Cel mai lung tunel feroviar din România va fi „tunelul groazei”! Povestea inginerului care îl bântuie

Publicat: 02 mart. 2022, 07:15, de Puterea.ro, în LIFESTYLE , ? cititori
Cel mai lung tunel feroviar din România va fi „tunelul groazei”! Povestea inginerului care îl bântuie

Tunelul feroviar Teliu-Întorsura Buzăului, considerat cel mai lung tunel construit pe teritoriul României, va fi transformat în obiectiv turistic. Primăria Întorsura Buzăului vrea să amenajeze un tunel al groazei, ca să atragă mai mulți vizitatori în zonă.

Noi la Întorsura avem un avantaj, avem cel mai lung tunel feroviar din România, între Întorsura și Teliu, iar în acest tunel vreau să creez un tren turistic, este singurul obiectiv care poate fi valorificat acum, și cred că va fi interesant. În turism se vinde bine orice poveste, și se spune că la inaugurarea tunelului nostru, inginerul care l-a proiectat și care a fost de față ca șef de șantier, s-a curentat la inaugurarea tunelului și a decedat.

Sunt articole din ziarele vremii care spun că stafia lui încă bântuie tunelul și astăzi. Va fi un tunel al groazei, un tunel în care trenulețul poate să se oprească la jumătate, putem pune un filmuleț cu o stafie pe un videoproiector, imagini din timpul în care s-a construit acel tunel, se poate crea un obiectiv turistic și din această poveste”, a declarat primarul Raul Urdă, potrivit WeRadio.

Muncă pe brânci și accidente

Construcţia celui mai mare tunel din ţară, la Teliu, a început prin 1920. Tunelul a fost construit între staţiile Budila şi Teliu. Statul român a bătut palma cu Antrepriza „Berger” şi a stabilit costul general pentru construcţie la mai bine de 574 de milioane de lei.

A durat vreo şapte ani şi a început din ambele capete. Proiectul a fost urmărit foarte atent de inginerul Iulius Berger. La acea vreme era un proiect foarte îndrăzneţ: au fost angajaţi în jur de 10.000 de oameni. Foarte mulţi din sat au lucrat la tunel, respectiv munceau pe brânci. Se trezeau foarte devreme, plecau dimineaţa cu lampa de carbid luminând drumul, mrgeau pe jos patru kilometri. Şi în tunel tot cu ea îşi făceau lumină.

Potrivit Biz Brașov, accidentele n-au lipsit. La un moment dat s-au surpat pereţi şi au avut loc emanaţii de gaz metan, care au provocat arsuri minerilor. Când lucrările la tunelul mare ajunseseră la jumătate, galeria s-a surpat. Au fost prinşi sub pământ 30 de muncitori. Au reuşit să-i salveze pe toţi. Chiar dacă unii au fost grav răniţi, au supravieţuit.

Inginerul electrocutat „bântuie”

Tunelul feroviar de la Teliu măsoară 4.379 de metri și a fost finalizat pe 30 septembrie 1928. Pe 25 iunie 1931, tunelul a fost deschis circulaţiei însă inaugurarea a avut loc abia trei ani mai târziu, pe 24 iunie 1934.

Un an mai târziu, în cadrul unei ceremonii pentru conectarea tunelului la rețeaua electrică, inginerul român Colţână a murit electrocutat în timp ce încerca branșarea. Peste ani s-a vorbit de un bărbat ciudat care poate fi văzut uneori prin semiobscuritatea tunelului, cum se plimbă cu două fire în mână printre şinele de cale ferată. Legenda a dăinuit  deceniilor trecute de atunci