Ce se întâmplă cu tarifele de manoperă din service-urile auto
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/09/service-auto.jpg)
Asistăm la revolta service-urilor auto în fața profiturilor din asigurări. Acestea cer intervenția statului în condițiile în care tarifele de manoperă au rămas la nivelul din 2017, în timp ce costurile s-au triplat.
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) solicită actualizarea urgentă pentru tarifele de manoperă practicate în atelierele auto, acuzând o inechitate gravă în relația cu industria asigurărilor. Într-un comunicat transmis vineri, 30 mai 2025, prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazăr, atrage atenția asupra dezechilibrelor economice care amenință sustenabilitatea activității service-urilor din România.
„În spatele fiecărei mașini reparate, e o luptă pe care șoferul nu o vede”, spune Lazăr, subliniind contrastul dintre profiturile de sute de milioane de lei ale companiilor de asigurări și dificultățile financiare ale atelierelor auto.
Tarife neschimbate din 2017, costuri în creștere accelerată
Reprezentanții POSA reclamă faptul că tariful de manoperă oferit de asigurători este același ca în anul 2017, în ciuda unei creșteri accentuate a costurilor de operare. Potrivit patronatului, între timp:
-
Prețul pieselor auto a crescut semnificativ, în multe cazuri chiar dublându-se.
-
Costul energiei electrice s-a majorat considerabil, ceea ce afectează direct funcționarea atelierelor.
-
Salariile din domeniu au crescut cu până la 300%, pentru a putea păstra personal calificat.
-
Așteptările clienților au devenit mai ridicate, ceea ce presupune un nivel mai înalt de calitate și responsabilitate în reparații.
În aceste condiții, service-urile auto susțin că modelul economic actual este nesustenabil și cer o reglementare corectă a tarifelor, adaptată contextului economic din 2025.
„O piramidă răsturnată”: service-urile preiau riscurile, asigurătorii contabilizează profiturile
POSA acuză faptul că întreaga industrie auto din România funcționează pe un model dezechilibrat, în care profitul este concentrat în zona asiguratorilor, în timp ce riscurile și presiunile financiare sunt suportate de atelierele de reparații.
„Aceasta nu e o simplă relație dezechilibrată. Este o piramidă răsturnată: sus sunt profiturile, jos sunt riscurile! Noi, service-urile, suntem cărămizile care țin întreaga construcție”, a declarat Marian Lazăr, sugerând că presiunea pe unitățile reparatoare este tot mai mare.
Solicitări clare din partea POSA: actualizare tarife, stop la reparațiile mascate
Patronatul vine cu trei solicitări concrete adresate autorităților și factorilor de decizie:
-
Actualizarea tarifelor de manoperă, astfel încât acestea să reflecte costurile reale și să asigure viabilitatea activității service-urilor.
-
Limitarea reparațiilor în regie proprie, pe care POSA le consideră o practică abuzivă, adesea mascată sub dreptul păgubitului, dar care în realitate afectează siguranța rutieră.
-
Recunoașterea reparației auto ca un act de responsabilitate, și nu o simplă negociere între profit și improvizație.
Organizația profesională POSA are ca obiectiv principal reprezentarea și apărarea intereselor service-urilor auto în raport cu asigurătorii și instituțiile statului. În contextul economic actual, în care presiunile cresc, iar profiturile nu sunt redistribuite echitabil, POSA cere intervenția autorităților pentru a restabili echilibrul în piața reparațiilor auto.
În lipsa unor măsuri concrete, susțin reprezentanții patronatului, riscul este ca multe service-uri să nu mai poată funcționa, ceea ce va afecta direct calitatea serviciilor și siguranța auto a șoferilor din România.