Comeback-ul care zguduie scena: The Kooks și Hard-Fi aprind din nou flacăra indie

Publicat: 11 mai 2025, 17:42, de Andrei Ceausescu, în NECONVENTIONAL , ? cititori
Comeback-ul care zguduie scena: The Kooks și Hard-Fi aprind din nou flacăra indie

Câteva nume emblematice ale scenei indie britanice din anii 2000 revin în prim-planul industriei muzicale, cu un nou album și un entuziasm reînnoit.

Luke Pritchard, liderul etern tânăr al trupei The Kooks, și Richard Archer, solistul Hard-Fi, se reunesc după mult timp și reflectă asupra unei perioade care a marcat un vârf al muzicii britanice, dar și o tranziție către vremuri noi, scrie BBC.

O eră de aur pentru indie

Anii 2000 au fost perioada în care indie britanicul a trăit un apogeu. Trupe precum The Kooks și Hard-Fi au vândut milioane de albume și au dominat topurile muzicale. În acea perioadă, albumul Inside In/Inside Out al The Kooks a fost un succes uriaș, iar Hard-Fi a reușit capteze atenția prin debutul lor Stars of CCTV, un album nominalizat la prestigiosul Mercury Prize. Sunetele lor energice și versurile ingenioase au marcat un moment definitoriu al scenei muzicale britanice.

Bernice King Hard-Fi, filmată dintr-un unghi mic, stă pe o podea simplă acoperită cu mochetă, purtând echipament militar de la începutul anilor 2000.

Hard-Fi (sursa foto: BBC)

În 2006, șapte dintre cele mai bine vândute albume din Marea Britanie au fost semnate de trupe de chitară, iar piețele muzicale erau dominate de riff-uri unghiulare, versuri pline de subtilități și refrene care rămâneau în minte. Însă această perioadă de aur nu a durat pentru totdeauna.

Declinul și schimbările din industrie

După 2008, însă, industria a început se schimbe rapid. Ziarul The Word a introdus termenul „indie landfill” pentru a descrie valul de trupe de rock care păreau a fi copiate una de la cealaltă, iar publicul s-a săturat de aceleași tipare. La scurt timp, posturile de radio au început favorizeze noi curente muzicale, precum pop-ul inovator (Lady Gaga, Florence + The Machine) și hip-hop-ul centrat pe cluburi (Black Eyed Peas, Dizzee Rascal). Această schimbare a lăsat multe trupe de indie în afaceri mai puțin favorabile.

Archer și Pritchard admit că, în perioada respectivă, oportunitățile pentru trupe precum ale lor s-au diminuat semnificativ. „Era o perioadă în care patru băieți într-o trupă păreau foarte depășiți”, spune Archer. Pe măsură ce scena live din Marea Britanie s-a micșorat și multe dintre locurile de concerte s-au închis, turneele au devenit tot mai dificile, iar încercările de a promova noile piese în fața unui public din ce în ce mai redus nu mai aveau aceeași energie.

Revenirea și recunoașterea noii generații

În ciuda dificultăților din trecut, atât The Kooks, cât și Hard-Fi au cunoscut o revenire surprinzătoare în ultimele câteva luni. După ce The Kooks au înregistrat albume experimentale și au câștigat o nouă audiență pe platformele TikTok, trupa va urca în curând pe scena O2 Arena, o performanță semnificativă pentru o trupă cu o carieră deja lungă. În același timp, Hard-Fi a reluat turneele după o pauză îndelungată, iar concertele lor live au primit un răspuns călduros din partea fanilor. „Răspunsul a fost atât de cald. M-am simțit cu adevărat impresionat”, povestește Archer despre revenirea trupei pe scenă.

María Villanueva The Kooks

The Krooks (sursa foto: BBC)

Secretul acestui succes pare fie legătura muzicală simplă și directă, care atrage tinerii din zilele noastre. „Suntem la punctul în care adolescenții încep asculte muzica pe care părinții lor o ascultau”, spune Pritchard, reflectând asupra modului în care scenele muzicale, dar și moda, se întorc periodic în istorie.

Provocările contemporane: Streaming-ul și schimbările din media

Totuși, industria muzicală s-a schimbat considerabil. În 2006, The Kooks vindeau 1,5 milioane de copii ale primului lor album, în timp ce în 2024, cele mai vândute albume ajung la 600.000 de copii vândute, iar streaming-ul a cannibalizat vânzările fizice de albume. În acest context, artistii se confruntă cu o expunere mai limitată, iar oportunitățile de promovare sunt mai rare. „Ce îngrijorează este dacă un artist nou are acum șansa de a ieși și de a greși și corecta acele greșeli”, mărturisește Archer, reflectând asupra dificultăților întâmpinate de noile talente.

De asemenea, dispariția revistelor muzicale săptămânale și a emisiunilor TV dedicate muzicii face ca promovarea devină o adevărată provocare. „Nu am fost niciodată cei mai buni prieteni cu NME”, spune Archer cu un zâmbet, amintindu-și de presiunea media din anii 2000.

Privind înapoi și spre viitor

În ciuda dificultăților din trecut, atât Pritchard cât și Archer au o apreciere nouă pentru albumele lor timpurii. Pritchard recunoaște s-a simțit puțin pierdut în carierele lor anterioare, colaborând cu producători din afacerea de muzică, dar acum, cu noul album Never/Know, a regăsit esența muzicală a trupei. „Am simțit mi-am pierdut puțin identitatea pentru am colaborat prea mult cu producători din afacerea de muzică. Așa m-am întors și am ascultat toate albumele pe care le ascultam când am început”, spune Pritchard.

Aceste trupe continuă fie relevante pentru o audiență mai tânără, dar și pentru fanii lor de mult timp, care își amintesc cu drag de vremurile în care The Kooks și Hard-Fi dominau scena indie britanică. Cu noile albume și turnee, 2024 se dovedește a fi un an reînnoit pentru aceste trupe iconice.