Coautorul unui dezastru de milioane de euro e reconfirmat șef la Agenția Națională pentru Achiziții Publice

Publicat: 13 apr. 2023, 07:29, de Cezar Amariei, în News , ? cititori
Coautorul unui dezastru de milioane de euro e reconfirmat șef la Agenția Națională pentru Achiziții Publice

După ce și-a dovedit mai mulți ani incompetența în Compania Municipală Managementul Transportului București, unul dintre coautorii dezastrului de 7 milioane de euro din bugetul local a ajuns din nou în fruntea unei importante instituții a statului.

Este vorba de Bogdan – Paul Dobrin, fost membru al Consiliului de Administrație de la CMMTB, re-re-numit „temporar” de ieri în funcția de secretar general al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Ocupă deja această funcție, în mandate „temporare” de șase luni, din 26 aprilie apoi din noiembrie 2022.

Printr-un Ordin al premierului Ciucă din 12 aprilie 2023, Bogdan Paul Dobrin „exercită, cu caracter temporar, funcția publică vacantă din categoria înalților funcționari publici de secretar general al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice pentru o perioadă de 6 luni”. Re-reinstalarea se face din 26 aprilie 2023.

Ce-l recomandă pe Dobrin în această funcție? Nu prea multe, dacă ne uităm la performanțele recente, prezentate de Puterea.ro și la precedenta re-numire.

Rețeta unui dezastru de milioane

În 2017, consilierii generali ai Capitalei aprobau înființarea Companiei Municipale Managementul Transportului cu obiectul de activitate principal „activități de telecomunicații prin rețele fără cablu”, plus altele secundare legate de transporturi.

Din rapoartele de activitate depuse în 2018 și 2019 de Consiliul de Administrație al CMMTB reiese că a implementat 4 proiecte, aceleași timp de 2 ani: Proiectul de mobilitate urbană electrică BE-Car, Proiectul mobilitate biciclete Bike Sharing București, Proiectul Monitorizarea transportului în punctele de acces în aria mun. București și Proiectul municipal de descongestionare a transportului din mun. București.

În cei patru ani de existență, compania a funcționat aproape exclusiv din cele 16,5 milioane de lei de la bugetul Capitalei, lăsând în urmă, la închidere, pierderi totale de 14,6 milioane de lei. Fapt ce nu a împiedicat cheltuieli salariale uriașe, de 4,1 milioane lei, în 2019 (pentru 86 de salariați), respectiv 4,1 milioane lei în 2020 (pentru 55 de salariați)

În 2021, Consiliul General al Municipiului București a decis dizolvarea companiei, pentru a limita dezastrul financiar.

„Având în vedere faptul că societatea, de la înființare și până în prezent a funcționat doar din împrumuturi, veniturile din exploatare nu au reușit să acopere cheltuielile societății, precum și faptul că societatea a înregistrat în cei trei ani și jumătate doar pierderi financiare, se deduce faptul că aceasta se află în dificultate economică. În lipsa acordării unor împrumuturi de către asociații societății, ea poate intra oricând în stare de insolvență”, se arată în Raportul de specialitate al proiectului de hotărâre.

Pe ce s-au tocat banii

Conform Raportului de specialitate care a analizat performanțele economice ale companiei, proiectele implementate „au avut un rol nesemnificativ și nerelevant pentru realizarea obiectului de activitate”.

Pe ce s-au dus banii? Câteva exemple, prezentate de buletin.de, care citează Raportul comisiei de specialitate din Primăria Generală:

– în anul 2019, societatea a achiziționat prin cumpărare directă din catalogul SEAP, 13 autoturisme electrice BMW I3 în valoare totală de 2.586.000 de lei, pe care le-a introdus în aplicația de închiriere, iar veniturile obținute au fost mult sub pragul de rentabilitate;

– în 2019 cheltuielile companiei cu salariile au fost de 4.102.000 lei, la care se adaugă ore suplimentare în valoare de 5.481.000 lei (total de 9,6 milioane lei), în condițiile în care societatea a avut venituri de doar 714.000 lei;

– tot la nivelul anului 2019, deși societatea a avut o cifră de afaceri de 714.000 lei, a avut doar cheltuieli aferente contractelor de mandate și a altor organe de conducere și control în valoare de 1.379.000 de lei, deci aproape dublu față de veniturile încasate de societate.

– în anul 2019, societatea a înregistrat cheltuieli cu chiriile în cuantum de 972.432 de lei, deci cu aproximativ 30% mai mult decât cifra de afaceri ce avea un nivel de 714.000 lei.

Ce s-a întâmplat cu Dobrin, după desființarea CMMTB? A prins un loc călduț, de director executiv adjunct la Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 4. Apoi, la Agenția Națională pentru Achiziții Publice.