Contract încălcat? Statul român solicită despăgubiri de milioane de lei de la Ford Otosan

Publicat: 09 oct. 2025, 10:32, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Contract încălcat? Statul român solicită despăgubiri de milioane de lei de la Ford Otosan
Sursa foto: www.dailysabah.com

Autoritățile române consideră că Ford Otosan nu și-a respectat anumite obligații contractuale și solicită penalități de câteva milioane de lei. 

Statul român solicită producătorului auto Ford Otosan România 10,5 milioane de lei drept penalități pentru nerespectarea obligațiilor asumate prin contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni, din care 10,4 milioane de lei (echivalentul a 2 milioane de euro) reprezintă penalități pentru nerealizarea obligațiilor contractuale datorate de Ford Otosan România SRL față de societatea Automobile Craiova SA. Informația apare în nota de fundamentare a unui proiect de act normativ privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare și valorificare a activelor statului pentru anul 2025, elaborat de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, document care urmează să fie adoptat în ședința de azi a Guvernului.

În 2022, Ford a anunțat că uzina de la Craiova a fost preluată de Ford Otosan, o companie deținută cu părți egale de americani și de grupul turc Koç. Tranzacția a fost una care a implicat un transfer de fonduri, acesta fiind de 575 milioane de euro, o sumă de zece ori mai mare decât cea cu care americanii au cumpărat fosta fabrică Daewoo de la statul român (57 milioane de euro).

Obligațiile Ford Otosan la preluarea fabricii de la Craiova

Ford Otosan și-a asumat o serie de obligații clare în cadrul tranzacției prin care a achiziționat toate acțiunile Ford România, inclusiv uzina de la Craiova.

  1. Plăți pentru achiziția acțiunilor
  • Plata unui total de 575 milioane euro între 2022 și 2028, structurat astfel:
    • 356 milioane euro în 2022 (prima tranșă, ajustată pentru capitalul de lucru, datoria netă și investițiile realizate în proiectul New Generation Courier până la momentul transferului);
    • 196 milioane euro în iunie 2025, inclusiv dobândă;
    • 23 milioane euro în decembrie 2028, inclusiv dobândă;
    • Plata suplimentară de până la 140 milioane euro între 2028 și 2034, în funcție de gradul de utilizare a capacității de producție a fabricii.
  1. Investiții și modernizarea uzinei
  • Implementarea unei investiții de 490 milioane euro pentru:
    • modernizarea uzinei pentru producția noii generații Courier;
    • lansarea versiunilor van (Transit Courier) și combi (Tourneo Courier);
    • pregătirea producției versiunilor electrice ale modelelor Courier și Puma începând cu 2024.
  1. Preluarea producției și transferul activităților
  • Preluarea facilităților de producție de la Craiova, cu o capacitate de 250.000 vehicule și 365.000 motoare anual;
  • Preluarea angajaților și a activităților operaționale;
  • Continuarea producției modelului Puma și înlocuirea producției Courier de la Istanbul cu New Generation Courier la Craiova (2023–2024);
  • Transferul activităților de vânzări și distribuție către o subsidiară FMC.
  1. Respectarea planurilor de producție și aprovizionare
  • Respectarea condițiilor de aprovizionare și producție stabilite prin contract;
  • Finalizarea producției versiunilor cu motor cu combustie internă în 2023 și a versiunilor electrice în 2024;
  • Închiderea producției modelului EcoSport conform termenilor contractuali, la sfârșitul anului 2022.
  1. Respectarea termenelor și condițiilor contractuale
  • Îndeplinirea tuturor termenelor de plată și investiții stabilite prin contract;
  • Respectarea condițiilor de aprovizionare și producție pentru vehiculele fabricate la Craiova;
  • Respectarea condițiilor de închidere a tranzacției, inclusiv aprobarea autorităților de reglementare, sub risc de reziliere a contractului dacă acestea nu sunt îndeplinite.