Bulgaria pune presiune pe România pentru poduri. Sofia, acuzată că blochează chiar proiectul care ar moderniza Dunărea
Bulgaria intensifică presiunea asupra României în privința infrastructurii peste Dunăre. Premierul bulgar Rosen Jelyazkov a declarat, în timpul unei vizite la Tutrakan, că România trebuie să își asume dezvoltarea unor noi legături transfrontaliere, subliniind că lipsa podurilor afectează atât comerțul, cât și mobilitatea locuitorilor din regiune. Discuțiile au avut loc pe fondul inspectării amplasamentului viitorului terminal portuar de pe Dunăre, unde premierul a fost însoțit de primarul Dimitar Stefanov și de ambasadorul bulgar la București, Radko Vlaykov.
Bulgaria cere soluții rapide: poduri sau feriboturi
În declarațiile sale, Rosen Jelyazkov a afirmat că guvernul de la Sofia este conștient de constrângerile bugetare ale României, motiv pentru care ia în calcul inclusiv alternative la poduri, precum linii de feribot. Șeful guvernului bulgar a precizat că va invita România la discuții oficiale, pentru a accelera cooperarea privind conectivitatea de-a lungul Dunării, considerată strategică pentru ambele țări.
„Cel mai important lucru este să se stabilească interesul afacerilor”, a remarcat premierul.
Premierul a menționat că operaționalizarea Terminalului Portuar Tutrakan ar necesita investiții reduse și desemnarea unui concesionar, proces pentru care analiza ar urma să fie finalizată până la sfârșitul anului. Selecția concesionarului ar putea avea loc în primăvara anului viitor.
Primarul orașului, Dimitar Stefanov, a susținut că această legătură este necesară atât pentru economie, cât și pentru locuitorii din regiune. Ambasadorul Radko Vlaykov a adăugat că zona are un deficit major de conectivitate: în prezent nu există nicio legătură directă între România și Bulgaria pe o distanță de aproximativ 100 de kilometri.
„Acest feribot este extrem de necesar și va umple un gol. Nu există absolut nicio legătură pe o distanță de 100 de kilometri. Trebuie să compensăm lipsa podurilor cu linii de feribot”, a afirmat ambasadorul bulgar Radko Vlaykov.
Reproșurile Bucureștiului: Bulgaria ar fi blocat Fast Danube
Pe de altă parte, în spațiul public românesc există suspiciuni că Sofia a întârziat deliberat unul dintre cele mai importante proiecte comune: Fast Danube, inițiativă care urmărește să facă Dunărea navigabilă pe tot parcursul anului și ar crește semnificativ rolul Portului Constanța în regiune.
Fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat recent că România și-a finalizat partea de studii de fezabilitate, însă Bulgaria a întârziat în mod repetat implementarea propriilor obligații. Grindeanu a precizat că, în 2019, cele două țări semnaseră un protocol pentru a debloca proiectul Fast Danube și pentru a avansa în paralel construcția a cinci noi poduri peste Dunăre.
Fostul ministru a afirmat că întârzierea Bulgariei a fost atât de mare încât România a solicitat sprijinul Comisiei Europene pentru a impulsiona partea bulgară. El a subliniat că Fast Danube este strategic deoarece ar crește competitivitatea Portului Constanța și ar oferi României o poziție logistică consolidată în regiunea Mării Negre.