Breșă în Occident: UE invită China să-i ”fure” legal secretele tehnologice

Publicat: 31 ian. 2024, 07:00, de Cristian Matache, în Internațional , ? cititori
Breșă în Occident: UE invită China să-i ”fure” legal secretele tehnologice

O directivă a Bruxelles-ului amenință securitatea economică europeană, proprietatea intelectuală și creșterea afacerilor, beneficiarul fiind China.


În zilele de închidere ale anului 2023, legislativii Uniunii Europene au trecut grăbit printr-un acord politic puțin observat referitor la o lege propusă numită Directiva privind Răspunderea Produselor (PLD) și care ar putea ajuta China. Cu toate acestea, această nouă legislație ar trebui să dea de gândit politicienilor precauți în privința securității, atât în Bruxelles, cât și la Washington scrie Politico.

Aprobată deja de Consiliul UE și probabil de a fi aprobată de Parlamentul European, această directivă va fi transpusă în legislația națională în următorii ani.

Cu toate acestea, nu numai că este pregătită să facă o breșă în Strategia actuală de Securitate Economică Europeană, PLD amenință și securitatea economică europeană, proprietatea intelectuală și creșterea afacerilor – cu riscul de a crea noi tensiuni transatlantice.

În mod obișnuit, în timpul litigiilor, există anumite protecții pentru a preveni scurgerea informațiilor sensibile ale corporațiilor către părți interesate, asigurând că procesul legal nu poate fi folosit ca o ușă de intrare pentru a fura secrete comerciale, proprietate intelectuală sau pentru a obține un avantaj strategic. Și judecătorii din Statele Unite se bazează pe astfel de ordine de protecție care asigură că „descoperirea” – schimbul de informații între adversari – poate continua fără a pune în pericol competitivitatea unei firme.

În contrast, noua lege ar permite o descoperire necontrolată fără garanții suficiente pentru a asigura că informațiile confidențiale rămân în cadrul unui proces legal. Și impactul practic este clar: companiile străine sau guvernele ar putea finanța litigii, indiferent de meritele acestora, pentru a descoperi secretele comerciale precum procesele de fabricație, programele informatice sau datele de testare farmaceutice.

Toate acestea reprezintă un nou teren în războiul global al legilor geoeconomice. China a încercat deja să folosească litigiile de brevete pentru a avansa spionajul corporatist în SUA, amenințând avantajul competitiv al Occidentului în tehnologiile de vârf. Și noua PLD ar accelera aceste eforturi expunând Europa – precum și orice altă companie non-europeană care face afaceri acolo – la aceleași tactici, dar fără protecțiile judiciare care s-au dezvoltat în SUA.

Ca rezultat, această directivă risca să perturbe abordarea transatlantică dur câștigată împotriva Chinei, să conducă la o divizare în parteneriatul eficient care a fost construit pentru a face față amenințărilor emergente.

În plus, obiectivul Strategiei de Securitate Economică a Europei este de a minimiza riscurile economice care apar din tensiunile geopolitice și schimbările tehnologice – o strategie care a apărut ca parte a eforturilor coordonate cu SUA și cu alți parteneri cu gândire asemănătoare pentru a reduce expunerea la China. Și deschiderile create de noua PLD nu ar face doar aceste protecții mai puțin eficiente, ci ar putea submina în mod potențial întreaga strategie.

În primul rând, strategia conturează propunerea Comisiei Europene de a identifica și evalua „riscurile pentru securitatea economică a UE care amenință interesele sale cheie”, cum ar fi riscurile legate de „securitatea tehnologică și scurgerea tehnologiei”. Dar acum, China și alte națiuni ar putea folosi pur și simplu litigiile pentru a forța divulgarea acestor tehnologii sensibile.

Strategia argumentează, de asemenea, că UE are un interes în prevenirea utilizării resurselor financiare sau a proprietății intelectuale europene pentru a crea tehnologii militare sau de informații care pot fi folosite împotriva sa. Dar atunci de ce ar lăsa Europa vulpea în grajd, expunându-se la litigii finanțate de China sub PLD, care ar dezvălui detalii despre tehnologiile de vârf?

În cele din urmă, UE lucrează activ la îmbunătățirea eficacității și eficienței cadrului său actual de control al exporturilor, care este în mare parte în mâinile țărilor membre. Dar, încă o dată, această măsură lăudabilă de a menține avantajul tehnic pe termen lung al Europei ar putea fi anulată de lacunele auto-infligente ale noii directive.

Pe măsură ce Vestul „elimină riscurile” de o China din ce în ce mai provocatoare, Europa nu ar trebui să-și reducă expunerea prin noua PLD. Blocul poate realiza obiectivele politicii care stau la baza acesteia – echilibrând protecția consumatorilor și creșterea afacerilor în Europa – fără a invita China sau alte adversare în sala de judecată. Și, pe măsură ce noua directivă este probabil să intre în vigoare și să fie transpusă în legislația națională în următorii ani, Comisia Europeană și statele membre ale UE trebuie să asigure protecția adecvată pentru ingeniozitatea și inventivitatea care diferențiază afacerile de frunte.

Pe măsură ce blocul se confruntă cu vânturi economice globale nefavorabile, este în interesul tuturor să evite erorile neimpuse, precum cele înglobate în această legislație, și să se asigure că litigiile nu compromit competitivitatea sectoarelor critice.

Și, cel mai important, pe măsură ce noua directivă este implementată, UE ar trebui să dezvolte îndrumări suplimentare, astfel încât textul să fie aplicat în mod rezonabil, pentru a asigura securitatea.