Ce s-a ales de un proiect european la Giurgiu: 13 microbuze noi cumpărate în 2020 au ajuns năpădite de iarbă

Publicat: 29 apr. 2023, 18:54, de Viorela Pitulice, în News , ? cititori
Ce s-a ales de un proiect european la Giurgiu: 13 microbuze noi cumpărate în 2020 au ajuns năpădite de iarbă

Caz incredibil la Giurgiu, unde 13 microbuze noi cumpărate pe bani europeni de către o societate care ține de Primărie zac nefolosite în Zona Liberă de aproape trei ani, deoarece nu a fost finalizată staţia de alimentare cu gaz comprimat natural. În tot acest timp, transportul în comun în oraș este efectuat de către un operator privat.

Săptămâna trecută, consilierii municipali au aprobat proiectul de hotărâre privind acordarea sumei de 593.000 de lei pentru funcţionarea SC Tracum, unitate subordonată Primăriei locale, cea care a accesat de altfel proiectul european.

Actul normativ a generat, însă, controverse în şedinţa CLM de joia trecută, mai ales că  microbuzele noi achiziţionate de primărie în noiembrie 2020 pe bani europeni nu au ieşit deloc pe străzile din oraş, potrivit Digi24.ro.

„Avem supus aprobării un proiect de hotărâre privind majorarea capitalului social al SC Tracum. Cred că ar trebui să îi zicem SC Fantom SRL, pentru că de peste doi ani această societate încasează nişte bani fără rost. Am şi venit de atâtea ori cu propunerea ca aici să rămână doar un singur reprezentant până când intră în funcţiune efectiv, ca să nu mai consumăm atâţia bani. Sunt 13 microbuze achiziţionate în cadrul proiectului care stau în Zona Liberă Giurgiu. Este păcat că nu le punem la dispoziţia cetăţenilor, pentru că pentru asta le-am luat. (…) Am înţeles că ne împiedicăm de un aviz, ne trebuie o staţie de încărcare, dar până la finalizarea acesteia, din noiembrie 2020, de când au fost achiziţionate, a crescut iarba în aceste microbuze, le dăm la păscut”, a declarat consilierul municipal PSD Marian Măroiu.

Primarul Adrian Anghelescu a recunoscut și el că situația este cauzată de faptul că staţia de alimentare nu a putut fi finalizată.

„Soluţia tehnică de a ne îndrepta către aceste microbuze pe gaz comprimat natural s-a dovedit a fi un fiasco pe plan european. Nu s-a studiat bine problema, la ora respectivă erau doar două staţii de încărcare cu gaz comprimat natural în ţară, de atunci nu am mai avut legislaţia aferentă. (…) Dacă aş putea să reziliez acest contract l-aş rezilia, dar punem în pericol toţi banii obţinuţi prin proiecte europene pentru coridorul verde. (…) Doar 20% dintre primăriile acestei ţări nu au făcut această greşeală, 80% s-au îndreptat spre microbuze electrice”, a declarat Anghelescu.

Ar fi fost de preferat un proiect de transport urban cu autobuze electrice, a declarat Anghelescu, dar până la urmă așa a ales fosta administraţie.

„Domnule primar, am înţeles că va fi un efort mare şi din partea noastră dacă o să punem în funcţiune aceste microbuze, dar să ne gândim şi la câştigul pe care îl avem în urma acestor proiecte europene pentru suma aceasta de 30-40 de milioane de euro, nu cred că am putea vreodată să obţinem altfel aceşti bani pentru reabilitarea căilor rutiere din oraş, decât din fonduri europene”, a completat Marian Măroiu.

La acest moment, autobuzele sunt funcţionale şi au un program lunar de mentenanţă, a precizat reprezentantul Tracum Giurgiu, inginerul mecanic Cosmin Păun.

„Toate aceste autobuze sunt ţinute pornite săptămânal. Au fost probleme cu sistemul de frânare, s-au sudat plăcuţele pe disc, am remediat. Şi cauciucul se uzează dacă stă în acelaşi loc, deci noi le mutăm, le operăm, nu mă pot plimba în toată Zona Liberă cu ele, doar în curtea aceea unde sunt depozitate, le mişcăm”, a spus Cosmin Păun.

La rândul lui, consilierul municipal PNL Ionel Muscalu a susţinut acordarea banilor pentru funcţionarea Tracum, pentru că doar astfel va fi posibil ca autobuzele să poată să fie utilizate în transportul public.

„Dacă vrem să le vedem pe stradă, trebuie să aibă toate sistemele în stare de funcţionare, pentru că cetăţenii din Giurgiu chiar aşteaptă să le vadă pe stradă”, a afirmat Muscalu.