Comerțul online în 2020: Profit dublu și creștere de 15%

Publicat: 05 nov. 2021, 13:52, de Viorela Pitulice, în ECONOMIE , ? cititori
Comerțul online în 2020: Profit dublu și creștere de 15%

Comerţul online va atinge, în acest an, o valoare de 18,4 miliarde lei, ceea ce reprezintă o creştere de 15% faţă de anul precedent, când era atins un nivel de 16 miliarde lei. În același timp, profiturile s-au dublat la peste 1,2 miliarde lei, potrivit unui studiu publicat de o platformă ce oferă informaţii actualizate în timp real despre datele financiare şi juridice ale firmelor din România.

Spre deosebire de cifra de afaceri, profiturile au mers cu mult mai bine, conform unei analize realizate de Termene.ro. Astfel, dacă în 2019 companiile din comerțul online raportau profituri de aproximativ 680 milioane lei, în 2020, acestea au obţinut peste 1,23 miliarde lei. În total, profiturile generate în sector s-au dublat în fiecare an, de la aproximativ 160 milioane lei (2017) la circa 370 milioane lei (2018), iar apoi la aproape 680 milioane lei (2019).

Cât privește ponderea tranzacţiilor online din totalul vânzărilor din retail, pentru acest an, este estimată o creștere până la 12%, comparativ cu 10%, în 2020. Avansul este susţinut de creşterea accelerată a vânzărilor online, dar şi de stagnarea şi incertitudinea din offline.

Profitabilitate de 7,3%

Profitabilitatea medie a domeniului e-commerce a trecut de 7,3%, dublu față de anul 2018 (3,7%), menționează autorii raportului.

„În ambele cazuri, diferenţa până la valoarea de 100 de lei o reprezintă costurile. Dacă, în medie, rămân cu 7,3 lei pentru fiecare 100 lei încasaţi înseamnă că 92,7 lei reprezintă costurile şi că este nevoie de 13 clienţi bun-platnici care să-mi genereze fiecare cei 7,3 lei profit pentru a putea acoperi pierderile pe care mi le generează un singur client rău-platnic”, se arată în studiu.

De asemenea, s-a redus și timpul în care se achită o factură către furnizor de la 116 zile în anul 2017 la 101 zile în anul 2020, respectiv 111 zile, în anul 2019.

„Din punctul de vedere al vitezei de recuperare a creanţelor (în cât timp se încasează o factură de la un client), anul 2020 a adus o scădere a timpului mediu cu 5 zile, de la 37 de zile (în 2019) la 32 de zile. Viteza de recuperare a creanţelor a avut o evoluţie relativ constantă – fiind de 28 de zile în anul 2017 şi de 34 de zile în anul 2018, în ultimii 4 ani crescând cu 4 zile. Cu cât creşte termenul de plată, cu atât creşte şi incertitudinea încasării, este de aşteptat ca un furnizor să ofere facilităţi clientului care plăteşte mai repede şi nu neapărat celui care plăteşte mai mult. Scăderea vitezei cu care se plătesc datoriile în anul 2020 poate fi inter-pretată şi ca o modalitate prin care jucătorii de pe piaţa comerţului online caută să îşi securizeze furnizorii şi să îşi asigure stocurile, e-istând o luptă şi între cine plăteşte mai repede furnizorul. Deşi viteza de plată a datoriilor este în scădere, numărul companiilor cu risc ridicat de intrare în insolvenţă a crescut uşor”, se precizează în raport.

Studiul de specialitate a luat în calcul toate societăţile care au ca principal domeniu de activitate Comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau Internet.

Termene.ro este o companie înfiinţată în anul 2014. În prezent, peste 70.000 de companii au acces la această platform care oferă informaţii actualizate în timp real despre datele financiare şi juridice ale firmelor din România.