Companiile din HoReCa au pierdut 39% din vânzări în 2020 față de 2019

Publicat: 29 iul. 2021, 06:00, de Răzvan Zamfir, în Travel , ? cititori
Companiile din HoReCa au pierdut 39% din vânzări în 2020 față de 2019

Un studiu al Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România – HORA România relevă faptul că scăderea vânzărilor în sector este de -39%, de la 26 miliarde de lei în 2019 la doar 16 miliarde de lei în 2020, în condițiile în care 8 din 10 companii au raportat scăderi ale vânzărilor. În ceea ce privește situația pe județe, s-au raportat scăderi la nivelul întregii țări, însă de intensități diferite. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Cluj (-50%), București și Timiș (-44%), iar cele mai mici în Constanța (-23%) și Tulcea (-9%).

Totodată, profitul absolut la nivel de industrie a scăzut de 4 ori, de la 3,58 miliarde de lei în 2019, la doar 0,84 miliarde de lei în 2020, astfel că marja netă de profit a scăzut la 5%. Dacă, în 2019, 1 din 10 companii aveau pierderi, în 2020, 4 din 10 companii din cele 11 sectoare de activitate din HoReCa, au înregistrat pierderi.

„Companiile active în sectorul HoReCa au raportat pe parcursul anului 2020 o scădere a vânzărilor cu 39% și profituri de 4 ori mai mici comparativ cu anul anterior. Astfel, pentru fiecare cifră de afaceri de 100 lei raportată pe parcursul anului 2020 de întreg sectorul HoReCa (în scădere față de 164 lei în anul 2019), profitul mediu net a scăzut la doar 5 lei. Suplimentar, 45% dintre companiile active în sectorul HoReCa au raportat pierderi pe parcursul anului 2020, comparativ cu doar 8% în anul 2019. Considerând și companiile cu un grad foarte ridicat de îndatorare (>90% din active), aproximativ 7 din 10 companii active în sectorul HoReCa prezintă un risc major de insolvență la finalul anului 2020, comparativ cu doar 30% în anul 2019”, a declarat Iancu Guda, analist financiar.

Proiectul 0 taxe pe salariul minim

Încă de la declanșarea pandemiei de COVID-19, HORA a fost într-un dialog permanent cu autoritățile, atât pentru conturarea unui plan de acțiune care să ofere predictibilitate operatorilor, angajaților și clienților deopotrivă, cât și pentru acordarea compensanțiilor industriilor afectate de contextul socio-economic.

HORA susține proiectul 0 taxe pe salariul minim, o măsură esențială pentru a diminua deficitul de  personal din industrie. Înainte de criza COVID-19, în industria HoReCa activau 40.000 de societăți comerciale cu capital 100% românesc, având o cifră de afaceri de 5 miliarde euro. Totodată, industria număra aproximativ 400.000 de angajați, reprezentând 10% din totalul angajaților care activează în sectorul privat (200.000 de angajați direct implicați și aproximativ 200.000 angajați ai furnizorilor de produse, materii prime și servicii).

Criza provocată de pandemie a condus la un declin brusc, iar numărul de angajați a scăzut cu aproximativ 40%, mulți dintre aceștia alegând reconversia profesională, din cauza lipsei de predictibilitate din industria ospitalității. Principala problemă pentru revenirea și dezvoltarea sectorului ospitalității este atragerea și profesionalizarea forței de muncă, iar pentru asta HORA solicită Guvernului o serie de măsuri adresate direct angajaților.

HORA propune și un impozit pe bacșiș

HORA propune încă din 2018 introducerea unui impozit de 10% pe bacșișul colectat prin plata cu cardul, ceea ce ar aduce la bugetul de stat venituri de peste 110 milioane de lei începând cu 2022. În paralel, susține că HORECA trebuie să fie domeniul în care se pilotează impozitul zero pe salariul minim, ce ar avea costuri anuale de aproximativ 123 milioane de lei pe an.

Beneficiile acestei impozitări preferențiale ar fi: impactul bugetar net aproape de zero cu propunerea HORA (impozitare bacsiș și zero taxe tinde către zero); creșterea salariilor celor din domeniul ospitalității și atragerea de forță de muncă din Diaspora (în special Italia & Spania); creșterea gradului de bancarizare a angajaților din domeniu și accesul acestora la credite de consum și ipotecare, ceea ar duce la o creștere puternică a consumului din partea acestui sector, precum și profesionalizarea și dezvoltarea accelerată a domeniului și un imbold puternic post pandemic.

Conform evidenței Autorității Naționale Sanitare Veterinare, în București sunt peste 9.500 de unități de alimentație publică, iar datorită supra-birocratizării, primăriile de sector din București au devenit un supracontrolor al altor instituții ale statului, ceea ce a dus la costuri de peste 60 milioane de lei. În intervalul 2019 – 2021, în lipsa unui proces unitar și coerent de reglementare a autorizării afacerilor din HoReCa, primăriile de sector au pierdut peste 60 milioane de lei, sumă care ar fi putut intra la bugetul de stat.