Când va fi gata și inelul nordic al Autostrăzii Bucureștiului (A0). Progres impresionant pe Lotul 1, început în primăvară: se va așterne și asfaltul

Publicat: 06 sept. 2025, 09:38, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Când va fi gata și inelul nordic al Autostrăzii Bucureștiului (A0). Progres impresionant pe Lotul 1, început în primăvară: se va așterne și asfaltul
Foto: Facebook Cristian Pistol

Finalizarea inelului nordic al Autostrăzii Bucureștiului (A0) va aduce beneficii semnificative pentru Capitală și întreaga regiune, prin reducerea aglomerației, scurtarea timpilor de călătorie și îmbunătățirea conectivității economice și sociale. Nu o spunem noi, ci chiar ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, după ce a vizitat toate cele trei loturi aflate în execuție. Cel mai impresionant progres s-a înregistrat pe lotul 1, unde s-a ajuns la 21% grad de execuție (lucrări demarate în martie 2025). Mai mult, cel mai activ dintre constructorii de pe acest lot, Retter Group, a ajuns la aproape 60% cu lucrările de pe sectoarele 3 și 4 pe care le are în execuție. La finele lunii aici se va așterne și primul strat de asfalt!

Când va fi gata și inelul nordic al Autostrăzii Bucureștiului (A0)

Autostrada Bucureștiului (A0), poate cel mai așteptat drum de mare viteză din România, are dat în folosință doar inelul sudic, iar pe cel nordic mai sunt în lucru trei loturi. Unul este în sarcina UMB (lotul 4), altul este construit de China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) și este în întârziere (lotul 3), în timp ce pe lotul 1 se înregistrează un progres vizibil și o mobilizare foarte bună.

Pe A0 se poate circula pe 71 km din cei 101 km ai acestui inel, respectiv zona de sud complet pe 51 de km, iar pe zona de nord pe 20 km aferenți lotului 2 și parțial pe lotului 3. Lucrările evoluează relativ bine, avem în execuție loturile 1, 3 și 4. Pe lotul 4 avem un progres de aproximativ 81%, pe lotul 3 stadiul fizic este de puțin peste 60%, în urmă față de graficele asumate de constructor, iar pe lotul 1 antreprenorul s-a mobilizat bine și putem vorbi de un progres fizic de peste 21%“, a explicat directorul CNAIR, Cristian Pistol, într-un video postat pe Facebook în care apare alături de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban.

Cei doi au efectuat și o vizită pe lotul 1 al A0 Nord, unde lucrează asocierea de constructori români și italieni Retter – Pizzarotti. Greul pe șantier este însă dus de antreprenorul român. Retter va executa segmentul dintre DN1A și DN1 plus toate pasajele, podurile și viaductele de pe acest lot, inclusiv cele de pe secțiunea italienilor.

De altfel, antreprenorul român este mobilizat în șantier cu 356 persoane și 290 de utilaje, iar stadiul fizic al lucrărilor a depășit 21%. Asta în condițiile în care lucrările au demarat efectiv din martie 2025. Aici ar trebui însă menționat că progresul este pe întregul proiect derulat de Asocierea Pizzarotti – Retter Management, pe sectoarele unde lucrează antreprenorul român stadiul fiind de aproape 60%.

Am verificat progresul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord, componentă esențială a inelului de Autostradă al Bucureștiului. Secțiunea Nord, cu o lungime totală de 49,57 km, are un rol strategic: va fluidiza traficul, va spori siguranța rutieră și va conecta rețeaua națională la principalele coridoare europene de transport. Din acest traseu, 21 km (Lotul 2 Corbeanca – Afumați) sunt deja deschiși circulației“, a anunțat ministrul Transporturilor, pe Facebook.

Pe șantierul Retter se lucrează și noaptea. Au fost aduse 70 de grinzi pentru pasajul de 733 m peste calea ferată

Ministrul Transporturilor a mai subliniat că finalizarea A0 Nord va aduce beneficii semnificative pentru București și întreaga regiune.

Pe Lotul 1 avem asocierea dintre un antreprenor român și un antreprenor italian, iar stadiul fizic actual al lucrărilor este de 21%. Sunt, de asemenea, mobilizate 290 de utilaje și 356 de operatori și muncitori. Finalizarea A0 Nord va aduce beneficii semnificative pentru București și întreaga regiune, prin reducerea aglomerației, scurtarea timpilor de călătorie și îmbunătățirea conectivității economice și sociale“, a menționat Ciprian Șerban.

Pe șantierul Retter se lucrează și noaptea, când antreprenorul a adus grinzile pentru structura 6: pasajul de 733 m peste calea ferată 101 București – Pitești DN7. 70 de grinzi pretensionate au ajuns în șantier.

De asemenea, la structura 6 au fost forați deja 195 de piloți dintr-un total de 320 și se lucrează la armare și betonare radiere. La structura 7, pasajul de 650 de metri peste râul Colentina, au fost forați 227 de piloți din totalul de 296 și se lucrează la armare radiere, la pile, la grinzile de rezemare și la cuzineți. În fine, structura 8 are deja 18 piloți forați din totalul de 20.

Valoarea contractului, finanțat prin Programul Transport 2021-2027, este de 815,07 milioane lei (fără TVA). Traseul Lotului 1 al A0 Nord se desfășoară între A1 și DN1, pe teritoriul județului Ilfov (pe raza localităților Dragomirești-Vale, Buftea, Mogoșoaia și Corbeanca) și pe teritoriul județului Giurgiu (pe raza localităților Joița și Săbăreni).

