Cât câștigă un curier în România

Curierii… Sau agenţii de livrare… Sau livratorii… O, să-i zic așa, profesie veche și nouă, totodată, în nomenclatorul de meserii, asta care-i include pe cei numiţi. Veche, pentru că, acum 20, 30, 40 de ani existau curierii din cadrul unor birouri, instanțe, societăți care mutau niște hârtii, documente, acte, de colo, colo. Curierii de atunci erau oameni care nu aveau nici prea multe studii, nici prea multe perspective, nici prea multă implicare în viața cetății, dar erau oameni la locul lor şi de încredere. Cât să nu rătăcească vreun dosar.

Acum, curierii au alt statut, alt prestigiu, altă valoare în societate. Pur și simplu, nici roata nu se mai învârte fără ei. La propriu și la figurat.

Curierii. Îi vedem adesea, pe stradă, la semafor, la barieră, la poarta noastră, la ușa apartamentului, aşteptând în vreo parcare. Vin cu comenzi, vin cu colete, vin cu plicuri, vin cu mâncare, vin cu surprize, dar cu ce nu vin… La comenzile noastre, făcute simplu, pe net sau la telefon, ori la ale unor apropiați. Cum, necum, ei aduc veşti. De tot felul. Cel puțin, în vremea pandemiei, curieratul a fost una dintre ramurile economiei – căci, da, se poate spune astfel – care nu doar că n-a dat înapoi, nu doar că n-a stagnat ca mai toate de la noi, ci a prosperat frumos și constant. Curierii sunt, la acest moment, oamenii indispensabili societății și bunului ei mers. Adică, absolut necesari, musai trebuincioși, în sensul ăsta indispensabili. Poșta română, dar și lanțurile de hipermarket-uri au trecut, oarecum, în ultima perioadă, în plan secund în preferinţele clienţilor. Căci, cum ar veni, curierii le-au cam luat, frumos și elegant, nu doar cât de cât, brânza din pateu. Cine sunt curierii, cât câștigă ei, care și cum le e viața, cine poate să fie curier, aflăm în rândurile de mai jos. Pentru că, da, voi sunteţi aici, cu noi, şi citiţi.

La poştă, la… murături…

V-ați întrebat vreodată ce salarii au, de exemplu, funcționarele, de cele mai multe ori, niște femei acre, tăioase, murături de-a dreptul, de la Poșta Română? Oficianta de la birou, (dacă are sub 35 de ani vechime) cea care ne mănâncă ficații şi pipota când așteptăm un amărât de aviz sau de mandat poștal, câștigă 1.547 lei net. Plus 300 de lei tichete de masă. Dacă muncește numai la oficiul poștal de la 18 ani și se apropie de pensie, are 1723 de lei net, plus tichetele despre care am vorbit. Despre bacșișuri, la doamnele de la ghișee nu se prea vorbește. De regulă, pentru că sunt mai toate și mai mereu nemulţumite şi puse pe harță, nu primesc niciun bacșiș. Poștașul e ceva mai câștigat. Pe lângă cei 1.723 lei, pe lângă bonurile de 300 de lei, mai primeşte și câte o atenție de la pensionarii cărora le duc pensia. Dar și pensionarii preferă să ia banii pe card acum, ceea ce înseamnă că și poștașii, ca și oficiantele de la ghișeu, sunt tot mai mult pe cale de dispariție. Nici măcar scrisori nu mai scrie lumea. Aşa că, obiectul muncii nu mai e justificat. Nu e de mirare că la poştă se vând, pentru supravieţuire, flori, lenjerie intimă, baloane şi alte chestii. Economistul de la poștă, ca să revin, are 3.000 lei salariu net, lunar, 2.374 lei net are mânuitorul de valori… Salariul directorului e confidențial. Na, el duce tot greul Poștei Române pe umeri. Probabil, și salariile mici de la poștă îi fac pe angajați să fie mereu pe picior de scandal. Dar și faptul că funcționarii așa s-au învățat să fie, așa sunt, așa au rămas.

