Comitetul Național al Istoricilor Români solicită refacerea statului disciplinei istorie în învățământul preuniversitar

Publicat: 22 sept. 2022, 16:44, de Magda Marincovici, în Educație , ? cititori
Comitetul Național al Istoricilor Români solicită refacerea statului disciplinei istorie în învățământul preuniversitar
elevi

În învățământul gimnazial, numărul orelor de Istorie să fie de cel puțin 2 ore pe săptămână și 3 ore în învățământul liceal –  Ungaria fiind un exemplu în acest sens -,  propune Comitetul Național al Istoricilor Români, condus de acad. Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române.

Această solicitare este similară celei făcute anterior de Academia Română.

„Noi, reprezentanţii Comitetului Naţional al Istoricilor Români, solicităm prin prezenta identificarea de toţi cei care sunt implicaţi în redactarea noii legi a învăţământului şi a noilor planuri-cadru pentru învăţământul preuniversitar a unor modalităţi adecvate de revenire a disciplinei Istorie la un statut comparabil cu ceea ce se petrece în alte state din Uniunea Europeană (în Ungaria, bunăoară, disciplina Istorie este prevăzută în învăţământul liceal cu 3 ore, deopotrivă la nivelul profilurilor uman şi real). De aceea, insistăm ca în învăţământul gimnazial numărul de ore de Istorie din trunchiul comun, obligatoriu, să fie de cel puţin 2 pe săptămână, iar în învăţământul liceal tot de 3 ore, indiferent de profil”, afirmă acad. Ioan-Aurel Pop, preşedintele Comitetului Naţional al Istoricilor Români, într-o scrisoare adresată ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

În scrisoarea istoricilor se subliniază că disciplina istorie ”s-a redus drastic”  în învământul preuniversitar, ceea ce ar putea duce la ”pierderea conștiinței identitare”.

„În ultimii ani, disciplina Istorie s-a redus drastic comparativ cu anii 1990, iar noile iniţiative legislative care propun includerea Istoriei alături de alte discipline umaniste cu vădite finalităţi identitare într-o singură probă la examenul de bacalaureat ar arunca în derizoriu şi ar da o ultimă lovitură, mortală, statutului Istoriei în învăţământul preuniversitar. S-ar ajunge astfel, fără îndoială, la pierderea conştiinţei identitare a generaţiilor viitoare. Absenţa în ultimii ani a unui inspector de specialitate la nivelul ministerului arată foarte clar lipsa de preocupare (a celor care au condus destinul învăţământului românesc) pentru preţuirea trecutului şi plasarea disciplinei Istorie la locul ce i s-ar cuveni”, se precizează în scrisoare.