Chinezii termină cu chiu cu vai centura de la Zalău
Autoritățile anunță că centura ocolitoare a municipiului Zalău va fi deschisă circulației miercuri. Se pune capăt unei așteptări îndelungate pentru locuitorii orașului și ai zonei. Proiectul, care ar fi trebuit finalizat în termen de doi ani și jumătate, a înregistrat întârzieri de aproape trei ani, situație care a generat nemulțumiri constante în comunitatea locală.
Potrivit autorităților, după darea în trafic a noii șosele, tranzitul rutier dintre Hereclean, Aghireș și Meseș va ocoli municipiul Zalău, ceea ce ar urma să reducă semnificativ traficul greu din interiorul orașului.
Centura municipiului Zalău are o lungime de 5,5 kilometri, cu o bandă pe sens, extinsă la două benzi pe porțiunile de urcare. Drumul ocolește orașul pe partea de sud-est și reprezintă primul proiect de construcție a unui drum nou din România realizat de o companie din China. Lucrările au început în septembrie 2020, în baza unui contract în valoare de 186 milioane de lei, semnat cu asocierea formată din Sinohydro Corporation Limited și SC Good Prood SRL.
Sinohydro este o companie de construcții deținută de statul chinez, subsidiară a grupului PowerChina, un conglomerat cu o cifră de afaceri anuală de aproximativ 100 de miliarde de dolari. Contractul pentru centura Zalău a fost semnat înainte ca România să decidă, în 2021, excluderea firmelor chineze de la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură, măsură aplicabilă doar procedurilor lansate ulterior.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a precizat că termenul inițial de finalizare a lucrărilor era 25 martie 2023, iar noul termen de dare în trafic a fost stabilit pentru începutul lunii decembrie 2025, respectiv 3 decembrie. Proiectul a fost considerat dificil din punct de vedere tehnic, traseul traversând o zonă deluroasă, cu numeroase văi. Execuția a presupus realizarea a cinci viaducte, cinci poduri și două intersecții de tip giratoriu, amplasate la capetele drumului.
În ceea ce privește întârzierile, CNAIR susține că a aplicat penalizări constructorului pentru nerespectarea obligațiilor contractuale. Până în prezent, valoarea penalităților se ridică la aproximativ 8,39 milioane de lei, reprezentând circa 4% din valoarea contractului. Reprezentanții companiei de drumuri au precizat că revendicarea privind depășirea duratei de execuție are efect continuu și va fi cuantificată definitiv la momentul recepției finale a lucrărilor.
Centura Zalău este una dintre cele două excepții în care companii chineze sunt implicate în proiecte de infrastructură rutieră din România. Cealaltă este Autostrada A0 Nord, Lotul 3, unde lucrările sunt realizate de China Civil Engineering Construction Corporation, în baza unui contract semnat în 2023, în urma unei licitații lansate înainte de decizia guvernamentală din 2021. În rest, firmele chineze nu mai participă la proiecte de infrastructură lansate ulterior acestui an.





