Criza șoferilor de TIR. Sunt plătiți regește, dar și greu de găsit

Publicat: 02 iun. 2023, 16:00, de Viorela Pitulice, în ESENȚIAL , ? cititori
Criza șoferilor de TIR. Sunt plătiți regește, dar și greu de găsit
Vama Giurgiu Ruse

Transportul rutier de mare tonaj a cunoscut o creștere semnificativă (44%), anul trecut, iar după un debut mai greu, în acest an, a revenit pe un trend ascendent. Șoferii profesioniști de TIR sunt, însă, tot mai greu de găsit, în ciuda salariilor generoase.

În piață, se observă deja deficitul de șoferi, în condițiile în care există doar un înlocuitor pentru fiecare 3 șoferi pensionați până în 2023, conform datelor furnizate de studiul ”World road transport organisation”. Problemele, însă, abia de acum încep să se facă cu adevărat simțite, mai ales că tot mai puțini tineri aleg să își ia licența de șofer de TIR profesionist.

Pe de altă parte, mulți aleg să lucreze pentru firme din Vestul Europei, unde salariul unui conducător profesionist pornește de la 2.500 euro pe lună, iar, în general, românii sunt preferați altor nații.

Pentru a ajunge aici, șoferii trebuie să aibă o experiență minimă de câteva luni, să cunoască o limbă străină la un nivel minimal, care să permită comunicarea cu dispeceratul. Nu în ultimul rând, trebuie să aibă grijă de camion, remorcă și de marfa transportată și să fie punctuali. Pe lângă documentele obișnuite la angajare, în ultima vreme se cere tot mai mult cazierul judiciar.

 „Anul 2023 a început cu o mică scădere a volumelor de marfă transportate la nivel european și asta s-a văzut imediat și în piața muncii din domeniul transporturilor. Firmele au primit mai multe CV-uri, de șoferi disponibili, asta ducând și la stabilizare a salariilor, după ce în 2022 salariile au avut o creștere constantă.

Abia la începutul lunii aprilie, observăm o revenire a cererii de șoferi profesioniști, semn că volumele de mărfuri transportate din toate domeniile sunt în creștere. Noi am înregistrat, în ultima perioadă, cereri în creștere pentru șoferi specializați pentru transport container/ intermodal, mărfuri și lichide ADR, produse siderurgice, produse alimentare”, a declarat Alexandru Cioc, expert în recrutarea șoferilor profesioniști, pentru Ziare.com.