Certificat energetic București-Ilfov ieftin și rapid prin VreauCertificat.ro

Publicat: 03 mart. 2023, 08:59, de Publyo.ro, în Advertoriale , ? cititori
Certificat energetic București-Ilfov ieftin și rapid prin VreauCertificat.ro

Atunci când vindeți sau închiriați o casă sau un apartament, precum și pentru imobilele nou construite sau la renovările majore, aveți nevoie de mai multe acte, printre care și de certificatul de performanță energetică pentru clădiri (mai cunoscut la noi sub numele de certificat energetic).

Vom vedea în continuare ce este un certificat energetic pentru clădiri, cine-l poate elibera și cine trebuie să-l solicite, care este valabilitatea lui și ce se întâmplă dacă acest act lipsește.

Ce este un certificat energetic pentru clădiri?

Acesta este un document legal care ne indică performanța energetică a unui imobil sau a unei unități a clădirii(o parte a clădirii care se poate utiliza în mod separat, de exemplu un apartament).

Legea nr. 372 din 2005 cu modificările și adăugirile ulterioare definește certificatul de performanță energetică(certificatul energetic) drept un document elaborat conform metodologiei de calcul al performanței energetice a clădirilor, prin care este indicată performanța energetică a unei clădiri sau a unei unități de clădire și care cuprinde date cu privire la consumurile de energie primară și finală, inclusiv din surse regenerabile de energie, precum și cantitatea de emisii în echivalent CO2

Pentru clădirile existente, certificatul cuprinde și măsuri recomandate pentru reducerea consumurilor energetice, precum și pentru creșterea ponderii utilizării surselor regenerabile de energie în total consum.

Așa cum am văzut anterior, acest act se poate elibera atât pentru o întreagă clădire, cât și pentru o unitate a acelei clădiri (un apartament, de exemplu).

Cine trebuie să comande certificatul energetic și cine îl poate elibera?

Atunci când vine vorba de un document legal, ne întrebăm care autoritate a statului sau autoritate locală îl poate elibera și cum se procedează.

În cazul certificatului energetic, nu este vorba de către autorități centrale sau locale, acest document putând fi eliberat doar de către auditori energetici pentru clădiri, atestați de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

Un astfel de auditor poate fi o persoană fizică atestată de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, care are dreptul să elaboreze rapoarte de audit energetic și/sau certificate de performanță energetică pentru clădiri/unități de clădire, în conformitate cu metodologia specifică adoptată la nivel național aprobată prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației. Auditorul energetic pentru clădiri este specialistul care își desfășoară activitatea ca persoană fizică autorizată sau ca angajat al unor persoane juridice, conform prevederilor legale în vigoare.

Un astfel de auditor energetic poate avea următoarele grade profesionale:

  • gradul I – poate să elibereze certificate energetice pentru toate categoriile de imobile și are dreptul sa emită un alt document mai complex, numit raport de audit energetic. Nu trebuie să confundați auditul energetic cu certificatul energetic, chiar dacă au nume asemănătoare;
  • gradul II – poate să elibereze certificate de performanță energetică doar pentru imobile cu rol rezidențial (case și blocuri de locuințe) și nu are dreptul să întocmească audit energetic.

Conform legii, cel care este obligat să solicite acest document este proprietarul, respectiv administratorul sau investitorul clădirii sau unității de clădire (după caz).

Acesta trebuie să contacteze un auditor energetic atestat și să solicite un certificat energetic pentru imobilul sau apartamentul său. 

Auditorul are nevoie de la solicitant de copiile câtorva acte ale clădirii și trebuie să facă o scurtă vizită la construcție pentru măsurătorile și observațiile necesare.

Pe baza informațiilor din aceste două surse, acesta va face o serie de calcule de specialitate conform unei metodologii de calcul legale și va emite actul tipărit.

Când este obligatoriu să existe un certificat energetic pentru un imobil?

Acest document este obligatoriu:

  • pentru clădirile ce se construiesc;
  • pentru imobilele sau unitățile de clădire existente, ce se vând, se închiriază sau se renovează major;
  • pentru imobilele aflate în proprietatea sau administrarea autorităților publice sau a instituțiilor care prestează servicii publice, cele în care o suprafață utilă totală de peste 250 m2 este ocupată de o autoritate publică și care este vizitată în mod frecvent de public.

În cazul închirierilor sau vânzării, aveți nevoie de acest act înainte de postarea anunțurilor imobiliare, pentru că aceste anunțuri trebuie să conțină informații extrase din acesta:

  • clasa energetică;
  • consumul total specific de energie primară;
  • indicele de emisii echivalent CO2;
  • consum total specific de energie din surse regenerabile.

Cât este valabil un certificat energetic pentru clădiri?

Acest act are o valabilitate de 10 ani de la emiterea lui, cu condiția ca în această perioadă clădirea sau unitatea de clădire să nu fie supusă lucrărilor de renovare majoră.

Legea definește astfel renovarea majoră drept lucrările proiectate și efectuate la anvelopa clădirii și/sau la sistemele tehnice ale acesteia, ale căror costuri depășesc 25% din valoarea de impozitare a clădirii, exclusiv valoarea terenului pe care este situată clădirea. Valoarea de impozitare a clădirii se determină potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Ce se întâmplă dacă lipsește certificatul energetic?

Contractele de vânzare-cumpărare încheiate fără să existe un certificat energetic valid sunt supuse nulității relative, potrivit prevederilor Codului civil.

Pentru clădirile care se construiesc, certificatul se elaboreaza prin grija investitorului/proprietarului/administratorului, este prezentat de către acesta, în original, comisiei întrunite în vederea recepției la terminarea lucrărilor, se anexează, în copie, la procesul-verbal de recepție și constituie parte componentă a cărții tehnice a construcției.

Procesul-verbal încheiat cu ocazia recepției la terminarea lucrărilor și neînsoțit de copia de pe certificat este nul de drept.

În plus, în acest domeniu, nivelul amenzilor este destul de mare și nu merită să riscați, mai ales pentru faptul că un astfel de act nu costă mult și poate fi obținut chiar și într-o singura zi (în cazul în care auditorul a reușit să facă vizita pe teren și a primit de la solicitant copiile după acele acte ale imobilului de care are nevoie pentru calcule.

Autor
O singură platformă. Soluția completă pentru strategia ta de conținut online vezi toate articolele