Prin hipermarket…

Ce salarii avem la Compania Carrefour România? Vorbim despre cele ale angajaților full time. Păi, să vedem… 2.700 lei lunar, net, are managerul de raion, cu o experiență de cinci ani. 1.500 lei, are șeful de recepție, 3.200 lei, șeful de produs, 2.700 lei responsabilul administrativ, 1.850 lei coordonatorul transport, 6.500 lei financial controlling, 1.200 lei vânzătorul de produse proaspete. Mai vin 400 de lei tichete de masă și, la aceștia din urmă, mai vorbim despre un comision vânzări (pe lună) de 500 lei. Ne referim la salariul net și la trei sau cinci ani de vechime. La fel ca la poștă, salariile din Carrefour sunt la fel în toată țara. Cam la fel, pornind de la 1150 de lei și ajungând la 3.900 de lei sunt salariile și la Cora România. Plus 500 tichetele de masă.

Înainte să se închidă, la Yango – serviciu de ridesharing care aparținea companiei ruse Yandex, se stătea bine cu câștigurile lunare. Comisioanele serviciului Yango erau de 5% + 1 leu/cursă. Câștiguri mari, program flexibil. Lejer, mia de euro era băgată în buzunar de către șoferi.

După lansarea cu valuri, rușii s-au retras de pe piața românească.

Sub 6000 de lei lunar, înseamnă că dormi!

Am ajuns la curieri. Oamenii fără de care, cum am convenit, nu se mişcă lumea. Un angajat al Food Panda nu poate să aibă, după cum afirmă un curier de aici care a postat un clip pe contul său de pe Tik-Tok, sub 6.000 de lei lunar, decât dacă doarme. Deci, un curier Food Panda câştigă de două ori salariul mediu net. E adevărat că programul unei zile de muncă este cam de 12 ore. Dar un curier munceşte, de regulă, cinci zile pe săptămână, iar orele suplimentare sunt plătite. Şi, de regulă, cam toţi clienţii dau şi bacşiş măcar 10%  din valoarea produsului adus de curier.

„Nu vreau să-ți vorbesc urât sau să te jignesc, nu am eu nicio vină că tu ai avut mereu doar 50 de lei pe săptămână de cheltuială. Dacă faci 35 de livrări pe zi ori 8,5 lei cât e pe livrare și mai iei pe 12 ore de muncă încă 4 lei pe oră, fă un calcul, sunt undeva la 350 de lei în afară de tips, dacă mai faci și tips sunt 400 de lei pe zi, ori 10 zile fac 4.000 de lei, or 20 de zile 8.000 de lei, dacă lucrezi 25 de zile lunar crești aproape spre 10.000 de lei. De aici, scazi benzina 1500-2000. Să zicem că n-o să ai zile atât de bune și să faci atâtea comenzi, dar dacă lucrezi 25 sau 26, tot p-acolo se învârte suma câștigată. Sub 6.000 nu ai cum să faci lunar, decât dacă dormi. Dacă te duci să livrezi o comandă și fumezi două țigări, bei o cafea, așa nu-i faci. Cum eu nu beau, nu fumez, mă axez pe muncă și am timp și de facultate și de tot, la 12 ore lucrate pe zi și 6.000 de lei nu e mult, pentru mine care am fost pe banii mei mereu” – afirmă tânărul curier în clipul de pe Tik-Tok.

