Bătălia pentru Carrefour România se duce în trei: frații Pavăl, Zabka și Auchan

Publicat: 11 nov. 2025, 09:01, de Andrei Ceausescu, în ECONOMIE , ? cititori
Bătălia pentru Carrefour România se duce în trei: frații Pavăl, Zabka și Auchan
Sursa foto: https://moneybuzzeuropa.com/

Antreprenorii Dragoș și Adrian Pavăl, fondatorii lanțului Dedeman, se numără printre investitorii care au depus oferte pentru achiziția operațiunilor Carrefour din România, potrivit informațiilor Profit.ro. Alături de ei, pe lista ofertanților s-ar afla retailerul polonez Zabka, proprietarul brandului Froo, și grupul francez Auchan.

Carrefour testează piața pentru un posibil exit

Decizia Carrefour de a analiza interesul investitorilor pentru divizia din România vine după ce grupul francez a ieșit complet, în vara acestui an, de pe piața italiană. Presa franceză a relatat că banca BNP Paribas a fost mandatată să evalueze potențialele oferte, în contextul în care posibile retrageri sunt discutate și pentru Polonia și Argentina.

Retailerul operează în România 458 de magazine – hipermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate – care au generat venituri de aproape 2,3 miliarde de euro în primele nouă luni ale anului. Anul trecut, vânzările totale ale Carrefour România au ajuns la 14,6 miliarde de lei, compania ocupând locul al treilea între marii retaileri alimentari, după Lidl și Kaufland.

Frații Pavăl, surpriza competiției

Intrarea fraților Pavăl pe lista investitorilor interesați de Carrefour reprezintă o surpriză majoră, având în vedere că Dedeman, liderul pieței de bricolaj, nu este prezent în segmentul de retail alimentar. Totuși, Pavăl Holding, vehiculul lor de investiții, și-a extins semnificativ portofoliul în ultimii ani, inclusiv pe plan internațional – anul trecut, antreprenorii au achiziționat cel mai mare lanț de magazine de bricolaj din Grecia.

Pavăl Holding a raportat un profit de aproximativ 320 de milioane de euro în 2023, consolidându-și poziția printre cele mai solide companii private românești. Contactați de Profit.ro, reprezentanții Dedeman nu au comentat informațiile privind interesul pentru Carrefour.

Zabka, ofensivă de extindere în România

Retailerul polonez Zabka, prezent în România prin brandul Froo, este nou intrat pe piață, dar și-a exprimat deschis planurile ambițioase de expansiune. În doar un an și jumătate, compania a ajuns la 122 de magazine și vizează o creștere accelerată, atât organică, cât și prin achiziții.

„Monitorizăm oportunitățile de creștere, inclusiv situația pieței în urma ultimelor achiziții. Nu comentăm alte aspecte, însă vom ține presa la curent cu toate activitățile relevante“, au declarat reprezentanții Zabka. Interesul retailerului polonez este firesc, având în vedere că rețeaua Carrefour include 187 de magazine de proximitate – segmentul pe care Zabka îl consideră prioritar.

Auchan, un jucător cu posibile obstacole concurențiale

Grupul francez Auchan, deja prezent în toate județele României, deține în prezent 26 de hipermarketuri, șapte hipermarketuri discount ATAC, opt supermarketuri și aproape 400 de magazine MyAuchan – majoritatea operate în parteneriat cu Petrom.

O eventuală preluare a rețelei Carrefour ar dubla prezența Auchan pe piața locală, fapt care ar putea ridica probleme de concurență. „Nu cred că ar fi ușor pentru noi să aprobăm o tranzacție în care cei din vârf se cumpără între ei. Dacă ar veni un jucător nou, nu ar exista probleme, dar o consolidare între actualii lideri ar putea afecta concurența“, a explicat recent Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Reprezentanții Auchan nu au comentat informațiile privind interesul pentru Carrefour.

Poziția oficială a Carrefour

După apariția informațiilor despre un posibil exit, Carrefour a transmis că „articolele apărute în presă privind o posibilă tranzacție nu reflectă un anunț oficial din partea companiei“. Grupul a precizat că se află „la jumătatea procesului de implementare a planului strategic Carrefour 2026“, care include analize privind toate liniile de activitate și structurile organizaționale.

Puterea de cumpărare – un indicator cheie pentru retail

Contextul economic rămâne favorabil interesului pentru piața românească de retail. Conform studiului NIQ Purchasing Power Europe 2025, puterea de cumpărare pe cap de locuitor în România este de 11.105 euro, cu 45% sub media europeană, dar cu variații regionale semnificative. Bucureștiul se detașează cu 22.676 euro per locuitor, în timp ce județul Vaslui se situează la coada clasamentului, cu 5.379 euro.

Diferențele rămân mari, însă decalajele se reduc treptat – semn că piața locală continuă să se maturizeze și să atragă interesul marilor investitori.