Comercianţii nu mai vor dată de expirare pe produse. Ce variantă propun

Publicat: 18 dec. 2025, 21:04, de Anamaria Ionel, în NECONVENTIONAL , ? cititori
Comercianţii nu mai vor dată de expirare pe produse. Ce variantă propun
Comercianţii nu mai vor dată de expirare pe produse. Ce variantă propun. sursa foto: playtech.ro

La miezul nopții, o conservă perfect comestibilă poate deveni, peste noapte, „nevandabilă” și, în multe cazuri, ajunge la gunoi. Comercianții din industria alimentară spun că exact aici începe o parte din risipa alimentară: nu în frigiderul oamenilor, ci în ambiguitatea unei singure date tipărite pe etichetă. În România, reprezentanții retailerilor și ai micilor comercianți propun acum o schimbare de sistem: două termene distincte, unul pentru vânzare și altul pentru consum.

Două date pe aceeași etichetă: „vândut până la” și „consumat până la”

Propunerea venită din zona comercianților vizează introducerea a două repere clare pe ambalaj: data până la care un produs poate fi comercializat în magazin și data până la care acesta poate fi consumat în siguranță.

Potrivit specialiștilor din domeniu, separarea acestor două termene ar putea reduce semnificativ risipa alimentară, pentru că ar extinde fereastra în care produsele rămân utile pentru consum, chiar dacă nu mai pot sta la raft.

„Nu e suficientă data expirării, așa cum o știm astăzi”

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), a explicat ideea în cadrul dezbaterii „România la raft”, organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării. El susține că actuala etichetare, construită aproape exclusiv în jurul datei de expirare sau a combinației „data producției + termen de valabilitate”, nu clarifică suficient pentru consumator ce înseamnă, practic, produs sigur de consum.

„Cred că mai e nevoie de un termen care să reprezinte data până la care produsul respectiv este bun de consum”, a spus Paraschiv.

În viziunea sa, data expirării ar trebui să indice mai ales limita până la care produsul poate fi vândut legal în magazine, iar un al doilea termen ar arăta perioada în care produsul rămâne sigur pentru consum.

Data producției: utilă tehnic, dar „toxică” în percepția clientului

Un argument invocat de reprezentantul ANCMMR ține de reacția consumatorilor la data producției, mai ales la produse cu valabilitate mare.

El a oferit exemplul conservelor: o dată de producție veche, de pildă, de acum doi ani, poate face clientul reticent, deși produsul este încă „optim pentru consum” în termenul său de valabilitate. În această logică, problema nu este siguranța alimentară, ci modul în care consumatorul interpretează informația de pe ambalaj, ceea ce influențează direct decizia de cumpărare.

Promoțiile și donațiile, blocate de „mâine e expirată”

Comercianții spun că actuala abordare limitează atât vânzarea cu discount, cât și donarea produselor care sunt încă sigure pentru consum. În practică, atunci când un produs se apropie de termenul de expirare, clientul evită să cumpere mai multe bucăți chiar dacă prețul e redus, din teama că nu le va consuma „azi”, iar „mâine sunt deja expirate”, după cum a descris Paraschiv, citat de Antena 3.

În plus, odată depășită data de pe etichetă, produsele nu mai pot fi donate către azile, centre sociale sau alte instituții, deși, conform raționamentului propus, ele ar putea rămâne comestibile încă o perioadă. Comercianții consideră că această „tăiere” bruscă, legată de o singură dată, transformă alimente utilizabile în deșeu.

Cum ar funcționa noul sistem, în scenariul invocat de comercianți

În exemplul oferit, legea ar putea stabili că până la data X produsul poate fi vândut la raft, iar după acea dată comercializarea devine interzisă. Totuși, dacă ar exista un al doilea termen care arată că produsul este bun de consum încă, să spunem, trei luni, atunci ar apărea două efecte imediate:

  • donațiile ar deveni posibile în fereastra post-vânzare, pentru produse încă sigure;
  • clientul ar putea cumpăra mai mult la promoție, știind că îl poate consuma în timp, fără presiunea „azi sau niciodată”.

Paraschiv a insistat că o astfel de schimbare ar reduce risipa alimentară și ar aduce mai multă claritate pentru consumator.

Vicepreședintele ANCMMR a atras atenția că risipa alimentară este o problemă majoră la nivel european și că fenomenul s-a accentuat și în România în ultimii ani. În acest context, comercianții consideră că adaptarea legislației și schimbarea modului de etichetare ar fi un pas important pentru limitarea pierderilor din lanțul alimentar, de la raft până la consumator și zona de donații.