Cseke Attila consideră necesară introducerea certificatului COVID pentru medici

Publicat: 28 sept. 2021, 12:45, de Laura Macovei, în ESENȚIAL , ? cititori
Cseke Attila consideră necesară introducerea certificatului COVID pentru medici
Cseke Attila

Ministrul interimar al Sănătăţii, Cseke Attila, a declarat marţi că este necesară introducerea certificatului COVID pentru medici, aceasta reprezentând un lucru benefic pentru perioada pe care o traversăm.

Ieri, Ministerul Sănătăţii a pus în transparenţă decizională proiectul de lege privind obligativitatea certificatului digital UE pentru personalul medical, respectiv pentru personal din IGSU şi Inspectoratul General de Aviaţie şi pentru personal din laboratoarele medicale. Este o măsură necesară în această perioadă .

Este o măsură care se aplică pe perioada stării de alertă, un proiect legislativ care va fi introdus în Guvern şi cu care Guvernul se va prezenta în Parlament. (…) Proiectul de lege prevede, în cazul în care persoana respectivă nu este vaccinată şi nici nu a trecut prin boală, că trebuie să prezinte conducătorului unităţii, respectiv unităţii medicale, fie că vorbim de public, fie că vorbim de privat, trebuie să prezinte aceste teste. Testele se fac pe cheltuiala proprie. Statul pune la dispoziţie în mod gratuit vaccinul. Există această posibilitate”, a spus ministrul interimar, potrivit Agerpres.

În cazul în care nu se prezintă (certificatul digital – n.r.) – avem de-a face cu o persoană din sistemul medical care nu este vaccinată, nu a trecut prin boală şi nu se testează – va fi suspendat contractul individual de muncă, respectiv după 30 de zile de la suspendare poate avea loc şi încetarea contractului de muncă. De asemenea, proiectul de lege prevede şi sancţiuni care se aplică conducătorului unităţii sanitare în cazul în care nu respectă prevederile acestei legi”, a adăugat ministrul.

Ce condiții trebuie să îndeplinească medicii

Certificatul trebuie să ateste îndeplinirea uneia din următoarele condiții:
a) vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete;
b) se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
c) rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condițiile stabilite prin ordin al ministrului sănătății.

Personalul din cadrul unităților publice care nu prezintă rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 va suporta costurile privind testarea, excepție fiind categoria de personal care face dovada unor afecțiuni care reprezintă contraindicație la vaccinare, caz în care costurile de testare vor fi suportate de către angajator.

Pentru unitățile private costurile privind activitatea de testare împotriva virusului SARS-CoV-2 vor fi suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, fie de către angajați, fie de către angajator.

Nerespectarea acestor obligații de către conducătorul unității respective reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei aplicată de către personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București și din cadrul Inspecției Sanitare de Stat.

În prezent, 70% dintre medicii din unităţile sanitare din România sunt vaccinaţi anti-COVID.