Companiile apelează tot mai mult la soluţii bazate pe tehnologie, precum inteligenţa artificială (studiu)

Publicat: 30 aug. 2022, 13:31, de Aurel Drăgan, în ESENȚIAL , ? cititori
Companiile apelează tot mai mult la soluţii bazate pe tehnologie, precum inteligenţa artificială (studiu)
Raluca Bontas

Companiile apelează tot mai mult la soluţii bazate pe tehnologie, precum inteligenţa artificială, roboţii sau aplicaţiile mobile, pentru suplinirea deficitului de forţă de muncă, arată studiul Deloitte-MIT Sloan Management Review.

„Politica de personal a companiilor din întreaga lume se bazează tot mai mult pe tehnologie pentru suplinirea deficitului de forţă de muncă, aproape 60% dintre acestea estimând o creştere a gradului de utilizare a inteligenţei artificiale, a roboţilor sau a chatboturilor, în timp ce 37% prevăd o colaborare mai intensă cu dezvoltatorii şi furnizorii de aplicaţii mobile în următorii doi ani”, reiese din studiul Orchestrating Workforce Ecosystems, realizat de Deloitte şi MIT Sloan Management Review.

De altfel, majoritatea participanţilor consideră benefică organizarea forţei de muncă sub forma unui ecosistem, definit ca o structură alcătuită din colaboratori interni şi externi, dar între care se stabilesc multiple relaţii de interdependenţă şi complementaritate, cu scopul de a genera valoare adăugată pentru organizaţie.

Aproape toate companiile participante (93%) susţin că aşa-numiţii „angajaţi externi”, precum furnizorii de servicii, respectiv consultanţi de management sau agenţii de comunicare, angajaţi pe perioadă determinată sau pe bază de proiect, inclusiv dezvoltatori şi furnizori de soluţii tehnologice, fac deja parte din organizaţie.

Pe de altă parte, însă, doar 30% dintre companii sunt pregătite să gestioneze o structură mixtă a forţei de muncă.

Principalele motive care stau la baza deciziei de a apela la resurse externe de forţă muncă sunt dorinţa de a reduce costurile (62%), intenţia de a migra către un model de lucru la cerere, bazat pe o schemă variabilă de personal (41%), şi atragerea mai multor angajaţi cu abilităţi de bază (40%).

„Rezultatele studiului indică faptul că forţa de muncă nu mai poate fi definită strict în termeni de angajaţi permanenţi, cu normă întreagă, şi nici măcar sub formă de personal uman. Pe de altă parte, nevoia de flexibilitate, tot mai evidentă în perioada recentă pe fondul evenimentelor care au perturbat economia globală, cum ar fi pandemia de COVID-19 sau războiul din Ucraina, determină companiile să caute metode de optimizare a forţei de muncă, în special în pieţele în care aceasta este deficitară. Însă angajatorii care vor să accelereze în această direcţie trebuie să se asigure că respectă cadrul legislativ aplicabil în piaţa muncii din jurisdicţia în care activează, mai permisiv sau mai restrictiv, de la caz la caz. În mod particular în Europa, e nevoie de atenţie sporită în alinierea pe scară largă la aceste tendinţe de construcţie diferită şi orchestrare a forţei de muncă în organizaţii, întrucât ansamblul legislativ încă nu a fost adaptat să răspundă diferitelor provocări pe care orice practică nouă le aduce, mai ales când vorbim de relaţia cu angajaţii”, a declarat Raluca Bontaş, Partener, Global Employer Services, Deloitte România.

Aproape jumătate dintre participanţii la studiu (49%) consideră că structura optimă de personal trebuie să includă atât angajaţi interni, cât şi colaboratori externi, cu condiţia ca prima categorie să fie dominantă. În acelaşi timp, 74% dintre directorii chestionaţi sunt de părere că gestionarea eficientă a colaboratorilor externi este esenţială pentru succesul organizaţiei lor.

Totodată, 89% sunt convinşi că este important ca forţa de muncă externă să fie integrată în cea internă, pentru a forma echipe performante. Pe de altă parte, 83% consideră că aşteptările celor două categorii sunt diferite şi necesită oferte distincte în privinţa beneficiilor, a recompenselor sau a flexibilităţii modului de lucru.

Responsabilitatea cu privire la strategia privind forţa de muncă revine întregii echipe de top management, în principal directorului executiv (45% dintre respondenţi) şi directorului de resurse umane (41%), dar şi directorului de operaţiuni, financiar, de strategie şi juridic, conform studiului.

Studiul Orchestrating Workforce Ecosystems a fost efectuat de Deloitte şi MIT Sloan Management Review în rândul a peste 4.000 de respondenţi, directori care activează în 29 de domenii, din 129 de ţări de pe toate continentele.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate. Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din ţara noastră şi oferă, în cooperare cu Reff & Asociaţii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanţă fiscală, servicii juridice, de consultanţă în management şi consultanţă financiară, servicii de managementul riscului, soluţii de servicii şi consultanţă în tehnologie, precum şi alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionişti.