Bulgaria acuză România că blochează noi poduri peste Dunăre

Publicat: 23 oct. 2025, 12:44, de Anamaria Ionel, în ACTUALITATE , ? cititori
Bulgaria acuză România că blochează noi poduri peste Dunăre
Bulgaria acuză România că blochează noi poduri peste Dunăre. Colaj Puterea

Un nou episod tensionat apare în relațiile bilaterale româno-bulgare. Vicepremierul și ministrul Transporturilor și Comunicațiilor din Bulgaria, Grozdan Karadjov, a lansat miercuri critici dure la adresa României, acuzând-o că pune obstacole sistematice în calea extinderii conectivității transfrontaliere de-a lungul Dunării.

Declarațiile au fost făcute în cadrul unei vizite la Ruse, unde oficialul bulgar a prezentat situația mai multor proiecte de infrastructură.

Karadjov: „România vrea să lase doar un singur punct de trecere”

Karadjov a susținut că, în ciuda eforturilor Bulgariei și ale Comisiei Europene de a impulsiona dezvoltarea infrastructurii de transport, România rămâne reticentă. În opinia sa, țara noastră ar bloca extinderea conectivității peste Dunăre, limitând cooperarea la punctul deja existent Ruse – Giurgiu.

„Lucrăm de cinci luni la foaia de parcurs pentru coridoarele nord – sud. Este clar că România vrea să lase un singur punct, şi anume Ruse – Giurgiu. Ei nici măcar nu sunt pregătiți să semneze un acord pentru poduri noi. Nu este vorba despre bani sau construcții, ci pur și simplu despre un consimțământ pe hârtie”, a declarat oficialul bulgar, citat de presa locală.

Al treilea pod, întârziat de ani de zile

Ministrul bulgar al Transporturilor a atras atenția că proiectul pentru al treilea pod peste Dunăre, lângă Ruse, este amânat de ani întregi. În prezent, procedura de mediu abia începe să avanseze, iar lipsa cooperării din partea autorităților române ar fi principalul obstacol.

Karadjov a subliniat și potențialul nevalorificat al liniei de feribot Ruse – Giurgiu, care ar putea prelua până la 25% din traficul de pe pod, însă, potrivit acestuia, nici în acest domeniu nu există suficientă deschidere din partea României pentru o colaborare mai strânsă.

Proiecte de infrastructură în Ruse

În același timp, vicepremierul Bulgariei a venit și cu anunțuri pozitive pentru regiunea Ruse. El a confirmat că lucrările la terminalul intermodal mult așteptat vor începe în curând, Compania Națională pentru Infrastructură Feroviară din Bulgaria fiind deja implicată în pregătiri.

„Intenționăm să începem procedura de concesiune chiar înainte de finalizarea efectivă a acesteia”, a precizat Karadjov.

Acest proiect este considerat unul strategic pentru a transforma Ruse într-un hub logistic regional, conectând transportul rutier, feroviar și fluvial.

Citeşte şi: Pod peste Dunăre, blocat de lilieci și ciocănitori

Oficialul bulgar a anunțat și pași importanți în direcția concesionării celor două porturi din Ruse. Potrivit acestuia, un consultant a fost deja selectat, perioada de contestare a trecut, iar semnarea contractului este iminentă.

„Ne așteptăm ca procedura de concesiune să fie finalizată până la sfârșitul lunii aprilie”, a spus Karadjov, exprimând încrederea că acest proces va contribui la revitalizarea infrastructurii portuare din regiune și la creșterea fluxului comercial pe Dunăre.

Doar două poduri peste Dunăre unesc România de Bulgaria

Deși România și Bulgaria împart nu mai puțin de 406 kilometri de frontieră de-a lungul fluviului Dunărea, doar două poduri au fost construite până acum.

Spre exemplu, în alte părți din Europa, acolo unde Dunărea traversează de fapt printr-o țară, podurile sunt mult mai frecvente, de obicei la o distanță de aproximativ 20 de kilometri unul de celălalt. În Budapesta, capitala Ungariei, fiind o zonă atât de populată, există 8 poduri peste Dunăre.

Primul pod dintre Bulgaria și România face legătura între Ruse și Giurgiu și este numit „Podul Prieteniei”. Acesta a fost construit acum 70 de ani și fost dat oficial în folosință în 20 iunie 1954.

În prezent, el se află în reparații capitale pe partea bulgară, după ce în 2016 a fost reparat capital și pe partea românească.

Al doilea pod este Vidin – Calafat. Acesta a fost construit de Bulgaria și a fost deschis în 2013, fiind realizat pe fonduri europene.

Despre un al treilea Pod s-a tot discutat în ultimii zece ani, cu România de data aceasta însărcinată să facă proiectul și să se ocupe de execuția lucrărilor.