„Blue economy”. România coordonează strategia europeană de cercetări pentru „nave albastre”
În cadrul dezvoltării strategiei „Blue Economy”, care înseamnă creștere economică prin utilizarea resurselor oceanice, cercetările desfășurate la nivel european în domeniul naval pentru realizarea conceptului de „nave albastre” sunt conduse de decanul Facultății de Arhitectură Navală din Galați.
La Facultatea de Arhitectură Navală din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați a avut loc o dezbatere a specialiștilor în construcții navale cu tema „Tehnologia Stealth, tehnologia viitorului în domeniul construirii navelor de război”, prezentată de contraamiralul de flotilă (r) dr. ing. Constantin Rusu, președintele Ligii Navale Române din București. Este vorba de tehnologia care prin care navele de război devin „invizibile” în misiunile pe mare, pentru a nu fi depistate radare sau de alte echipamente.
La dezbatere a participat și decanul Facultății de Arhitectură Navală, șef de lucrări dr. ing. Costel Ungureanu, care a precizat că și această tehnologie este de interes la nivel european, fiind una din direcțiile de dezvoltare a cercetărilor mai ales în actualul context din zona Mării Negre, în care se discută despre securitate: „a fost una din direcțiile cerute la nivel european, prin strategia de cercetare ce urmează a fi realizată”.
Decanul Facultății de Arhitectură Navală coordonează strategia europeană pentru „nave albastre”
În acest an, Facultatea de Arhitectură Navală a aderat la asociația europeană care reunește cercetătorii din domeniul naval pentru elaborarea Strategiei de cercetare „Blue Economy”, al cărui obiectiv este dezvoltarea unor direcții de creștere economică prin utilizarea resurselor oceanice.
„În primăvara acestui an, universitatea noastră a aderat la asociația care stabilește strategia de cercetare în sectorul naval. Eu sunt reprezentantul universității și după mai multe interviuri am fost desemnat vicepreședinte la Strategia de cercetare <<Blue Economy>>”,
a precizat decanul Facultății de Arhitectură Navală Galați, care a mai adăugat că în structura de la nivel european a primit responsabilitatea de a coordona strategia de cercetare pentru dezvoltarea conceptului de „nave albastre”, adaptate la principiile „blue economy”, dar care în același timp au un nivel ridicat de siguranță:
„Eu conduc acum, la nivel european, Strategia pentru <<nave albastre>>. Una din solicitările companiilor, în special al Naval Group, a fost să includem în direcțiile de dezvoltare până în 2060 și domeniul de securitate navală, pentru că trebuie să protejăm, nu numai viața umană, ci și tot ce înseamnă economie, partea de off-shore, partea de energie, partea de extracție a resurselor minerale și așa mai departe.
Pot să vă asigur că partea de securitate marină, de securitate pe apă, este privită cu maxim interes și la nivel european și chiar cu bătaie până în 2050. Pe partea asta, de securitate, ne interesează ca navele să fie cât mai sigure”.
„Blue economy”, activități economice inteligente, care nu se concentrează pe maximizarea câștigului financiar
Conceptul „Blue economy” (Economia albastră) înseamnă utilizarea durabilă a resurselor oceanice pentru creștere economică, îmbunătățirea mijloacelor de trai și crearea de locuri de muncă, păstrând în același timp sănătatea ecosistemului marin. Este vorba despre activități economice inteligente și durabile în și în jurul mărilor și coastelor, spre deosebire de „economia oceanică” care se concentrează adesea exclusiv pe maximizarea câștigului financiar imediat.
Sectoarele cheie sunt cele „tradiționale”, pescuit, acvacultură, transport maritim, turism, construcții navale, porturi, dar și cele „emergente”: energie regenerabilă off-shore (vânt, valuri), biotehnologie marină, desalinizare.
„Navele albastre”, logistică maritimă pe oceane curate
Conceptul de „nave albastre” este definit prin corelare cu formularea „Blue shipping” (transport maritim albastru) care se referă la transport pe oceane curate. Un exemplu este codul „BLU” al Organizației Maritime Internaționale.
Spre exemplu, o companie de navigație „Blue Shipping” este axată pe logistica ecologică, cu scopul de a menține oceanele albastre, oferind servicii LCL (Less than Container Load – încărcare mai mică decât cea a unui container) și FCL (Full Container Load – încărcare completă a unui container).
Cod „BLU” al Organizației Maritime Internaționale se referă la încărcarea și descărcarea în siguranță a transporturilor de mărfuri vrac, asigurându-se manipularea în siguranță a mărfurilor solide în vrac.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/12/WhatsApp-Image-2025-12-12-at-18.53.21-1024x576.jpeg)