eficiența acestor controale rămâne relativă.
Într-un peisaj natural de o frumusețe rară, unde turismul și navigația se intersectează cu regulile și realitatea, barcagiii din Deltă par să fi găsit propriile căi de adaptare. Iar până la o reformă serioasă în gestionarea controlului naval, lupta autorităților rămâne una simbolică.