Cea mai tare meserie…

Ce înseamnă să fii curier la Tazz în 2022, când totul s-a dus în cap şi salariul minim pe economie e la noi cât părerea? Ne spune Cătălin, care este un livrator de mâncare la Tazz, adică TazzbyEmag. El, la fel ca alţi tineri, ca să nu plece în străinătate, pentru că asta mai era varianta, a căutat altceva, a bătut la alte uşi, a încercat marea cu degetul în serviciul de curierat. „Printre acei curieri – spune Cătălin – mă aflu şi eu. Făcând o scurtă paranteză, înainte de a vă oferi toate detaliile, una dintre cele mai amuzante întâmplări a avut loc la KFC-ul din Park Lake Shopping Center, când ridicam o comandă. Un angajat de acolo m-a întrebat cât am făcut în acea săptămână, iar eu i-am zis şi el s-a dus la manager direct şi şi-a dat demisia. Apoi, s-a înscris la Tazz. Câştigasem în acea săptămână cu vreo 200 de lei mai puţin decât făcea el în toată luna la KFC. Amuzant, trist şi adevărat, în acelaşi timp. Şi acest salariu e valabil la toate firmele mari de distribuţie mâncare, Glovo, Food Panda şi BoltFood”.

Bonusuri…

Cum sună? Tentant, nu? Păi, să mergem mai departe. Ca să lucrezi la TazzbyEmag pare destul de simplu, te apuci şi cauţi anunţuri pe Google sau Facebook Groups, şi suni. Mai e şi varianta să întrebi direct curierii de pe traseu. Apoi, rămâne să te decizi dacă vrei pe bicicletă sau maşină şi în ce flotă te înscrii. Din punct de vedere al comisionului practicat, la Tazz comisionul minim este 10% (10-15% impune Tazz deţinătorilor de flote), plus un sistem intern suplimentar de bonusare pentru curierii mai harnici. Dacă acum câteva luni comisionul era fix, 15-16 lei pe comandă, acum s-a schimbat şi urmează sistemul celor de la BoltFood şi Glovo.

Pentru fiecare comandă ridicată, curierul primeşte 3 lei, pentru fiecare comandă plasată primeşte 2 lei, şi mai primeşte 1.5 RON/km efectuat între restaurant şi client. Nu se adaugă distanţa de la locul de unde porneşti până la restaurant. După calculul sumei totale, se adaugă un multiplicator între 1.2x – 2x în fiecare zi. Acest multiplicator nu e standard şi se schimbă în fiecare zi, în funcţie de fiecare oră. Cătălin, livrator de mâncare cum se autointitulează, ne explică mai în detaliu: „Să zicem că avem de livrat de la restaurant la client pe o distanţă de 5km, între orele 7-8pm şi la un multiplicator de 1.7.  [3 RON + 2 RON + (5 km x 1.5 RON/km)] x 1.7 multiplicator = 12.5 RON x 1.7 = 21.25 RON. La toate acestea, se adaugă bonusul de performanţă şi cel de vreme rea”.

Numărul de comenzi pe săptămână aduce alt bonus, care se schimbă şi nu e în toate oraşele la fel. Există şi bonusul de vreme rea. El este mereu comunicat de şefii de flotă printr-un SMS text pe telefonul mobil şi pe grup Whatsapp şi/sau Telegram. Partea bună e că bonusul de vreme rea se acordă şi în zilele aglomerate, nu doar când plouă. De obicei, el este de 2-5 Ron/comandă, între 11:00-14:00 şi/sau 19:00/21:00.

TazzbyEmag a declarat că un curier este plătit brut în medie cu 28 RON/oră, deci, salariul net pe oră este un pic peste 25 RON/oră, la care se scade benzina, dacă alegeţi să munciţi cu maşina.  

Cât tips primeşte un livrator TazzbyEmag? Primeşte acelaşi tips ca un curier la Glovo, sau ca un curier la BoltFood. E… random. Întâmplare. Aleatoriu. Poate să fie, după cum afirmă curierii, de la 1 leu la 30 de lei. Când plouă ori ninge, tipsul este mai mare. Căci clienţii se gândesc că bietul livrator se chinuie să vină pe vreme câinoasă cu comanda. Aşa că, dacă plouă 12 ore, un curier de la Tazz, Glovo sau BoltFood câştigă lejer 400 de lei pentru acest interval. Curierul de la Tazz este plătit cash sau by card. De obicei cash. Banii se virează de la sediu către flota din care face parte un curier, a doua zi a unei perioade de lucru. De exemplu, pentru 1-7 ale lunii, banii se virează pe 8 şi tot aşa. Iar şeful flotei virează apoi banii curierului într-o zi, ori, cel mai mult, în trei. Între curieri şi marile lanţuri de fast-food, gen Dristor Kebap, MC Donald’s, nu e niciodată prietenie. Dimpotrivă. Pentru că, dacă au reduceri mari, creşte numărul de comenzi şi asta se reflectă în timpul de aşteptare al livratorilor. Dacă timpii de aşteptare sunt mari, curierul nu se mişcă, deci nu vin banii.

