Când se întrerupe alimentarea cu gaze și cine plătește?

Publicat: 23 oct. 2025, 21:16, de Anamaria Ionel, în ACTUALITATE , ? cititori
Când se întrerupe alimentarea cu gaze și cine plătește?
Când se întrerupe alimentarea cu gaze și cine plătește. Colaj Puterea

Explozia produsă recent într-un bloc din cartierul Rahova, soldată cu victime și zeci de răniți, a readus în atenție un subiect sensibil: intervențiile la instalațiile de gaze și responsabilitățile legale ale operatorilor. Pe rețelele sociale au apărut, imediat după tragedie, mesaje și afișe lipite pe scările unor blocuri, prin care locatarii erau sfătuiți să evite contactarea Distrigaz Sud Rețele în caz de întreruperi, pentru că repunerea în funcțiune ar fi costisitoare.

Compania a reacționat, explicând care este procedura corectă atunci când se opresc gazele și în ce condiții pot apărea costuri pentru consumatori.

Distrigaz: „Repunerea în funcțiune după o oprire tehnică nu se taxează”

Reprezentanții Distrigaz Sud Rețele au transmis că informațiile răspândite pe internet sunt false și induc în eroare locatarii. În cazul în care alimentarea este oprită de operator din motive tehnice sau de siguranță, reluarea furnizării nu implică niciun cost pentru consumatori.

Singurele situații în care se percep tarife sunt cele legate de:

  • neplata facturilor de gaze, caz în care furnizorul solicită suspendarea serviciului;
  • cererea expresă a clientului, de exemplu atunci când acesta dorește să modifice instalația din locuință și solicită ridicarea contorului.

„Operatorii autorizați ANRE, care fac lucrări la cererea directă a clienților, practică tarife stabilite liber pe piață, în baza contractelor individuale. Distrigaz nu percepe taxe atunci când sistarea are loc din motive tehnice și de siguranță”, a transmis compania.

Cum decurge o intervenție în caz de urgență

Legislația în vigoare obligă operatorul de distribuție să intervină imediat atunci când există sesizări privind miros de gaz sau scurgeri.

Procedura presupune:

  • oprirea alimentării cu gaze pentru a elimina orice risc de explozie;
  • verificarea instalației și constatarea defecțiunilor;
  • informarea clientului că este necesară apelarea unui operator economic autorizat ANRE pentru remedierea problemei;
  • reluarea alimentării numai după ce Distrigaz primește documentele justificative privind conformitatea tehnică a instalației.

Compania subliniază că repunerea în funcțiune poate fi făcută doar de operatorul de distribuție, pe baza documentelor emise de firma care a efectuat reparația.

Distrigaz a precizat că rolul său nu este comercial, ci de siguranță publică. Intervențiile de urgență nu sunt opționale, ci reprezintă obligații impuse prin lege. Astfel se asigură că nicio locuință nu primește gaz înainte ca instalația să fie declarată sigură. Orice manipulare neautorizată a echipamentelor ar putea avea consecințe grave, inclusiv explozii precum cea din Rahova.

Ancheta privind explozia din Rahova

Explozia din Sectorul 5 al Capitalei, petrecută vineri, a provocat moartea a trei persoane și rănirea altor 20. În prezent, ancheta este în desfășurare.

Reprezentanții Distrigaz Sud Rețele au transmis că pun la dispoziția organelor de anchetă toate datele solicitate și cooperează pentru stabilirea cauzelor.

Citeşte şi: O nouă ipoteză în cazul exploziei din Rahova: gazul a ieșit din tunelul subteran

În paralel, președintele ANRE, George Niculescu, a dispus un control la operator, pentru a verifica modul în care s-a acționat înainte și după incident.

Afișele controversate în blocuri

După explozie, în mai multe blocuri din București au apărut afișe prin care locatarii erau îndemnați să nu contacteze Distrigaz în caz de oprire a gazelor, pe motiv că ar plăti sume mari pentru repornire.

Compania a infirmat aceste mesaje și a reamintit că legislația impune anunțarea imediată a distribuitorului atunci când există suspiciuni de scurgeri.

Echipele operatorului sunt singurele care pot măsura concentrația de gaz și pot decide oprirea sau reluarea alimentării. Proprietarii pot alege singuri firma autorizată care efectuează reparațiile, însă Distrigaz nu are voie să recomande companii private.

Reguli de verificare a instalațiilor

În plus față de intervențiile de urgență, legea prevede obligativitatea unor verificări periodice:

  • la fiecare 2 ani pentru detectoarele de gaze;
  • o dată la 10 ani pentru instalația de gaze naturale în ansamblul ei.

Responsabilitatea organizării acestor verificări revine proprietarilor locuințelor sau asociațiilor de locatari.

Nerespectarea acestor obligații poate crește riscul de incidente grave.

Costuri posibile pentru locatari

Deși intervențiile Distrigaz nu sunt taxate atunci când gazele se opresc din motive tehnice, locatarii pot plăti servicii conexe în anumite situații:

  • tarifele practicate de firmele autorizate ANRE care fac reparații;
  • taxa percepută de furnizor atunci când sistarea este cauzată de neplata facturilor;
  • costurile generate de solicitarea expresă a clientului pentru modificări ale instalației.