Psihologul Iulia Radu explică tot ce este nevoie despre procesul învățării, despre stresul atașat învățării și examenelor și diferențierea dintre stresul productiv și cel toxic. În primul rând, învățarea constă în a forma un model intern despre lumea exterioară. În urma unor experiențe trăite, văzute, auzite și percepute, se construiește o structură pe baza căreia informațiile acumulate se vor folosi în situații viitoare. Aceste informații pot fi comportamentale, cognitive sau emoționale.
De exemplu, atunci când un copil merge prima dată la școală în clasa pregătitoare nu are încă dezvoltate anumite noțiuni cu privire la comportamente sociale potrivite mediului. Fiind expus recurent la mediul școlar, unde este necesar să aibă o conduită (să respecte reguli, să își controleze anumite impulsuri, să se comporte adecvat) el va repeta acest comportament și într-o altă situație nouă viitoare similară (de exemplu, în vizită la cineva necunoscut).
Conform sursei citate, învățarea este de două tipuri. Primul tip de învățare are loc folosind memoria pentru a înregistra o cantitate de informații. Sunt situații în care se învață pentru un examen o cantitate mare de informații în cinci zile, ca la finalul examenului conținutul să fie uitat nemaiavând utilitate pentru persoana care învață.
În al doilea tip de învățare sunt implicate mai multe componente. Învățarea profundă are loc atunci când este implicată înțelegerea celor învățate. Această înțelegere se întâmplă când există o conexiune între informația proaspătă și alte achiziții deja existente. De exemplu, un copil care are o bicicletă și este pasionat să se plimbe cu ea, poate înțelege mai ușor cum anume funcționează mecanismul ei (din punct de vedere fizic) pentru că îi cunoaște componentele.
Învățarea este un proces natural care are loc încă de la naștere și continuă pe tot parcursul vieții. Dezvoltarea poate avea loc având emoții pozitive și un stres optim sau poate avea loc sub influența unui stres toxic care poate deveni cronic. Este important să învățăm despre învățare și să ne găsim sensul și plăcerea pentru ceea ce facem!