Cine vă salvează în caz de infarct, AVC sau alte situații medicale grave, în Aeroportul Otopeni?

Despre Serviciul de Urgență Medicală al Aeroportului Internațional ”Henri Coandă” puțină lume știe. Echipa medicală apare, discret, doar când e nevoie de ea, respectiv când vreo urgență medicală tulbură zborurile din spațiul aerian românesc.

De peste de 30 de ani, în Aeroportul ”Henri Coandă” Otopeni funcționează un serviciu medical de urgență de sine stătător, plătit de aeroport, nu de Ministerul Sănătății sau de cel al Transporturilor. Amplasat chiar sub turnul de control, serviciul medical arată ca un mic centru ambulatoriu. Două mașini de ambulanță tip B, bine dotate, sunt parcate în față și gata oricând să plece în misiune. Interiorul clădirii arată de parcă ai fi într-o mini-clinică privată. Trei cabinete medicale, dotate cu aparatură, medicamente și paturi pentru pacienți completează tabloul.

Serviciul Medical de Urgență al aeroportului „lucrează” la imaginea României

”Este un serviciu care lucrează 24 de ore din 24, timp de șapte zile, și de care suntem foarte mândri”, spune Valentin Iordache, directorul Operațiuni Aeroportuare BBAVIA și purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale Aeroporturi București. ”Suntem mândri fiindcă avem un serviciu de urgență mai bun decât al multor alte aeroporturi din Europa, unele mai mari decât cel din Otopeni. Am fost eu însumi în situația de a avea nevoie de un antibiotic, urgent, pe aeroportul din Birmingham, și doar un medic putea să mi-l dea. Am apelat la serviciul de urgență al aeroportului și mi s-a spus că ei cheamă pentru urgențe ambulanța din oraș. Atunci am realizat că noi suntem mult peste serviciile lor. De fapt, suntem foarte apreciați în această parte de Europă pentru serviciile noastre de urgență. Dacă apar urgențe medicale în aeronavele care tranzitează cerul Bulgariei sau al Serbiei, toți apelează la noi. E un câștig mare de imagine pentru noi”, mai spune  Valentin Iordache.

112 și SMURD „zboară” spre aeroport pentru cazurile foarte grave

În serviciul medical al aeroportului lucrează șapte medici, 11 asistenți medicali și opt ambulanțieri. Ar mai fi nevoie de încă cinci medici, pe care compania aeroportuară speră să îi aducă în curând. Medicii lucrează în ture de opt ore și asigură servicii medicale non-stop. Au un salariu brut de peste 10.000 de lei și sunt plătiți de Compania Națională Aeroporturi București (CNAB). Echipa medicală se ocupă de tot ceea ce înseamnă urgență în aer și la sol, dacă se întâmplă în perimetrul aeroportului. ”Sunt câte doi medici, două asistente și doi ambulanțieri pe fiecare tură. Colaborăm și cu 112 și SMURD atunci când pacienții îngrijiți de noi au nevoie de mai mult decât rezolvarea cazului de moment. Am avut numeroase situații de stop cardio-respirator în aer, când aeronavele nu au putut ateriza imediat, veneau deasupra Bulgariei sau a Serbiei. Imediat după ce au ajuns la noi, echipa medicală le-a preluat, iar viața acelor pacienți a fost salvată”, povestește purtătorul de cuvânt al aeroportului.

Cazul ”Barza”

Dna doctor Ana-Maria Bărbulescu, șefa echipei de medici de urgență, ne-a povestit: ”Ne desfășurăm activitatea atât în cadrul aeroportului, pe partea de sosiri-plecări, cât și pe platformă. Acordăm asistență oricui are nevoie. Avem tot timpul două echipe medicale și două ambulanțe gata de acțiune. Dacă se petrec două evenimente simultane, suntem prezenți în ambele cazuri și anunțăm și 112 sau SMURD-ul, în cazul în care, după ce am restabilit pacientul, acesta trebuie preluat de un spital din oraș. Cel mai impresionat caz pe care l-am avut a fost o solicitare din zona plecări, unde se efectua verificarea documentelor și a biletelor de zbor. O fetiță de 11 luni a intrat în stop cardio-respirator în brațele mamei. La trei minute după ce colegii noștri ne-au solicitat, noi am fost acolo și am făcut masaj cardiac micuței, apoi un echipaj SMURD a preluat-o și a dus-o la spital. A fost un caz cu un impact emoțional extraordinar, să vezi o păpușică de fetiță pe care trebuie să o smulgi din ghearele morții!” Un alt caz notoriu printre angajații de la urgență a fost o naștere asistată direct la bordul avionului, imediat după ce aeronava a aterizat pe Otopeni. De atunci a rămas în memoria medicilor drept cazul Barza, iar medicul care a ajutat mama aflată în travaliu a primit cadou… o statuetă a unei berze. De la nașteri la infarcturi echipa medicală rezolvă tot, dând clasă, cu brio, multor spitale din România care-și lasă pacienții să nască în stradă.

În Aeroportul Otopeni sunteți pe mâini bune!

La serviciul de urgență al aeroportului nicio zi nu seamănă cu alta, niciun caz nu e similar altuia. I-am cunoscut pe câțiva dintre angajați: medicul Iuliana Samoschi, asistentele Denisa Stelian și Nuți Pascu și ambulanțierul Gheorghe Bărăgău. Ei ne-au prezentat  ambulanțele pe care lucrează și cazuistica:”De la simple lipotimii, deshidratări, la stopuri cardio-respiratorii, facem de toate. Am și vaccinat la greu în pandemie, am rezolvat fracturi de membre, colici renale, orice. Suntem aici să rezolvăm cele mai dificile cazuri și suntem bucuroși să o putem face!”, spune medicul Iuliana Samoschi.

Medicul Ana-Maria  Bărbulescu are și un mesaj: ”Pentru colegii medici de urgență, îi invit să vină alături de noi, să înțeleagă că tot ceea ce facem aici este medicină de urgență de înaltă calitate, desfășurată într-un cadru mult peste ceea ce întâlnesc dumnealor în afara aeroportului. Suntem încântați să vină să ne observe și apoi să se alăture echipei. Cât despre pasageri, le spunem că sunt pe mâini bune. Sunteți în siguranță cu noi!”

Aeroportul ”Aurel Vlaicu” din Băneasa, are la rândul său, o echipă medicală de urgență, care acoperă turele de zi, nu încă și cele de noapte. Conducerea CNAB speră însă, să mai coopteze un medic, pentru a rezolva și acest aspect.

Mai multe articole...

Cele mai citite articole