Ca la autostrăzi! Ministerul Transporturilor a anunțat că podul de la Brăila nu va mai fi finalizat în luna decembrie
„Regula” nescrisă a întârzierii finalizării lucrărilor de construire a majorității tronsoanelor de autostradă din România se va aplica și în cazul podului suspendat peste Dunăre de la Brăila, „cel mai mare proiect de infrastructură realizat în România în ultimii 30 de ani”, care nu va mai fi finalizat în luna decembrie 2022, așa cum dădeau asigurări în urmă cu câteva luni reprezentanții constructorului și oficialii din Ministerul Transporturilor.
Întârzierea inaugurării noului pod peste Dunăre a fost confirmată de Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care a efectuat o vizită neanunțată pe șantierul podului și a constatat că se respectă o altă regulă nescrisă care funcționează pe toate șantierele de infrastructură rutieră din România, după începutul entuziasmant al lucrărilor fiind redus treptat numărul utilajelor și numărul constructorilor de pe șantier și nu mai poate fi respectat termenul din contract.
Stadiul șantierului nu confirmă finalizarea lucrărilor în luna decembrie
„Am făcut o vizită neanunțată la șantierul podului suspendat peste Dunăre de la Brăila, pentru a verifica dacă promisiunea antreprenorului cu privire la darea în trafic în luna decembrie 2022 a acestui obiectiv este susținută și de realitatea din teren.
Stadiul șantierului, mobilizarea de oameni, utilaje și resurse din șantier nu confirmă susținerile repetate ale asocierii de antreprenori cu privire la finalizarea lucrărilor în luna decembrie atât a podului, cât și a primei etape a drumurilor de legătură”, a scris secretarul de stat pe contul său de facebook.
Eternele angajamente: constructorul se va mobiliza, iar Ministerul Transporturilor va monitoriza
Este respectată și în cazul „Golden Gate”-ului de la Brăila cutuma angajamentelor asumate de constructor față de reprezentanții Ministerului Transporturilor cu privire la „mobilizarea de resurse umane, materiale și logistice”, astfel încât să poată fi respectat termenul asumat prin contract:
„Antreprenorul principal a promis că ne va comunica un grafic de lucru detaliat pe zile, până la sfârșitul anului, care să cuprindă necesarul și mobilizarea de resurse (umane, materiale și logistice), astfel încât să demonstreze tehnic posibilitatea de a se pune în circulație podul și prima etapă a drumurilor de legătură, în luna decembrie”, a anunțat Scrioșteanu.
La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și-a făcut datoria de a le cere funcționarilor din subordine să desfășoare o „monitorizare permanentă” a lucrărilor:
„Voi solicita Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (#CNAIR) prezența zilnică a responsabililor de acest proiect în șantier, pentru a avea o monitorizare permanentă a resurselor asumate și mobilizate în teren, iar săptămânal să ne comunice Ministerului Transporturilor și Infrastructurii situația din șantier”.
Evident, în pofida acestor asigurări, finalizarea lucrărilor și deschiderea traficului pe podul dintre zona Brăila-Galați și Dobrogea vor fi amânate.
Conform contractului, termenul de finalizare a lucrărilor era decembrie 2022
Proiectul podului peste Dunăre de la Brăila a fost relansat de către Guvernul Cioloș și Guvernul Grindeanu, care au actualizat studiile existente la CNAIR de pe vremea Guvernului Năstase, iar în ultima zi a mandatului său la Palatul Victoria premierul Mihai Tudose a dispus organizarea licitației pentru contractul de proiectare și construire a podului, care a fost câștigată de Asocierea Astaldi S.p.A. (Italia) – IHI Infrastucture Systems Co. Ltd. (Japonia).
Valoarea totală a lucrărilor este de 1.995.932.000 lei, fără TVA. Durata contractului este de 48 de luni din care 12 luni proiectare și 36 luni execuție. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de 120 luni.
Lucrările au fost demarate în 2018 și conform contractului ar fi trebuit ca în anul 2022 podul peste Dunăre de la Brăila să devină operațional, fiind deschis traficului rutier.
În luna aprilie, premierul Ciucă vizita șantierul podului și anunța inaugurarea podului în decembrie
Pe data de 15 aprilie, primul ministru Nicolae Ciucă a vizitat șantierul podului suspendat peste Dunăre și după ce a discutat cu reprezentanții firmelor declara că lucrările sunt în grafic și podul va fi dat inaugurat în luna decembrie 2022:
„Noi avem datoria să putem să asigurăm finanțarea pentru ca dumnealor să dezvolte lucrările. Avem garanții de la constructor că se vor întreprinde toate demersurile și se vor executa lucrările astfel încât în luna decembrie, anul acesta, podul să poată fi dat în circulație”, declara Ciucă.
De fapt, Ministerul Transporturilor a întârziat începerea lucrărilor la drumul DX6, care conectează podul la rețeaua națională
Dincolo de optimismul primului ministru, chiar din luna aprilie se contura o mare problemă cu privire la respectarea termenului de deschidere a traficului pe pod.
Ministerul Transporturilor a întârziat procedurile pentru începerea lucrărilor de construire a drumului expres care să permită conectarea podului la rețeaua de drumuri naționale. Drumul DX6 este construit de Grupul UMB, al omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu și potrivit contractului încheiat în toamna lui 2021, lucrările ar urma să fie finalizate în toamna lui 2023.
Chiar dacă în cursul primăverii și verii pe șantierul drumului de expres DX6 s-a lucrat și noaptea, la lumina farurilor, cu zeci de utilaje, se pare că termenul de finalizare a drumurilor de acces nu poate fi devansat prea mult.
În acest condiții și firmele care lucrează efectiv la pod și-au redus numărul de utilaje și constructori.