La sfârșitul lunii septembrie vine și asfaltul pe lotul 1 al A0 Nord

La cum stau lucrurile pe lotul 1 sunt șanse ca cei 17,5 km de autostradă să fie gata cu șase luni mai devreme. În iulie, secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, estima că o parte a lotului 1 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord ar putea fi deschisă traficului încă din primăvara anului viitor, cu șase luni mai devreme față de termenul contractual.

Mai nou, luna aceasta vor începe lucrările de asfaltare și pe lotul 1 al A0 Nord, după cum a anunțat vineri compania Rette. „Progresul înregistrat din luna martie, când au demarat lucrările și până în prezent (21% – pentru întregul proiect) arată determinarea companiei de a finaliza înainte de termen unul dintre cele mai importante obiective de investiții din România”, transmite compania Retter pe pagina proprie de Facebook.

Potrivit antreprenorului din Sibiu, de săptămâna viitoare se va începe lucrul pe tronsoanele experimentale, cu așternerea stratului de balast stabilizat cu ciment (BSC), pentru ca la finele lunii septembrie să demareze așternerea primului strat de asfalt.

Inelul nordic al Autostrăzii Bucureștiului (A0). Cum stau lucrurile pe lotul 3, unde lucrează chinezii

Ca tot am adus aminte de secretarul de stat în Transporturi, acesta a vizitat în aceste zile șantierul lotului 3 al A0 Nord, pentru „a menține o presiune crescută pe constructor, în așa fel încât să aibă o mobilizare care să asigure darea în trafic cât mai repede“, după cum a precizat el. Este lotul unde antreprenor este China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC).

„Față de acum aproximativ 2 săptămâni, mobilizarea este puțin crescută, dar nu satisfăcătoare. Trebuie insistat, mai ales, în zona terasamentelor pentru a profita cât mai mult de vremea încă favorabilă“, a spus Irinel Ionel Scrioșteanu.

Stadiul pe diferența de 8,6 km rămași de executat din acest lot este următorul:

  • se execută lucrări de așternere a stratului de asfalt de bază, fiind realizați 800 ml;
  • sunt în curs de finalizare lucrările de decapare și stabilizare a terenului de fundare (99,3%);
  • este în curs de finalizare execuția celor 26 podețe (97,62%);
  • se execută lucrări de umpluturi cu pământ stabilizat, fiind realizați 630.000,00 mc (84%);
  • se lucrează la stratul de forma din balast, realizat aproximativ 65% din volumul total;
  • stratul de fundație din balast este realizat aproximativ 55% din volumul total;
  • se lucrează la stratul de agregate naturale stabilizate cu lianți hidraulici, fiind executat în proporție de 22%;
  • se lucrează la sistemul de evacuare a apelor din zona mediană a autostrăzii;
  • se lucrează la sistemul ITS și la sistemul de iluminat public.

De asemenea, la pasajul pe autostradă peste DN2 continuă lucrările la armarea plăcii de suprabetonare și umplerea rampelor de acces pe ambele capete, iar la pasajele de la nodul rutier DN2 sunt în curs de finalizare umpluturile rampelor de acces.

Când va fi gata și inelul nordic al Autostrăzii Bucureștiului (A0). Presiune pe chinezii de la CCECC

Tot pe acest lot, la pasajul pe autostradă peste DC27 se execută lucrări pregătitoare pentru montarea aparatelor de reazem și grinzilor prefabricate; la pasajul pe DJ300 peste autostradă s-a finalizat montarea grinzilor prefabricate, se lucrează la cofrarea și armarea antretoazelor și la rampele de acces; la pasajul pe autostradă peste CF800 București – Constanța a început montarea aparatelor de reazem, se lucrează la umplutura rampelor de acces și se execută lucrări pregătitoare pentru montarea grinzilor prefabricate, activitate care va începe săptămâna viitoare; la pasajul pe DN3 peste autostradă, după finalizarea relocării rețelelor de utilități publice, se vor demara forajele piloților.

Monitorizarea acestui șantier reprezintă o prioritate, motiv pentru care, până la momentul finalizării lucrărilor, este obiectivul pe care voi merge des, pentru a sprijini și presa antreprenorul să finalizeze lucrările cât mai repede posibil, astfel încât diferența de timp dintre darea în trafic dintre Lotul 3 și Lotul 4 să fie cât mai scurtă. De altfel, analizăm posibilitatea ca până la finalizarea pasajului de la DN3, să realizăm un nod rutier provizoriu similar cu cel de la DN2, în așa fel încât să se poată utiliza Lotul 4 la momentul finalizării lucrărilor, chiar și Lotul 3“, a transmis oficialul de la Transporturi.

În fine, lotul 4 al Autostrăzii A0 Nord este în grafic. Are o lungime de 4,47 km și include două structuri majore: un pod de 1,3 km peste lacul Cernica (într-o arie protejată) și un pasaj de 504 m peste calea ferată București Sud – Oltenița.

Lotul 4 Nord la care lucrează Grupul UMB este cel care face joncțiunea cu Autostrada București – Constanța A2 prin nodul rutier de la A0 x A2, iar termenul de finalizare contractual este primăvara anului 2026, cu posibilitate de dare în trafic în această toamnă, după cum au precizat oficialii de la Transporturi.