Ce soluții propun experții pentru a putea să ne plătim facturile la gaze și la curent și după 1 aprilie

Experții din domeniul energetic au mai multe soluții, pe care speră ca guvernanții să le aplice, astfel încât și după 1 aprilie, dată la care se va scoate compensarea facturilor, să plătim sume cât de cât decente la curent și la gaze.

“În acest sens, propunem o serie de măsuri care sunt menite să reducă costul către clientul final, dar să nu intervină în mecanismele de auto-reglare a pieței concurențiale”, a declarat profesorul Dumitru Râșniță, președintele Asociației Energia Inteligentă, care reunește profesioniști din domeniul gazelor naturale, hidrogenului, energiei electrice și eficienței energetice.

  1. Reducerea TVA la gaze naturale și energie electrică pe termen scurt la 0% sau pe termen lung  la 4-5%, aplicabil clienților casnici și non-casnici

Aceasta este cea mai simplă măsură aplicabilă, care reduce direct costul către clientul final și elimină posibilele redundanțe (cu compensări/plafonări etc.) fiscale.

  • Eliminarea contribuțiilor Certificatelor Verzi și a componentei de cogenerare din facturile clienților finali casnici și non-casnici (cu compensarea directă din bugetul de stat, a sectoarelor subvenționate prin aceste tarife).

O altă măsură care se poate evalua simplu, cuantumul acestor „taxe” fiind liniar aplicate, și vizează o schemă de compensare deja învechită și cu aplicabilitate limitată.

  • Eliminarea accizei la energie electrica pentru clientii casnici si non-casnici; respectiv doar pentru clientii non-casnici la gaze naturale.

Măsura este similară punctelor 1 și 2, și cuantificarea acesteia este iarăși simplă.

  • Compensare tarifelor de distribuție – doar pentru consumatori casnici – pentru energie electrică și gaze naturale, direct din bugetul statului.
  • Măsuri speciale pentru en-gros-iști (revânzare la furnizori, traderi ți import/export):
  • Recunoașterea unei marje de profit maximal de 6,9% din cifra de afaceri (similar cu profitul reglementat al Operatorului de Distribuție / Operatorului Sistemului de Transport, fără indexare la inflație). Marja de profit care depășește pragul de 6,9% din Cifra de Afaceri, începând cu 01.04.2022 să fie supra-impozitată cu 90%. Această marjă poate fi impusă prin condițiile de licențiere ca furnizor/
  • Marcare la piață: pentru evitarea oricarui abuz/mascare de profituri, toate tranzacțiile transfrontaliere (import / export swap / backhaul energie / gaze naturale) vor fi evaluate la nivelul pieței locale la momentul încheierii tranzanzacției. Orice profit va fi evaluat la nivelul pieței dacă se constată o abatere mai mare de +/-10% față de nivelul pieței din ziua respectivă pentru produsul respectiv sau ultima tranzacție comparabilă.

De exemplu: un operator care are achiziția de energie electrică la 250 lei/MWh pentru Q2 2022, vinde energia electrică la 300 lei/ MWh către un operator extern, nivelul pieței pentru tranzacția respectivă, la momentul încheierii tranzacției este 800 lei/MWh, tranzacția va fi evaluată ca și supraimpozitare la nivelul pieței, nu la nivelul tranzacției încheiate, adică aplicare supraimpozitare la diferența între 800 lei/MWh piață și 250 lei/MWh achiziție. Marcarea la piață este o metodă dinamică de păstrare a unei referințe cursive și de a semnaliza situațiile în care unii operatori vor să eludeze mecanismele de control”, explică Dumitru Chisăliță.

  • Standardizarea formei contractului-cadru pentru consumatorii casnici. Stabilirea unor contracte-cadru cu clauze standard pentru toți furnizorii, cu o anexă în care să fie detaliate clauzele specifice contractuale ale fiecărui furnizor, respectiv preț / termen de plata / garantii / dezechilibre / flexibilitate, restul clauzelor nefiind negociabile. Standardizarea ofertei și facturii.

Aceasta este o modificare foarte importantă, pentru ca elimina posibilitatea oricărui abuz contractual generat de furnizori față de consumatorii casnici.

  • Exceptarea de la prevederile supra-impozitării a oricăror investiții ale furnizorilor / traderilor / producătorilor în stocarea de energie electrică / gaze naturale sau noi facilități de producție energie electrică.

“Supraimpozitarea (conform OUG 3/2022 a producătorilor) aplicată într-un mod absolut, blochează orice investiție a unui furnizor / trader. Asemenea investiții intră la amortizări, nu pe cheltuieli de exercițiu financiar, deci fără o excepție acestea nu ar mai putea fi făcute fără pierderi semnificative pentru investitor”, punctează Chisăliță.

Ce efecte ar avea măsurile

Prin reducerea TVA-ului, se reduce cuantumul facturilor pentru consumatorii casnici cu 15%. De asemenea, impactul asupra statului presupune readucerea încasărilor TVA la nivelul anului 2019/2021, prețurile crescând între 135% si 500% și încasările din TVA au crescut corespunzător, deci reducerea procentuală va readuce aceste încasări ale statului la nivelul cunoscut în 2022, explică experții în energie.

  • Reducerea costurilor facturilor la consumatorul casnic cu aproximativ 35% la gaze naturale și 30% la energie electrică;
  • Reducerea costurilor facturilor la consumatorul non-casnic cu aproximativ 28% la gaze naturale și 25% la energie electrică;
  • Reglementarea profiturilor pentru operatorii din domeniul energiei și asigurarea unei sarcini echilibrate între operatori / stat și consumatori pentru depășirea contextului dificil economic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...