Cresc veniturile șefilor de la Romsilva și scad bonusurile pentru angajați

Publicat: 03 apr. 2024, 21:02, de Cristian Matache, în POLITICĂ , ? cititori
Cresc veniturile șefilor de la Romsilva și scad bonusurile pentru angajați

Cabinetul Ciolacu va adopta joi, 4 aprilie, o HG privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, aflată sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Cheltuielile cu personalul la Romsilva, per total, rămân aproximativ la valoarea preliminată a se realiza în anul 2023, o majorare nesemnificativă în valoare de 885 mii lei, respectiv o creștere de 0,05%, rezultă din creșterea cu 18,9% a cheltuielilor aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete, care au fost calculate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, a cheltuielilor cu contribuțiile datorate de angajator cu 1,1%, în timp ce cheltuielile de natură salarială rămân la nivelul preliminat a se realiza în anul anterior, se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, aflată sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete

În anul 2024 comparativ cu nivelul preliminat a se realiza în anul 2023, cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor comisii și comitete înregistrează o creștere de 51,8% și sunt în valoare de 2.385 mii lei, fiind fundamentate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Cheltuielile pentru Consiliul de Administrație. Consiliul de administrație al Regiei Naţionale a Pădurilor – ROMSILVA a fost numit, conform art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, „de autoritatea publică tutelară şi de Ministerul Finanţelor, în cazul reprezentantului acestei instituţii” şi este constituit din: șapte membrii neexecutivi și un secretar. Conform art.8 alin (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare: “Remuneraţia membrilor consiliului de administraţie este stabilită de către autoritatea publică tutelară prin contractul de mandat în structura şi limitele prevăzute la art.8, alin. (3)”. Art.8 alin.(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prevede: „Remuneraţia membrilor neexecutivi ai consiliului de administraţie constă într-o indemnizaţie fixă lunară. Indemnizaţia fixă nu poate depăşi de maximum 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.” Cheltuielile privind indemnizația Consiliului de administrație, în valoare totală de 1.316,0 mii lei au fost fundamentate astfel: -componența fixă: 7 persoane * 12.464 lei * 2 luni + 5 persoane * 21.804 lei (câştigului salarial mediu brut lunar:7268 lei * 3 salarii) * 10 luni + 1 secretar * 4.274 lei *12 luni = 1.316,0 mii lei -nu a fost prevăzută componentă variabilă.

Cheltuielile pentru directori/directorat au fost stabilite în conformitate cu art.21 alin.(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care prevede: “Remuneraţia directorilor este stabilită de consiliul de administraţie şi nu poate depăşi nivelul remuneraţiei stabilit pentru membrii executivi ai consiliului de administraţie. Ea este unica formă de remuneraţie pentru directorii care îndeplinesc şi calitatea de administratori.” Art.8, alin(4) prevede „Remuneraţia membrilor executivi ai consiliului de administraţie este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară care nu poate depăşi de maximum 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii, şi dintr-o componentă variabilă. Componenta fixă lunară a membrilor executivi ai consiliilor de administraţie poate depăşi de 3 ori, dar nu mai mult de maximum 6 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică pentru perioadele lunare în care regia autonomă îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii:

a) nu are datorii restante faţă de bugetul general consolidat;

b) nu are datorii restante faţă de furnizori şi faţă de alţi creditori;

c) are programele de investiţii implementate conform graficelor de execuţie;

d) nu are înregistrate pierderi contabile anterioare şi nu înregistrează pierderi contabile curente. ”

Cheltuielile pentru directori/directorat, în valoare totală de 523,0 mii lei au fost calculate astfel: – componenta fixă: 43.608 lei (câştigului salarial mediu brut lunar:7268 lei * 6 salarii) *12 luni = 523,0 mii lei – nu a fost prevăzută componentă variabilă.

Cheltuielile de natură salarială nu înregistrează majorări în anul 2024, acestea rămân la nivelul preliminat a se realiza în anul anterior, respectiv la cel aprobat prin bugetul de venituri și cheltuieli, fiind in concordanță cu prevederile art. 73 alin. 1) și alin. 4) din Legea nr.421/2023 – Legea Bugetului de Stat pe anul 2024. C1. Cheltuielile cu salariile Cheltuielile cu salariile în anul 2024 înregistrează o creștere de 5,2% comparativ cu nivelul preliminat a se realiza la sfârșitul anului 2023, încadrându-se în economia rezultată din diminuarea bonusurilor.

Salarii nemodificate

Acestea au fost calculate pentru un număr mediu de personal de 14.200 persoane cu respectarea prevederilor Contractului Colectiv de Muncă al Regiei Naționale a Pădurilor-Romsilva, ale Legii nr.234/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.59/2000 privind Statutul personalului silvic, ale Hotărârii Guvernului nr. 900/2023 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, fiind în concordanță cu prevederile Legii nr.421/2023 a bugetului de stat pe anul 2024. C2.

Bonusuri tăiate

Bonusurile salariaților Romsilva suferă în anul 2024 o diminuare de 32,6% comparativ cu valoarea preliminată a se realiza în anul 2023, rezultată din diminuarea cheltuielilor privind tichetele de masă cu 47,8% care au fost diminuate de la 30 lei/zi/salariat la 16 lei/zi/salariat, diminuarea cheltuielilor privind voucherele de vacanță cu 47,8% care au fost diminuate de la 3000 lei, respectiv de la 3300 lei (pentru perioada octombrie – decembrie 2023) la 1600 lei/an/salariat, din diminuarea cu 37,6% a cheltuielilor privind participarea salariaților la profitul obținut în anul precedent, din diminuarea cu 30,6% a “altor cheltuieli conform CCM” și respectiv din creșterea cheltuielilor privind acțiunile sociale cu 51,7% fiind mult sub limita de deductibilitate prevăzută de lege.