Aşa… Curierii de la Tazz au o aplicaţie pe care primesc comenzi. Dar, ca peste tot, mai pică şi la ei aplicaţia. Ceea ce înseamnă şi clienţi şi şefi furioşi. Dar, se lucrează nu numai la îmbunătăţiri, ci şi la altă aplicaţie care urmează să fie lansată. Sigur, şi curierii pot să mai dea de belele. Clientul nu mai răspunde, nu mai vrea comanda ori, şi asta e nasoală, s-a deteriorat comanda. Pentru comenzile anulate curierul nu primeşte bani. Dar nici nu iese în pagubă, căci primeşte mâncarea, de cele mai multe ori cea anulată. Dacă plăteşte curierul şi urmează să ia banii de la client, dar clientul anulează comanda, curierul îşi primeşte banii înapoi de la şefii de flotă la următorul salariu, dar şi rămâne cu mâncarea din comanda anulată. Şi dacă e plătită cu cardul şi anulată, comanda tot la curier rămâne, dar fără să mai primească bani pentru ea.

Salarii la Fan, la Cargus…

Să vedem cât câştigă curierii de la firmele mari de curierat: Fan Curier, Cargus, DHL sau Sameday. La Fan Courier, salariul unui curier se situează în jurul sumei de 2000 lei net, la care se adaugă tichete de masă, bonusuri și tipsuri. Evident, salariul poate fi mai mare de 2000 lei, dacă vorbim de curieri cu experiență. Aceştia pot ajunge la un salariu lunar de 4.000 lei net, la care se adaugă tipsurile ce pot urca până la 600 lei pe lună. Curierii din Constanța, de la Fan Courier, sunt plătiți mai bine decât cei din Capitală. Dacă în București, un curier cu 5 ani experiență câștigă un salariu lunar net de 2.500 de lei, un bonus de 250 de lei pe lună și tichete de masă de 300 de lei pe lună, veniturile unui curier din Constanța sunt mult mai mari. Un curier angajat full time la Fan Courier Constanța, care are experiență de 5 ani în acest domeniu, pleacă acasă cu 3.700 lei pe lună, bonus de 450 lei și tichete de masă în valoare de 20 lei/bonul.

La Cargus, salariul unui curier, de exemplu, în Craiova, poate ajunge până la 5.000 lei pe lună. Conform site-ului Undelucram.ro, la Sameday, un curier cu normă întreagă, care are experiență de 10 ani, câștigă un salariu lunar net de 1.900 de lei, la care se adaugă tichetele de masă în valoare de 200 de lei și tipsuri în valoare de 500 de lei (pe lună). În același timp, la TNT România, un curier din Iași câștigă lunar 1.900 de lei.

Cum te faci curier

Vrei să te faci curier? Hai să vedem ce trebuie să ai, să fii, să ştii:

– Permis auto categoria B minim 2 ani

– Responsabilitate, bună comunicare și orientare spre client

– Cunoașterea orașului și a zonelor limitrofe

– Cazier impecabil

– Studii medii

Experiența în curierat este de dorit, dar nu este obligatorie.

Cum e, cum vi se pare? E bine curier? Vă place? Cred că e o meserie de luat în calcul. Başca, în societatea şi în timpul în care trăim, de viitor. Salutăm toţi curierii din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...