Copiii care petrec mult timp în fața ecranelor dezvoltă tulburări de personalitate mai des decât ceilalți
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/copil-cu-tableta.jpg)
Un nou studiu internațional arată că utilizarea intensă a ecranelor poate avea efecte negative serioase asupra sănătății mintale a copiilor. Cercetarea, publicată în Psychological Bulletin și citată de Earth.com, a analizat comportamentul a peste 292.000 de copii sub zece ani și a descoperit o legătură directă între timpul petrecut online și apariția unor tulburări de personalitate sau comportamente emoționale problematice.
Tulburări de personalitate și alte probleme emoționale
Datele au fost colectate din 117 studii longitudinale desfășurate la nivel global și arată că orele în plus petrecute în fața ecranelor, fie pentru jocuri, rețele sociale sau chiar teme online, sunt urmate adesea de creșteri ale nivelului de anxietate, depresie, agresivitate sau hiperactivitate. De asemenea, copiii care deja se confruntă cu stări de neliniște sau tristețe ajung să petreacă și mai mult timp online. Astfel, se creează un cerc vicios din care le e greu să iasă.
Profesorul Michael Noetel, unul dintre autorii principali, explică faptul că simpla reducere a accesului la ecrane nu este suficientă dacă nu sunt abordate și cauzele emoționale care determină copilul să caute refugiu în mediul digital.
Efectele nu sunt aceleași pentru toți copiii. Cei cu vârste între 6 și 10 ani sunt mai sensibili decât preșcolarii, iar fetele par mai expuse la anxietate și scăderea încrederii în sine. În cazul băieților, folosirea excesivă a ecranelor apare mai frecvent atunci când există deja probleme emoționale. Jocurile rapide sau competitive sunt asociate cu un risc mai mare de comportamente agresive.
Copiii nevoie de echilibru, nu de interdicții
Potrivit cercetătorilor, încercările părinților de a impune restricții stricte pot produce efectul invers dacă nu sunt însoțite de sprijin emoțional. Programele care îi învață pe adulți cum să răspundă emoțional nevoilor copiilor, alături de educație digitală, pot reduce atât dependența de ecrane, cât și stările care o alimentează.
Chiar dacă utilizarea tehnologiei a devenit parte din viața cotidiană a copiilor, autorii studiului consideră că este esențial să fie stabilite limite clare, ca în cazul alimentației sau al somnului.
Soluția nu este interzicerea totală a dispozitivelor, ci promovarea unui consum digital echilibrat, adaptat vârstei și stării emoționale a copilului.