Carrefour negociază în secret retragerea din România și alte piețe est-europene
Carrefour, cel mai mare retailer din Europa și unul dintre pionierii comerțului modern în România, analizează vânzarea operațiunilor sale din Europa Centrală și de Est, inclusiv cele din România. Potrivit presei franceze, grupul a angajat o bancă de investiții pentru a evalua interesul potențialilor cumpărători.
Discuții purtate în discreție
Planurile privind o posibilă retragere au început încă din vara acestui an, când oficialii Carrefour au purtat discuții cu mari retaileri internaționali și cu un fond de investiții. În același timp, compania vizează ieșirea și din piețele din Argentina și Polonia.
Decizia vine după ce, în iulie 2024, Carrefour a anunțat vânzarea subsidiarei sale din Italia către compania de alimente și băuturi NewPrinces. Operațiunile din Italia, care cuprindeau 1.188 de magazine, au înregistrat anul trecut pierderi de 67 milioane de euro. Vânzarea a fost justificată de conducerea grupului prin nevoia de a crește profitabilitatea și de a eficientiza portofoliul internațional.
Decizia de retragere din România vine pe fondul politicilor tot mai agresive ale guvernului față de retaileri prin plafonarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare de bază și obligația de a vinde mai multe mărfuri de proveniență locală, notează Economedia.
Carrefour este de aproape 25 de ani în România
Retailerul francez a intrat pe piața românească în 2001 și a fost unul dintre primii mari jucători internaționali care au pariat pe expansiunea comerțului modern local. În prezent, Carrefour România operează peste 450 de magazine în 113 orașe, conform datelor oficiale pentru 2025.
La nivel global, Carrefour are afaceri de peste 85 de miliarde de euro anual, însă se confruntă cu presiuni venite din schimbarea comportamentului de consum și cu provocări privind adaptarea formatelor de magazine la noile tendințe.
Carrefour a vândut deja un magazin din Pitești către lanțul românesc La Cocoș și a cedat către Auchan spațiul din Sun Plaza.
Cum a ajuns Carrefour un gigant al retailului european
Carrefour este unul dintre cei mai mari retaileri din lume și liderul pieței europene de comerț modern. Povestea companiei începe în 1959, în orașul Annecy, Franța, când familiile Fournier și Defforey au pus bazele unui nou concept de distribuție. Primul magazin Carrefour s-a deschis un an mai târziu, însă adevărata revoluție a venit în 1963, odată cu inaugurarea primului hipermarket din Sainte-Geneviève-des-Bois, lângă Paris. Modelul – care reunea sub același acoperiș produse alimentare și nealimentare, la prețuri competitive – a schimbat pentru totdeauna modul în care oamenii își făceau cumpărăturile.
În deceniile următoare, Carrefour a devenit un nume de referință pe piața europeană, extinzându-se rapid în Belgia, Spania și Italia, apoi în America Latină și Asia. În 1999, prin fuziunea cu Promodès, grupul francez a devenit cel mai mare distribuitor european și al doilea retailer mondial, după Walmart.
România a intrat pe harta Carrefour în 2001, când compania a deschis primul hipermarket în București, zona Militari. Extinderea a fost constantă: achiziția rețelei Artima a adus zeci de supermarketuri în portofoliu, iar în 2016 Carrefour a preluat și magazinele Billa România. Astfel, retailerul a devenit unul dintre cei mai importanți jucători din comerțul modern local.
În 2025, Carrefour operează peste 450 de magazine în 113 orașe din țară, incluzând hipermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate, dar și platforme de comerț online. La nivel global, grupul are afaceri anuale de peste 85 de miliarde de euro.