Bonusuri de milioane la Portul Constanța, în plină criză a traficului maritim. Ministrul Transporturilor, somat să trimită Corpul de Control
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/portul-constanta.jpeg)
În timp ce traficul de mărfuri prin Portul Constanța scade dramatic – între 27% și 40% față de anul 2024 – Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța S.A. va cheltui și mai mult pe salarii și bonusuri în 2025. Bugetul total pentru cheltuieli de personal depășește 35,6 milioane de euro, din care peste 4,25 milioane de euro sunt alocate exclusiv pentru bonusuri salariale.
Criza traficului din Portul Constanța, ignorată
Decizia, aprobată de Ministerul Transporturilor, ridică numeroase semne de întrebare privind eficiența și responsabilitatea financiară într-o perioadă de restricții bugetare severe.
Conform datelor oficiale, în 2024 compania a cheltuit 30,48 milioane de euro pentru salarii, la care s-au adăugat alte 4 milioane de euro în bonusuri, în pofida efectelor Ordonanței Trenuleț, care impune măsuri de austeritate în sistemul bugetar.
Problema majoră: acordarea acestor bonusuri nu este condiționată de criterii de performanță solide. Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS), în cadrul campaniei „Închideți Robinetul Risipei!”, atrage atenția că nu există o corelare între bonusuri și indicatori-cheie precum volumul de mărfuri tranzitat sau evoluția traficului portuar.
Critici dure din partea Curții de Conturi
Curtea de Conturi a României confirmă lipsa de transparență într-un raport de audit recent. Instituția a constatat că nici contractele administratorilor provizorii, nici cele ale celor numiți definitiv nu includ obiective sau criterii de performanță, încălcând Ordonanța de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă.
De asemenea, Adunarea Generală a Acționarilor nu a realizat nicio evaluare anuală a performanței conducerii, pentru simplul motiv că nu fuseseră stabiliți indicatori de evaluare.
În anul 2024, directorul general al companiei a încasat un venit net anual de 379.811 lei, echivalentul a peste 6.000 de euro pe lună, fără a include alte beneficii sau prime. În total, cheltuielile salariale pentru întreaga conducere executivă – formată din 5 directori – au depășit 4,6 milioane de lei. Consiliul de Administrație al companiei numără 7 membri, care beneficiază, la rândul lor, de remunerații consistente.
În acest context, FACIAS solicită oficial Ministrului Transporturilor să sesizeze Corpul de Control pentru a investiga acordarea bonusurilor și modul de utilizare a fondurilor publice în cadrul companiei de stat. Organizația cere măsuri urgente „în cazurile în care se constată lipsa performanței sau risipa resurselor bugetare”.