Diferențe cheie între interceptor și avion de vânătoare standard

Interceptoarele au fost folosite pentru prima dată în Primul Război Mondial pentru a distruge bombardierele inamice. MiG-25, F-106 Delta Dart și English Electric Lightning sunt exemple de avioane interceptoare clasice. Avioanele moderne, precum MiG-31 și F-22 Raptor, nu sunt interceptoare specializate, dar îndeplinesc totuși acest rol atunci când este nevoie, scrie SlashGear.

MiG-25 - un exemplu clasic de interceptor / Fotografie de Ministerul Apărării din Rusia

În timpul Războiului Rece, interceptoarele au servit ca factor de descurajare pentru bombardierele nucleare și au fost construite pentru viteze extreme și altitudini mari. Modele precum MiG-25 erau capabile de viteze de Mach 2,8, sau 3.450 km/h. Pe lângă viteza lor extrem de mare, manevrabilitatea redusă și rata mare de urcare, principala diferență dintre interceptoare și alte avioane de vânătoare este armamentul lor limitat. Misiunea interceptorului este de a efectua atacuri cât mai repede posibil. Pentru a face acest lucru, este echipat cu rachete care oferă o rază de acțiune dincolo de linia de vedere, optimizate pentru atacarea țintelor la distanțe lungi, mai degrabă decât cu arme de apropiere.

În același timp, avioanele de vânătoare standard sunt mai bine echipate pentru lupta aeriană, oferind un echilibru între viteză, manevrabilitate, încărcătură utilă și rază de acțiune pentru a menține superioritatea aeriană. Aceste aeronave operează adesea în grup în timpul patrulelor aeriene și sunt concepute pentru a apăra teritoriul prin angajarea uneia sau mai multor aeronave inamice într-o zonă de interdicție aeriană. Exemple de avioane de vânătoare standard includ F-15 Eagle și Su-27 Flanker.

Câte interceptoare specializate au mai rămas și sunt ele relevante acum?

După Războiul Rece, interceptoarele specializate au dispărut în mare parte, făcând loc unor aeronave mai versatile, care puteau îndeplini și ele această funcție. Statele Unite și-au retras ultimul interceptor specializat, Convair F-106 Delta Dart, în anii 1980. Europa și-a retras interceptorul specializat Panavia Tornado ADV F-3 la începutul anului 2011, iar China și-a retras în mare parte Shenyang J-8 până în 2022.

Rusia este singura țară care mai are în flotă un interceptor specializat, MiG-31 Foxhound. Deși aeronava este în serviciu de la începutul anilor 1980, Rusia intenționează să o păstreze până în 2030.

În același timp, Rusia este în plină dezvoltare a unui interceptor de nouă generație numit PAK-DP sau MiG-41, care va înlocui în cele din urmă MiG-31. Din diverse motive, este dificil de spus exact câte interceptoare are Rusia; cu toate acestea, conform diverselor surse, numărul acestora variază între 85 și 131.